Ga naar inhoud

Tot hoever gaat P3


Aanbevolen berichten

[quote:397ea5204a="Hoppakee"]Ik heb een computer met een P3 moederbord, er zit nu 500MHZ in, kan ik hier zomaar een snellere P3 processor indoen en tot hoe snel gaan die?[/quote:397ea5204a] 500MH is een slot 1. Daar kunnen niet veel snellere procs meer in. Ik meen dat P3 550 de laatste slot 1 P3 is, veel hoger is het iig niet. P3's worden overigens zoiezo niet meer gemaakt bbx ;-)
Link naar reactie
PIII slot1 tot 600 mhz is katmai, 600 is aleen aan OEM's geleverd dus is praktisch 550 het max wat je tegenkomt, Vcore=2.00-2.05 volt PIII slot1 coppermine's op 133 Mhz busclock zijn er tot 933 Mhz(sommige zeggen tot 1.13 ghz maar zijn alleen als enginering samples gezien)maar de snellere zijn ook alleen aan OEM's geleverd,praktisch gezien kom je dus max 800 Mhz tegen , en die zijn ook al zeldzaam. Vcore=1.65-1.75 volt. PIII slot1 coppermines op 100 mhz busclock bestaan niet,(dacht ik) evt hooguit aan OEM geleverd. PIII socket 370(fcpga) op 100 Mhz-busclock (type E coppermine), zijn er tot 1.1 Ghz, Vcore=1.65-1.75 volt PIII socket 370(fcpga) op 133 Mhz-busclock (type EB coppermine), zijn er tot 1.13 Ghz,Vcore=1.65-1.75 volt Nog nieuwer is de PIII met tualatin core welke in de fcpga2 behuizing zit en draait op 1.45-1.55 volt deze zijn er van 1.2 Ghz tot iets van 1.9 Ghz, voor deze processor heb je echt een zeer recent bord nodig. Als je wilt upgraden dan is het goede zaak om allereerst op de website van de fabrikant te kijken, mocht je daar geen duidelijk antwoord vinden dan zit er een zekere mate van gokken in. Belangrijk is: op welke busclock kan je mobo draaien 100 Mhz of 133 Mhz? En: kan je mobo de vereiste spanning leveren, in het geval van een Coppermine is dat 1.65-1.75 volt. Alleen als aan beide voorwaarden is voldaan kan je een snellere cpu plaatsen. Voor een "voormalig" slot1 bord op 500 Mhz betekend het praktisch gezien dat als je bord 1.65 volt ondersteund je waarschijnlijk een PIII-E nodig hebt, dat is een PIII op 100 Mhz busclock en die zijn er tot maximaal 1.1 Ghz maar beginnen onderhand redelijk zeldzaam te worden. Een andere oplossing is dat je een type EB erop zet, deze is nieuw op 1000 Mhz nog steeds her en der te koop(ook 2e hands), deze processor heeft een Multiplier van 7.5 (x133=1000 Mhz), zou je deze cpu op een 100 Mhz bord zetten dan kom je nog altijd op 7.5x100= 750 Mhz. met een klein beetje overklokken red je dan meestal 800 Mhz wel, op een goed bord haal je 860 Mhz.... Om een evt socket370 cpu op een slot1 bortd te zetten heb je een slotket converter nodig. De betere zijn van A-open of Asus, let er op dat deze converter coppermine PIII moet aankunnen(ze zijn er ook voor celeron's). Let ook op: de converters hebben vaak een mogelijkheid om spanning in te stellen maar deze spanning die je insteld moet wel door het mobo worden geleverd. Als je dus 1.75 volt insteld maar je mobo kan niet lager dan 1.9 volt dan draait je cpu dus op 1.9 volt-----> boem. Simpel gezegd: je mobo moet coppermine geschikt zijn, zo niet: pech: een pIII-550 katmai is het maximum wat je erop kan zetten.
Link naar reactie
[quote:6314cbf69b]PIII slot1 tot 600 mhz is katmai, 600 is aleen aan OEM's geleverd dus is praktisch 550 het max wat je tegenkomt, Vcore=2.00-2.05 volt[/quote:6314cbf69b] Slot 1 Coppermine 500, 550, 600 en 533MHz bestaan ook. [quote:6314cbf69b]PIII slot1 coppermine's op 133 Mhz busclock zijn er tot 933 Mhz(sommige zeggen tot 1.13 ghz maar zijn alleen als enginering samples gezien)maar de snellere zijn ook alleen aan OEM's geleverd,praktisch gezien kom je dus max 800 Mhz tegen , en die zijn ook al zeldzaam. Vcore=1.65-1.75 volt. [/quote:6314cbf69b] 1.13GHz Coppermines zijn door Intel wegens stabiliteitsproblemen weer bij de klanten weggehaald, maar ook slot 1 1GHz CPU's bestaan. [quote:6314cbf69b]PIII slot1 coppermines op 100 mhz busclock bestaan niet,(dacht ik) evt hooguit aan OEM geleverd. [/quote:6314cbf69b] Ze bestaan, van 500 t/m 850MHz. http://support.intel.com/design/PentiumIII/prodbref/
Link naar reactie
Tjemig, ik had er ook boven moeten zetten : "voor zover ik weet" Het zijn er ook zoveel... Ik ga ook een beetje uit van wat je op de markt tegenkomt(kwam) Op dit moment zijn alle snelle 100 Mhz cpu's al behoorlijk schaars aan het worden, op 133 Mhz is het ook al minder en ja, dan moet je mobo zo'n cpu wel aankunnen. Wat betreft die celly moet je zien uit te zoeken tot welke busclock je mobo kan draaien, dat is meestal enigszins wel te doorgronden als je weet welke chipset er op het bord zit, dus merk en type. Borden zijn er grofweg in 3 types : 66 Mhz , 100 Mhz en 133 mhz. Een sneller bord kan wel langzamer draaien maar een langzaam bord kan (niet veel) sneller draaien. Als je dus een bord hebt welke maximaal op 66 Mhz kan draaien dan zal de 450 Mhz van de helpdesk wel zo'n beetje kloppen. Mocht je zo'n bord hebben dan is nu wel zo'n beetje het moment om er een ander bordje in te stoppen, met wat geluk vind je voor weinig een leuk setje in de vorm bord+cpu+geheugen...
Link naar reactie
Hehe, ik ben vaak 's nachts schreeuwend wakker geworden van het idee om alle verschillende PIII modellen uit elkaar te moeten houden. :P Ik weet niet hoe duur al die CPU's tegenwoordig zijn, en of het dus de moeite waard is. Afgezien van de versschillende bussnelheden heb je misschien ook een BIOS update nodig.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...