anoniem Geplaatst: 27 maart 2004 Delen Geplaatst: 27 maart 2004 Ik heb nu een Antec 1080AMG plus, met 3 casefans. Twee achterin, en 1 in het deurtje. Nu heb ik er gister een 2e harde schijf bij gezet, is het nu handig om 1 van die casefans bij de HD's te zetten... Of is het handiger om het gewoon zo te houden. HD1 -> IBM 120 GB HD2 -> WD 200 GB (sata) Zo zitten ze: [img:609fc69c98]http://members.lycos.nl/ibtest/ct/hds.jpg[/img:609fc69c98] En zo ja, welke...? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 maart 2004 Als je zorgt voor een goede circulatie met de bestaande config hoef je de schijven niet te koelen. Sterker nog, onoordeelkundig gaan koelen van een HDD kan onherstelbare beschadiging tot gevolg hebben, aka de schijf naar z'n grootje.... Luchtkoeling met een fan kan niet zoveel kwaad, maar er zijn hier ook eigenwijsneusjes die er meteen een WC-setje tegenaan zetten ;) Koeling van een HDD heeft alleen zin als de schijf gebruikt wordt voor bv een drukke/zware database in een serverruimte die zelf onvoldoende gekoeld wordt waardoor de omgevingstemp hoger is dan gebruikelijk. Voor de gemiddelde huis-tuin-en-keuken-gebruiker die wat internet, een videootje rendert en een 'last generation' game speelt is het absoluut niet nodig. Groet, M.V. Wesstein Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 maart 2004 Kijk even met aida 32 of sandra max 3 naar de smart status van de schijven. Hierbij staat ook de temperatuur. Als deze niet de pan uit rijzen is het gewoon zo laten hangen. (ter indicatie, mijn IBM schijf wordt 43 graden) Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 maart 2004 Bij Aida 32 moet ik bij Data kijken voor de temperatuur? Als dat zo is, staat er bij: IBM: 13, 39 WD: 40 Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 maart 2004 Je hebt ook nog eens zat ruimte tussen je schijven. Die van mij zitten dichter op elkaar en worden nooit te heet en mijn systeem staat zo'n beetje altijd aan. Dus lekker laten zitten zo die fans. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 maart 2004 ik heb mijn hardeschijven tegen elkaar aan zitten (zonder tussenruimte) en geen case-fans... ze werken nu al een jaar lang helemaal goed. dus bij jou zal ook zeker wel goed gaan zonder ventilatortjes er tussen Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 maart 2004 Okeej, dan zal het idd wel goed gaan :) De fan zou dan trouwens bij het bovenste pijltje komen... Hij staat wel dag en nacht aan, maar dat moet kunnen lijkt me. Bedankt! Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 maart 2004 Ik hou er zelf niet zo van als schijven tegen elkaar aanzitten, want ik vind die dingen toch best wel warm worden. Daarom houd ik er altijd een beetje ruimte tussen. En dit is precies zoals jij dat gedaan heb, perfect dus! :D Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 28 maart 2004 En stel, er komt nog een derde tussen, is het dan wel nodig een fannetje erbij te plaatsen? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 28 maart 2004 Volgens mij hoef je in de regel je hd niet te koelen. Ik gebruik al jaren een andere computer met 4 hds onder elkaar die niet worden gekoeld. En ik werk er al 4 jaar zonder enige problemen mee. Hd koeling is optioneel en niet een vereiste. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 28 maart 2004 Als je er een derde harddisk er tussen doet, zou ik er wel voor zorgen dat er een goede air flow is in de kast. Want drie van die kacheltjes onder elkaar is toch wel een warmte bron. En natuurlijk als je wil dat je harddisk langer meegaat dan zou ik wel zorgen dat ze een beetje gekoeld worden :wink: Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 29 maart 2004 Okeej, de derde zal er sowieso niet tussen komen, omdat er boven nog plek is voor 3 schijven... Maar mocht het uiteindelijk zover komen... :D Bedankt Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 29 maart 2004 Quote uit ComputerTotaal!: [i:7d391653b9]Harde schijven moet u goed koelen. Dit komt de snelheid en de levensduur ten goede[/i:7d391653b9] Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 30 maart 2004 Ik heb 2 hd's en daar tussen een sensor van de Digidoc. De temp is 30C. Als ik dan een casefan aanzet die aan de voorkant van de kast zit en langs de HD's blaast, zakt de temp nu naar 25C, staat dan in de langzaamste stand. Blijft dan dus met deze temps gewoon uit staan. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 31 maart 2004 Wat is dan de normale temp voor een HDD? Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 31 maart 2004 Tussen de 40-50 graden geloof ik. Verschilt per schijf eigenlijk. Volgens mij is de WD Raptor 10K een echt hittemakertje :) Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 31 maart 2004 [quote:a4b6ed5ff6="CoolKid"]Wat is dan de normale temp voor een HDD?[/quote:a4b6ed5ff6] Bij mij dus 30C zonder fan die blaast. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 31 maart 2004 ik heb hier pc met seagate barracuda, die word flink heet, ik heb ook een met een maxtor diamond max 8 (zoiets?) die valt wel mee de temparatuur als je eraan voelt, maxtor al paar nachten aan (dag en nacht) en seagate sinds 2 uur geleden Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 31 maart 2004 Ik heb een Maxtor Diamond Max 9 (7200 rpm) en nog een andere Maxtor (maar die is niet continue actief) Ze hangen vlak onder elkaar en worden gemiddels zo'n 40 graden. Soms wat hoger. Merk geen enkel stabiliteits of prestatieprobleem. Ze mogen best wel warm worden, zolang het maar niet ver over de 50 graden komt. Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 maart 2004 Auteur Delen Geplaatst: 31 maart 2004 [quote:76b97d881f="Rapid|NL|Angel"]Tussen de 40-50 graden geloof ik. Verschilt per schijf eigenlijk. Volgens mij is de WD Raptor 10K een echt hittemakertje :)[/quote:76b97d881f] Die heb ik ook en die wordt echt niet warmer dan een andere HDD. Volgens mij was 43 graden de hoogste temp die ik gemeten heb. Ik heb er ook geen koeling bij, want dat is onzin. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.