Ga naar inhoud

[laptop] geheugen + cd-rom


Aanbevolen berichten

Allen, Ik heb vandaag een laptop van een kennis gekregen. Het gaat om een Compaq Presario 1260. Nu werkt de cd-rom niet meer. Ik ben van plan een nieuwe te kopen, maar weet niet waar en hoe ik hem moet installeren. Ik heb namelijk alleen ervaring met desktops. Ik heb gezocht op internet, maar kon er niets over vinden. Uitlsuitend tweede hands. Daarnaast wil ik ook gelijk extra geheugen bij plaatsen. Ook weet ik niet hoe ik dat moet doen. Ik kwam www.geheugen.com tegen, is dat een goede en betrouwbare site? Iemand die me op weg kan helpen? Alvast vriendelijke bedankt!
Link naar reactie
geheugen dat moet speciaal compaq geheugen zijn (bij presario 1450 laptop en een presario desktop uit die tijd (nummer weet ik niet meer:oops:)) maar als je dat hebt, dan zit volgens mij onderop een zwart klepje, dit kun je eraf schroeven en dan zit daar een geheugenslot als het goed is, daar kun je een stukje compaq geheugen inzetten en wat de cd drive betreft, die heb ik er nog nooit uitgesloopt dus weet ook niet hoe hij terug moet (en kon niet teveel gaan proberen was laptop van gezinsgenoot, al heb ik er wel veel mee gedaan) in iedergeval suc6!!!!!! (en heel erg veel sterkte!)
Link naar reactie
Waarschijnlijk zit er aan de onderkant ee schuifje oid. om de cd-rom eruit te schuiven, of 2 heel kleine schroefjes die je moet verwijderen. Denk er wel aan dat je een speciale cd-rom speler nodig hebt. Deze is vast nog te bestellen bij Compaq/Hp. Maar, volgens mij is deze laptop niet zo jong meer. Is het dan nog wel raadzaam om er aan te gaan klussen? Een nieuwe speler zal zeker niet goedkoop zijn. Kan je niet bijvoorbeeld de cd-rom speler van je gewone pc delen via een netwerkje zodat je die gebruikt. Scenic20
Link naar reactie
Bedankt voor de reactie. Voor het geheugen zit er idd aan de onderkant een klepje. (stond ook in de handleiding :oops: ) Ook zitten er twee schroeven voor de cd-rom drive, alleen zijn dat geen plus of min schroeven, maar heel erg aparte. Ik heb er iig geen geschikte schroevendraaier voor. Iemand hier ervaring mee? @ scenic20: ik wil er opnieuw Windows opzetten en daar heb ik een cd-rom speler voor nodig. Dus via een netwerk kan niet.
Link naar reactie
Jawel, windows kan je via een netwerk installeren, maar daar is wel enige netwerkkenis voor vereist. Je kan ook de harddisk eruit halen, in een normale pc hangen, formatteren, alle bestanden van de windows cd er weer op kopieren en dan weer in de laptop plaatsen. Vervolgens via een opstartdiskette(s) booten en zo windows installeren. Dat is zonder cd-rom speler de makkelijkste optie. Die manier gebruik ik meestal op mijn werk ook. Let er wel even op dat een laptop harddisk niet zomaar in een pc kan, maar dat je daar een verloop stekker voor nodig hebt. Bijna iedere computerzaak heeft die dingen voor een paar euro. Meestal zitten die dingen alleen niet in het standaard assortiment, maar ze kunnen ze meestal wel leveren aangezien die dingen op een technische dienst vaak worden gebruikt. Scenic20 Edit: Ik weet niet waar je woont, maar anders mag je er hier wel eentje komen lenen.
Link naar reactie
@scenic (en alle andere) het is toch niet handig wat je nu zegt, alles gaan uitbouwen en inbouwen? en dan moet je met de harde schijf van een compaq altijd oppassen met formatteren want de bios is een harde schijf partititie (voor een deel) als je die verwijdert heb je denk ik een klein beetje een probeelmpje en het moet toch gewoon werken of heb ik dat verkeerd???
Link naar reactie
Van die bios partitie heb je niet zoveel last. Die kan je zo weer aanmaken, en de bios staat ook nog gewoon in een chip hoor. De harddisk uit en weer inbouwen is niet zoveel werk hoor, meestal zit die gewoon aan de onderkant onder een klepje. Als die bios alleen op de harde schijf zou staan kan je ook niet opstarten want die bios stuurt oa. de harddisks aan. In de bios partitie van oudere compaq/hp laptops staat alleen een soort backup. Ik had op mijn oude laptop na een vervanging van de harddisk die partitie nooit meer aangemaakt en dat geeft geen probleem. Op nieuwe compaq/hp laptops staat ook geen bios partitie meer. In iedergeval op de laptop in mijn onderschrift niet meer. Scenic20
Link naar reactie
ow oke, ik herriner me dat ik hem er een keer bij een presario 1450 eraf heb gegooid en dat hij moeilijk deed en dat iemand die me toen altijd hielp, daar hele avonden mee bezig is geweest om het goed te krijgen, maar dat was dus niet zo moeilijk als hij beweerde en dus zou het niet te erg zijn??? dan heb ik vandaag weer wat geleerd in iedergeval!
Link naar reactie
uhm de specs, daar vraag je me wat, ik dacht een amd k6 met 50mb werkgeheugen ofzo en een 4gb schijf verder weet ik het niet meer precies, ik heb hem 2 jaar geleden verkocht omdat het toetsenbord voor de 3e keer kapot was gegaan (en daaraan heb ik ook mijn compaqfobie te danken :wink: ) verder weet ik de specs echt niet meer,
Link naar reactie
[quote:422b8cf784="Klaasje"]Allen, Ik heb vandaag een laptop van een kennis gekregen. Het gaat om een Compaq Presario 1260. Nu werkt de cd-rom niet meer. Ik ben van plan een nieuwe te kopen, maar weet niet waar en hoe ik hem moet installeren. Ik heb namelijk alleen ervaring met desktops. Ik heb gezocht op internet, maar kon er niets over vinden. Uitlsuitend tweede hands. Daarnaast wil ik ook gelijk extra geheugen bij plaatsen. Ook weet ik niet hoe ik dat moet doen. Ik kwam www.geheugen.com tegen, is dat een goede en betrouwbare site? Iemand die me op weg kan helpen? Alvast vriendelijke bedankt![/quote:422b8cf784] Geheugen.com is een goede zaak, ik heb er ook een keer geheugen gekocht voor de Compaq van mijn vader.
Link naar reactie
Bedankt voor alle reacties! Een netwerkinstallatie van Windows of het eruit halen van mijn hd zie ik niet echt zitten, want dan zou ik dat voor alle software die ik erop wil zetten moeten doen. Toch bedankt voor het meedenken en de aangeboden hulp scenic! Jij ook bedankt Marcel, voor de Informatique tip! Nu zit ik zo eens te kijken naar cd-rom drives voor m'n Compaq, maar ik kom alleen uit op Amerikaanse sites en daar kosten ze rond de $99... Dat vind ik een beetje overdreven aangezien het niet meer zo'n goede laptop is. Daarbij komt ook nog dat ik ook geheugen en een netwerkkaart zou moeten gaan aanschaffen. Ik ben dus een kijkje op www.marktplaats.nl gaan nemen, maar ik zag zo ff snel geen losse cd-roms voor laptops staan. Nu wil ik dus een complete 2e hands laptop gaan kopen, maar nu zie ik bij veel advertenties staan: accu kapot of accu niet meer in goede conditie. Hoe duur kost een nieuwe accu en past elke accu in elke laptop? Alvast bedankt!
Link naar reactie
Een laptop accu heeft gemiddeld een levensduur tussen de 2 en 4 jaar. Dat is ook de reden dat bij gebruikte laptops vaak een defecte, of slecht werkende accu zit. De prijzen voor een nieuwe accu zijn vaak schrikbarend hoog. Je moet op een bedrag tussen de 100 en 200 euro rekenen, en dan meestal dichter bij de 200 dan bij de 100 euro. Voor elke modellijn is de accu weer anders. Daardoor zijn ze ook niet uitwisselbaar tussen verschillende laptop's van verschillende merken, en bij het zelfde merk moet het ook nog de zelfde modellijn zijn willen ze uitwisselbaar zijn. Vaak moet je dus ook bij de fabrikant van de latop van de laptop een nieuwe accu bestellen, en zijn er vaak geen alternativen te verkrijgen. Scenic20 [size=9:7a31e324fa]Had zelf voor mijn vorige laptop ook een keer een nieuwe accu gekocht. Kostte toen 256 gulden, ongeveer gelijk aan de dagwaarde toen van de laptop...[/size:7a31e324fa]
Link naar reactie
Wederom bedankt voor je hulp scenic! Dat zijn idd schrikbarende prijzen! :o Dan kan ik nog beter een cd-rom+geheugen+netwerkkaart voor deze oude laptop nemen. :) Ik ben nog steeds op marktplaats aan het kijken en ben inmiddels een aantal cd-rom drives tegen gekomen. Alleen hoe weet ik of deze in mijn Compaq Presario passen!? Alvast bedankt!
Link naar reactie
Ook dat is met laptop's weer zo'n probleem. Zover ik weet gebruikt elke laptop fabrikant weer andere aansluitingen aan die spelers. In iedergeval zijn ze lang niet altijd uitwisselbaar. Je zal dus in iedergeval een compaq cd-rom speler moeten hebben. Ik weet niet hoe oud die laptop van jouw nu is, maar denk er aan dat als hij nu een jaar of 3 oud is (en dat is hij, gezoen de specificaties) dat de accu waarschijnlijk ook binnen niet al te lange tijd aan zijn einde zal komen. Dit topic zo doorlezende word het denk ik een lastige beslissing. Ik weet natuurlijk niet hoe groot het budget is, maar is een goedkope nieuwe laptop niet iets? Dan heb je in iedergeval standaard netwerk functionaliteit, voldoende geheugen, een redelijke harddisk, en een nieuwe accu. Als voorbeeld. Ik zag daarnet in de Makro folder een maxdata laptopje staan met een Amd athlon Xp1800+ en een 20gb harddisk voor €689,- ex. btw. Scenic20
Link naar reactie
Die is volgens mij van het standaard formaat. Je zal even naar die laptop moeten kijken of hij zal passen. Mijn compaq laptop heeft een dvd-rom speler met een frontje wat aan de hoeken aan de bovenkant afgerond is, daar zou hij dus niet in passen. In mijn oude laptop zal hij, zo op het oog, wel passen. Ik denk dat het gewoon een kwestie van proberen is om te kijken of het gaat passen. Houd er overigens rekekening mee dat een slim-line cd-rom speler ook zo'n € 75,- kost Scenic20
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...