Ga naar inhoud

snelste pc voor 500 E


Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...
't zijn ook niet zozeer de CPU's, maar de chipsets van de mb's waar die dingen op moeten lopen. Sorrie hoor, maar als een systeem wat nota bene backwards compatible is met de 80386 (windows dus), niet eens fatsoenlijk de hardware kan aanspreken volgens de IBM-PC normen, maar via allerlei patches (toendertijd die amdk6update, nu de VIA4in1) de boel werkende moet krijgen, kan ik niet spreken van een goede samenwerking tussen amd en chipsetbakkers. Dus ik flame niet richting AMD, maar richting het gebruik van AMD systemen. Maar goed, ik zal wel vaker pech hebben dan anderen ofzo, want ik kan zeggen dat ik niet dom ben op computergebied, en toch altijd mijn eigen intel systemen stabieler gevonden heb dan mijn amd's. Ik geef toe dat dit mijn eerste AMD systeem boven de K6-2 is.
Link naar reactie
heb zelf gewoon nog m'n oude XP2000+ systeempje, 768 pc-2700 geheugen en een GF 4200 ti. Draai nog alle spellen, zelfs recente games, en alles zonder enig probleem. nou moet je niet verw88 alles in de hoogste resoluties te kunnen spelen maar als je het een beetje beperkt houd met FSAA enzo en op een redelijke resolutie kun je de meeste spellen gewoon goed draaien. Dan moet je echter niet aan doom III gaan denken maar daar zullen zelfs de huidige snelle systemen moeite mee gaan hebben. Heb bij aanschaf van mijn systeem 2000 Euro neergelegd en nog een kleine 600-700 aan uitbreidingen enzo, en dan een half jaar na dato is jouw supersysteem gewoon als standaard systeempje te koop. Wrom zo extreem? Da's alleen nodig om te patsen. Aan de ene kant wil iedereen de snelste processor, en 5 minuten later lees je dat eren cpu upgrade van 1800+ naar 2400+ toch niets oplevert. :-? Enne, al 10 jaar aan de AMD. nooit problemen. :wink:
Link naar reactie
[quote:a5326cf888]maar via allerlei patches (toendertijd die amdk6update, nu de VIA4in1) de boel werkende moet krijgen, kan ik niet spreken van een goede samenwerking tussen amd en chipsetbakkers.[/quote:a5326cf888] De VIA 4in1 zijn geen patches, maar drivers. Die hebben Intel chipsets ook nodig als ze nieuwer zijn dan het besturingssysteem dat je wilt gebruiken. Een bekend compatibiliteitsprobleem tussen VIA chipsets en Creative geluidskaarten ontstond toen Intel zich niet aan de PCI specs hield (die ze zelf voor een groot deel hadden opgesteld), maar VIA wel. Creative hield zich aan de aangepaste Intel specs, waardoor VIA chipsets soms moeilijk deden. Overigens is VIA niet altijd onschuldig, ze hebben in het verleden enkele malen behoorlijk prutswerk geleverd. Maar nForce heeft geen enkel probleem (installeer alleen niet de IDE versnellings drivers) en VIA is tegenwoordig een stuk beter dan vroeger.
Link naar reactie
Dat AMD instabiel is zwaar onzin. Het heeft ook te maken welk moederboard je koopt, welke chipset en natuurlijk wordt het systeem en cpu ook goed gekoeld? Via en SIS chipsets schijnen erg heet te worden en dit heeft invloed op je prestaties en stabillitiet van je systeem. Een goede moederboard heeft daarom ook een actieve koelblok op de chipsets. Probleem met vcasrtlopers en bsod heb je dan ook niet. Het verbaast me dat er nog bsod zijn in Win XP.
Link naar reactie
Voor de meeste chipsets is passieve koeling voldoende, die mini-fans hebben als nadeel dat ze lawaai maken en kapot kunnen gaan. Verder heb ik nooit gehoord dat SiS en VIA chipsets warmer worden dan andere. Wel is het zo dat in de Pentium I dagen de Taiwanese chipsetfabrikanten rotzooi leverden wat betreft compatbiliteit en stabiliteit. Doordat Intel toen mee ging doen werden de Taiwanese fabrikanten gedwongen de kwaliteit van hun producten sterk te verbeteren. Tegenwoordig is het kwaliteitsverschil grotendeels weggevallen. Maar bijvoorbeeld voor de KX133 chipset volgde VIA de aanwijzingen van AMD niet op, waardoor deze chipset niet goed werkt met Slot A Thunderbirds. Ik ben het wel met je eens dat de kwaliteit van het moederbord belangrijk is voor de stabiliteit, maar dat uit zich niet in de chipsetkoeling. Belangrijker zijn bijvoorbeeld een bug-vrije BIOS en goede kwaliteit voltageregulatoren. Verder moeten alle componenten aan de officiële specs voldoen. Oude Abit borden konden niet genoeg stroom aan het AGP slot leveren, waardoor verscheidene nieuwe videokaarten niet goed bleken te werken. Wat betreft die BSOD's, er zijn nog ruim voldoende driverproblemen (omdat consumenten meer geven om 5% betere prestaties) en el cheapo bagger-kwaliteit hardware onderdelen (omdat een € 10 lagere prijs beter verkoopt dan duurzaamheid) om die te verklaren.
Link naar reactie
@eglim: ik heb namelijk meegemaakt dat op mijn oude ECS K7S5a met SIS735 chip, koeling van de chipset wel degelijk nodig was voor stabilliteit. Ik kon namelijk niet twee dimmetjes tegelijk gebruiken, omdat het zogenaamde koelblok niet goed de warmte geleid. Ik heb toen op o'clockworkbench gezocht naar dit probleem, en dit kwam vaker voor. Oplossing was koelpasta en een actieve koeler erop. Wat denk je....probleem opgelost. Heb nu een MSI met Via kt333 en deze is wel passief gekoeld, maar is ook een heethoofd.
Link naar reactie
[quote:f923a79ca5="NoepZoR"]Als ik voel aan mijn chipset heatsink is ie lauw, en ik mag aannemen dat ie dr goed op zit, Speedfan geeft 21 graden aan, het gaat hier om een VIA kt400a @ 333 FSB en ff een vraag tussen door, waar staat de afkorting "BSOD" voor ?[/quote:f923a79ca5] die 21 graden is denk ik niet je chipset maar een tempmetertje *ergens* op je mainbaord (zie manual waar die zit, bij mij zit ie tussen wat mosfets etc dus istie warmer dan me cpu :P bsod = bleu screen of death edit: en ohw wat ben ik traag vandaaaaaag :lol:
Link naar reactie
Voor 500 kom je misschien net tekort voor een compleet gevulde kast, maar ik zet regelmatig systemen zonder monitor in elkaar. Asus a7n8x-x 79,- AthlonXP 2500+ 94,- Aopen CF50A Zwart 55,- LG CD-R/DVD 52x24x/16x 79,- Maxtor Diamond 9 80 GB ATA 133 68,- Club3d Ati Radeon 9600 Pro 128 MB 159,- 3.5" diskdrive 10,- 256 MB Twinmos PC3200 (om de fsb te oc'en) 37,- Spire FalconrockII 17,- Totaal: 598,- Dit is toch een aardig systeem lijkt me. Geheugen is aan de lage kant, maar mocht het gaan storen dan prik je er 256 bij. Is 600,- teveel, dan kun ja altijd kiezen voor een Radeon 9200 (89,-), maar dat vind ik geen aanrader als je lekker wilt gamen. Brander heb je niet nodig als je er al een hebt.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...