Ga naar inhoud

bios reset, windows start niet meer op.


Aanbevolen berichten

hallo, fijne kerst gehad iedereen? ik heb een groot probleem. mijn neef en ik hadden na het kerstdiner per ongeluk de bios van mijn ooms computer gewijzigd. We dachten dat we de bios verlieten zonder het te saven, maar helaas. we hadden de snelheid van het geheugen gewijzigd en de computer gaf bij het opstarten geen signaal naar de monitor. na veel zoeken kreeg ik de bios gereset door de batterij eruit te halen en de jumper om te schakelen voor een paar seconden. maar nu werkt windows xp niet meer. het blijft hangen na dat je het scherm krijgt in welke modus je windows wilt starten. zelfs veilige modus werkt niet meer. ik had toen maar een back up van drive image terug gezet met de opstartdiskette er van(ooit tip van computer!totaal). alles ging goed, maar nog steeds komt het scherm met welke modus ik xp wilt opstarten. en ook blijft het meteen vastlopen nadat er een keuze is gemaakt. als ik in een veilige modus start zie ik dosregels dat hij wel drivers laadt maar ineens stopt ie met laden en blijft het beeld leeg. Tijd voor het paardenmiddel dacht ik: installatie cd van XP erin en van cdrom booten. ik krijg een blauw scherm met een balk onderaan met de tekst in de trant van: druk op een toets als je geen microsoft raid/scsi wilt installeren (of zoiets) daarna blijft het beeld weer hangen. voordat het blijft hangen ziet alles er normaal uit. ik ben echt ten einde raad. mijn oom vindt het niet erg. maar ik wel en ik voel me echt schuldig. ik ben op de 27ste ook naar computerland geweest. ze zeiden dat ik de batterij van de bios eruit moest halen en met een schroevendraaier contact moest maken tussen de plus en de min. misschien heeft dat er mee te maken met mijn probleem. het moederbord is een ecs k7s5a pro het geheugen is een corsair 256mb ddr266 32X64, het geheugen komt goed door opstart test heen. de processor is een amd athlon retail xp 2000+ opstart test geen 1250 mhz aan. OS: windows XP home edition(orgineel) kan iemand mij helpen? zodat ik voor nieuwjaar de trein naar mijn oom kan nemen met een oplossing? alvast bedankt en fijne jaarwisseling.
Link naar reactie
[quote:2d3137f062="telewerker"]na veel zoeken kreeg ik de bios gereset door de batterij eruit te halen en de jumper om te schakelen voor een paar seconden.[/quote:2d3137f062] Die batterij moet je erin laten zitten, de jumper moet je een paar seconden omzetten (en dan weer terugzetten) terwijl de computer uit staat. Ik weet uit ervaring dat dat perfect werkt. ALs er echt iets kapot is (maar dat kan ik me niet echt voorstellen), tja dan wordt het zoeken. Probeer nogmaals een Clear CMOS op de goede manier. En ja, omdat je hebt geprobeerd om de boel opnieuw te installeren, is de informatie op de HD vermoedelijk al beschadigd. Ik vrees dat je C: opnieuw moet formatteren. Echter als er nog data gebackuped moet worden, tja, dan heb je nog wat te doen. Niet goed werkend geheugen kan ervoor zorgen dat informatie op de harde schijf beschadigd raakt omdat de informatie uit niet goed werkend geheugen ook beschadigd zal zijn.
Link naar reactie
de clear cmos is goed gegaan want ervoor kon ik de pc niet eens opstarten. ik kreeg zelfs geen beeld. normaal gesproken krijg je een beeld met de videokaart en en memory test. daarna kan je op del drukken voor de bios. nu is de bios weer goed. alleen windows doet het niet. format c: lukt niet want de windows xp installatie cd wilt niet normaal laden.
Link naar reactie
suggesties: - in de ecs bios, doe de optie load optimal settings - zorg ervoor dat de optie virus scannen uit staat in de bios - download een format tool van de fabriekant van de harddisk zelf als formateren niet lukt - als je dan nog steeds *crasht* als je windows wilt installeren moet je denk ik aan een hardware probleem gaan denken (geheugen ofzo, corsair is een goed merk en geven over het algemeen levenslang garantie dus die terugsturen en je krijgt zo nieuwe) kijk of je alle hardware componten kan test grappig trouwes... een ECS plank + corsair memory
Link naar reactie
Mochten alle andere tips niet helpen. Dan kun je ook nog proberen of de PC wil starten met Knoppix. Dit is een GNU/Linux systeem dat volledig van cdrom draait en dat je kunt downloaden van www.knopper.net Als ook Knoppix niet wil starten heb je wellicht echter wel een betere indicatie wat er mis is, want tijdens het booten van Knoppix zie je uitgebreide informatie over wat hij op dat moment aan het doen is. Succes!
Link naar reactie
dank je wel voor je tip marcel, maar ik weet niet veel van linux af en om het te downloaden en op cd te branden om misschien erachter te komen wat er fout is is een beetje omslachtig. ik ga het misschien nog wel doen maar voorlopig nog even niet. ik hoop nu gewoon op een gouden tip. want ik ben er dag en nacht mee bezig. ik kan niet slapen met het idee dat ik andermans spullen kapot heb gemaakt
Link naar reactie
Staat de opstartvolgorde in het bios goed om op cd op te starten? Indien het niet lukt om XP van op cd op te starten kun je proberen om XP met diskettes (6) op te starten. Deze kan je downloaden op de site van Microsoft . http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=e8fe6868-6e4f-471c-b455-bd5afee126d8&displaylang=nl
Link naar reactie
Als de andere tips niet helpen : Zet de bios instellingen op default, dan zou hij een stuk verder moeten komen. Check of je ook een cdrom schijfje nog in de pc hebt zitten. Klinkt gek, haal die weg (ik heb dit bordje ook, wou win98 vanaf de hd installeren, maar aan het eind hing ie vanwege de cd). Als alles niet helpt, overweeg een verse windows installatie dus format Het lijkt erop dat XP denkt dat er hardware is gewijzigd en dan gaat ie raar doen. SUcces.
Link naar reactie
[quote:591288d2d1="telewerker"]en is de snelheid van een athlon xp 2000+ 1250 mhz?[/quote:591288d2d1] Tja, ga gewoon eens in de Bios kijken. Bij een Clear CMOS gaat FSB en geheugen snelheid naar 100MHz. Dus als die weer sneller moet worden, de boel weer op 133/133 zetten. De overige standaard instellingen zijn niet echt rampzalig. Ik verwacht zelf dat de harde schijf informatie beschadigd is. Dus een gewone format zzou dan al voldoende zijn. Oh ja, met een programma zoals Memtest86 kan je het geheugen testen. COrsair kopen kan ook, maar ook dan weet je dan nog niet of het geheugen 100% :-? okay is.
Link naar reactie
Vandread, deze moet je dan hebben: ftp://ftp.knoppix.nl/pub/os/Linux/distr/knoppix/KNOPPIX_V3.3-2003-11-19-EN.iso telewerker: Je hoeft geen donder van GNU/Linux af te weten om Knoppix te gebruiken. Het enige wat je moet doen is de CD erin stoppen, booten en op enter drukken. Vervolgens zal Knoppix je hardware detecteren en booten. Op het moment dat Knoppix wel gewoon boot is er dus blijkbaar een driverconflict aan de gang. Als Knoppix ook niet boot, dan kun je vaak zien waaraan dat ligt, simpelweg omdat hij bij elke stap van het bootproces aangeeft wat hij doet. Knoppix is gewoon ideaal als een diagnostische tool of een resque systeem. Het zit vol handige tooltjes om computers weer aan de praat te krijgen en bevat tevens een gewoon werkbare desktop met Office, internet, MSN etc. Voor mensen die geinteresseerd zijn overigens. Bij c't 12/2003 zit een Knoppicillin CD. Dit is een Knoppix variant door de c't gemaakt die in het Nederland is. Bovendien is er een handige virusscanner geintergreerd, waarmee je eenvoudig PC's of hele netwerken op virussen kunt scannen. In het blad staat een uitgebreid artikel daarover.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...