Ga naar inhoud

32GB capaciteitslimiet BIOS van Asus P2B moederbord


Aanbevolen berichten

Probleem: ik kan slechts 32 GB gebruiken van mijn 80 GB harddisk. Dit heeft te maken met een verouderde BIOS. Systeem: - Windows 2000 Pro - Asus P2B 440BX moederbord met BIOS revision 1012 (maart 2000) - Maxtor 10,1 GB harddisk (model 91010D6) (master) - [url=http://www.maxtor.com/en/support/products/ata/desktop/diamondmax_plus_9/index.htm]Maxtor 80 GB harddisk (model 6Y080P0)[/url] (slave) De BIOS is de [url=http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=P2B&Type=All]recentste versie[/url] voor zover ik weet. Het probleem uitgelegd: Ik heb een nieuwe harddisk erin gezet, de Maxtor van 80GB. De harddisk wordt herkend, maar bij het opstarten van de computer loopt het vast bij het hardware-opsommingsscherm, precies op het punt waar moet staan hoe groot de harddisk is. (Met het opsommingsscherm bedoel ik het scherm waarin staat hoeveel geheugen je hebt, welke masters en slaves je hebt en wat daarop staat aangesloten e.d.) Hij kan dus niet aangeven hoe groot mijn disk is. Zet ik de jumper van de harddisk op 'capacity limit', dan gaat het booten wel goed en kan ik gebruik maken van slechts 32GB. Mogelijke oplossing 1: BIOS updaten. Er is echter zo te zien geen recentere BIOS-update beschikbaar. Valt dus af. Mogelijke oplossing 2: Installeren van Maxtor-patch 'big drive enabler'. Heb ik gedaan, maar heeft geen invloed. Is ook pas nodig bij >137GB. Mogelijke oplossing 3: Booten met Maxblast. Na het opstarten loopt de computer echter vast vóórdat er überhaupt geboot kan worden vanaf diskette of cd-rom, dus de Maxblast software kan niet aangesproken worden zodra de nieuwe harddisk aangesloten is (en CL uit is). Mogelijke oplossing 4: Nieuwe PCI-kaart kopen om de nieuwe harddisk aan te sluiten. Dat is me te veel geld. Is het mogelijk om toch volledig gebruik te maken van de 80GB, zonder een extra kaart te kopen? Noot: De BIOS is van het type Award BIOS 4.51PG, waarover Maxtor in de handleiding op blz 28 in een kleine voetnoot bericht dat de drive mogelijk niet volledig herkend zal worden; kwam ik achter na de koop, tijdens de installatie. Is er ondanks dit gegeven toch een workaround?
Link naar reactie
[quote:6913cb79d5="boelieboelie"]Zet ik de jumper van de harddisk op 'capacity limit', dan gaat het booten wel goed en kan ik gebruik maken van slechts 32GB.[/quote:6913cb79d5] Weet je dat zeker? Ik kan namelijk met zo'n jumper mn 80 Gig HD (ook maxtor) wel aan de praat krijgen op een oude pc. De bios wordt inderdaad voor de gek gehouden dat er een 32 GB schijf inzit, en dat zie je dan ook in het overzicht bij het opstarten van je pc, maar als het goed is moet in windows de volle 80 GB herkend worden... [quote:6913cb79d5="boelieboelie"]Mogelijke oplossing 3: Booten met Maxblast. Na het opstarten loopt de computer echter vast vóórdat er überhaupt geboot kan worden vanaf diskette of cd-rom, dus de Maxblast software kan niet aangesproken worden zodra de nieuwe harddisk aangesloten is (en CL uit is).[/quote:6913cb79d5] Ik weet niet of dat in de handleiding van maxblast staat, maar ik heb weleens een soortgelijk programma moeten installeren (dat heet een drive overlay, soort softwarematige CL jumper). Op ongeveer deze manier zou het moeten werken: 1. Zet in je bios setup de (primary?) slave op none (dus de plek waar je 80 gig schijf in zit), op deze manier scant hij er dus niet naar... 2. Boot je pc met de maxblast diskette. 3. Volg de instructies om je 80 gig hd te installeren (met drive overlay, dus dat de bios voor de gek gehouden wordt) 4. Als de schijf eenmaal geformatteerd (en eventueel gepartitioneerd) is, ga je weer naar je bios setup en zet je de (primary?) slave weer op auto. Als het goed is start je pc nu wel gewoon op en kan je de 80 gig hd volledig gebruiken... Succes, en als je nog vragen hebt, stel ze gerust... :wink:
Link naar reactie
Met de info van Capone kon ik inderdaad de volle 80 GB gebruiken! Thnx! Goeie tip. Enige probleem was dat ik Partition Magic niet meer kon gebruiken, waarschijnlijk door die overlay. Heb toen toch maar Biosman's tip geprobeerd om te kijken of er een nettere manier was dan die truc, alhoewel ik liever geen betaversies gebruik om hardware aan de praat te krijgen (je weet maar nooit nl.). Asus heeft een relatief simpele manier om je BIOS te updaten, te vinden op: http://www.asuscom.de/support/BIOS/liveupdate.htm (Enige kennis van Duits vereist.) Met die Asus BIOS-update kreeg ik de harddisk aan de praat zonder Capacity Limit jumperinstelling en zonder overlay :) Ook Partition Magic deed het weer. Daarnaast heeft die revision ook nog een powerdownprobleem opgelost (mijn compie sloot vóór de update nooit af, maar rebootte altijd; nu gaat hij wel gewoon uit). Dus ook bedankt Biosman!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...