Ga naar inhoud

motor draait niet


jos-51

Aanbevolen berichten

Nou Ernst deze weerstand blijkt van de print motor aansturing losgetrilt te zijn bij bosch gevraagt wisten het ook niet. Bij zoektocht op Ebay naar printplaat zag ik op foto de weerstand zitten bij radioboer laten solderen voor 7euro draaid weer als een tierelier gr jos
Link naar reactie
  • 2 jaren later...
Vervanger van NTC gezocht (opdruk: NTC 10 0325) In de motorcontrol voor de borstelloze 3-fasen motor van mijn siemens WXLS160AN wasmachine uit 2003 is ook deze NTC stukgegaan (R> 50 kOhm). Deze NTC is de inrush current limiter voor de elco voor de 3-fasen H-brug van de motor control (machine geeft error code 10, motor draait niet). Ik kan geen datasheet vinden. Het symbool op de NTC is van epcos (voorheen siemens components). De schijf is zo\'n 20mm in diameter. Het cijfer 10 op de NTC zou op een 10 Ohm type kunnen duiden. (maar dat lijkt me veel te veel). Wat is een vervangend type? Mogelijk 10E type is: B57364S0100Mxx. Het cijfer 0325 op de NTC duidt misschien op een typenummer. Weet iemand een datasheet te vinden? Ik zoek een goede vervanger. PS: foutcodes uitlezen op deze machine is: menu + wijzigen indrukken en dan de draaiknop linksom naar \"kreukherstellend 30\" draaien.
Link naar reactie
@Wit_goed PS: de borsteloze motor (elektronisch gecommuteerde motor) heeft geen aanloopcondensator. Op de motor zit 10 jaar garantie. Maar het feit dat de motor niet loopt is geen reden voor garantie. In de motorcontrol zit denk ik en timer die aftelt tot 10 jaar plus 3 maanden en daarna de H-brug kortsluit. Dit blaast dan de NTC op. Jammer joh.
Link naar reactie
Ik kan ook niet aan deze gegevens komen, Bosch/Siemens laten bar weinig los van hun stuur modules en bij andere merken kom ik ook niet veel verder met het direct-drive of inductie motor gedeelte. Zoek eens wat rond op internet met de type nummers van de MOS-FET of driver. Mogelijk kom je daar ook een eind mee.
Link naar reactie
  • 3 jaren later...
De NTC is een inrushstroom beveiling voor de elektrolytische condensatoren van de DC-bus van de motor inverter. Initieel is hij "koud" en heeeft een hoge weerstand, waardoor de elco's "langzaam" geladen worden. Als de motor gaat lopen, loopt er een "hoge" stroom door de NTC, waardoor deze heet wordt én tegelijk een lage weerstand krijgt, waardoor de "grote" stroom kan gaan lopen. Helass wordt de NTC zo heet, dat hij zichzelf lossoldeert van de print. Dus: een nieuwe bestellen bij conrad of (1 euro). Vervolgens de pootje zodanig kinken, en aan de onderkant plat buigen, dat hij niet opnieuw lossoldeert. Ik heb even niet paraat welk type ik destijds precies besteld heb.
Link naar reactie
  • Alex sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...