Ga naar inhoud

Wat is een northbridge?


Aanbevolen berichten

[quote:42e160e84e="koene"][quote:42e160e84e="Computerfreakje"][quote:42e160e84e="koene"]zie titel.[/quote:42e160e84e] Een Northbridge is de naam van een bekende moederbord chipset. Deze chipset werkt samen met de Southbridge. :)[/quote:42e160e84e] dus nforce 2 is mijn northbridge? als ik dat zo begrijp :roll:[/quote:42e160e84e] Als het goed is wel ja :D
Link naar reactie
astublieft: [img:99778468af]http://www.freewebs.com/rikkie-bee/north-south.JPG[/img:99778468af] Rood omcirkeld is de Northbridge Wit omcirkeld is de Southbridge Ik kan ook nog wel ff een verhaal ertegenaan gooien over welke chip nou wat doet, maar dat word een wat lange post dus dat laat ik maar ff :P edit: zo zie je maar dat ook de Southbridge een koeler heeft soms (al is het maar passief) :D
Link naar reactie
De functie van de Northbridge en de Southbridge is momenteel door de introductie van de Athlon 64 en de Efficeon sterk gewijzigd. Het hieronder staande verhaal geld dan ook niet voor de twee bovengenoemde procs, maar is wel van toepassing op alle andere recente x86 systemen zoals de Athlons en de Pentiums. Aan de Northbridge zit dmv de Front Side Bus (FSB) de processor vast. Alle data die van en naar de processor gaat komt dus eerst over de FSB en dan door de Northbridge. Verder zit aan de Northbridge de memory controller vast die op zijn beurt weer het geheugen aanstuurt. Dan hebben we nog de AGP interface die ook aan de Northbridge vast zit en natuurlijk de Southbridge. De Southbridge kan gezien worden als tussen station voor alle andere interfaces in een PC, zoals de USB, PCI, IDE, enzovoorts. Al deze interfaces zitten aan de Southbridge. Een signaal dat van de onboard netwerkkaart komt bijvoorbeeld, zal dus eerst over de PCI gaan (netwerkchips, geluidschips en RAID-chips zitten vaak niet direct aan de Southbridge maar gaan via de PCI), over de PCI komt het bij de Southbridge, daarna bij de Northbridge en dan over de FSB naar de processor.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...