Ga naar inhoud

4 Gigahertz Processor.


Aanbevolen berichten

[quote:e705f946c0="zjarl"]haha jah, idd :lol: maar een misschien wel een 4000+ eerder van amd maar jah, wat wil je met dit topic bereiken :-? echt nuttig is het niet om te weten :wink:[/quote:e705f946c0] ja maar dan moet AMD niet net als met de xp3200+ gaan doen, dus dat het eigenlijk gelijk is aan een p4 trager dan 4 Ghz
Link naar reactie
Intel kan waarschijnlijk al lang een cpu uitbrengen in de buurt van de 4Ghz, net als AMD veel snellere cpu's kan uitbrengen dan ze doen. Ze doen dit echter niet, maar met kleine stappen, en waarom...? :wink: Om het geld natuurlijk. Als je kijkt naar hoever de p4's over te klokken zijn op standaard voltage en standaard koeling, net als de A64's dan kunnen ze nog makkelijk een stuk omhoog.
Link naar reactie
Nu hoever is een P4 vandaag de dag dan nog te OC'en op het default vcore? Ik had juist de indruk dat de Northwood nu toch echt zijn grens heeft bereikt, de core gaat al lange tijd mee maar nu is Intel met zaken als HT en EE imho gewoon de laatste restjes uit de tube aan het persen om tijd te rekken voor de Prescott.
Link naar reactie
Intel zal dat wel als eerste doen, die lopen qua MHz behoorlijk voor. Op zich een leuke prestatie, maar wat heb je eraan. Het gaat er ook om hoeveel bewerkingen een processor per klokcyclus kan doen. Dat ligt bij AMD hoger dan Intel (daarom presteert AMD ondanks een lagere kloksnelheid ongeveer gelijk aan Intel). Dus als je als consument de snelste processor wilt zijn is GHz niet zaligmakend...
Link naar reactie
[quote:73c8f70821="Marcel de Reus"]Nu hoever is een P4 vandaag de dag dan nog te OC'en op het default vcore? Ik had juist de indruk dat de Northwood nu toch echt zijn grens heeft bereikt, de core gaat al lange tijd mee maar nu is Intel met zaken als HT en EE imho gewoon de laatste restjes uit de tube aan het persen om tijd te rekken voor de Prescott.[/quote:73c8f70821] Ze kunnen nog zeker wat hoger, er zijn genoeg chips die 3.5 doen op standaardkoeling en standaardvoltage, zeker voor de 3.2 is dat normaal. Ze zullen dus nog wel iets achter de hand hebben lijkt mij, maar idd zoals je zegt zullen ze snel met de prescott komen, ook omdat het aantal Mhz de nieuwere technieken van AMD niet meer bijhouden. Zeker niet straks met de San Diego :wink:
Link naar reactie
Denk er wel aan dat Intels stabiliteitseisen hoger liggen dan die van de gemiddelde overklokker. Dus Intel zal altijd iets lagere snelheden verkopen dan wat overklokkers eruit durven halen. Anders krijgen ze een herhaling van het PIII 1,13GHz fiasco. Bovendien gebruiken overklokkers vaak redelijk goed geventileerde kasten en goede kwaliteit voedingen en moederborden. Als Intel een CPU verkoopt moet die ook in een Shuttle mini-pc probleemloos werken, of in een OEM systeem met el cheapo moederbord en voeding. De ontwerpers van mini-pc's worden 's nachts zwetend wakker bij de gedachte aan 100W+ CPU's die Intel geplanned heeft. :P
Link naar reactie
[quote:8e67a898ae="Marcel de Reus"]Nu hoever is een P4 vandaag de dag dan nog te OC'en op het default vcore? Ik had juist de indruk dat de Northwood nu toch echt zijn grens heeft bereikt, de core gaat al lange tijd mee maar nu is Intel met zaken als HT en EE imho gewoon de laatste restjes uit de tube aan het persen om tijd te rekken voor de Prescott.[/quote:8e67a898ae] Ja, de Northwood is volgens mij echt goed uitgerekt. Daarom komt iNtel met een opvolger: de Prescott. iNel en AMD stappen allebei over op een nieuwe core: AMD: Barton --> Clawhammer/Sledgehammer iNtel: Northwood --> Prescott Alleen is AMD net overgestapt en komt iNtel binnenkort. Alleen had ik het idee dat de Barton nog niet helemaal uitgerekt was... :roll:
Link naar reactie
[quote:3ef555ff7f="tweakermatt"]Ja, de Northwood is volgens mij echt goed uitgerekt. Daarom komt iNtel met een opvolger: de Prescott. iNel en AMD stappen allebei over op een nieuwe core: AMD: Barton --> Clawhammer/Sledgehammer iNtel: Northwood --> Prescott Alleen is AMD net overgestapt en komt iNtel binnenkort. Alleen had ik het idee dat de Barton nog niet helemaal uitgerekt was... :roll:[/quote:3ef555ff7f] Die vergelijking is niet helemaal goed. K8 is een volledig nieuwe architectuur. Prescott is eigenlijk een Northwood op een nieuw fabricageproces. AMD gaat over ongeveer een half jaar ook over op een nieuw fabricageproces.
Link naar reactie
[quote:bb551232d6="egslim"]Die vergelijking is niet helemaal goed. K8 is een volledig nieuwe architectuur. Prescott is eigenlijk een Northwood op een nieuw fabricageproces. AMD gaat over ongeveer een half jaar ook over op een nieuw fabricageproces.[/quote:bb551232d6] Ja, maar ik wil ermee zeggen dat de Northwood echt uitgerekt was en de Barton nog niet helemaal. (vind ik)
Link naar reactie
[quote:4061ddf40b="egslim"]Tja, maar een 3,2GHz Northwood presteert wel beter dan een 3200+ Barton. Het verschil is in elk geval niet groot.[/quote:4061ddf40b] In veel dingen is de P4 idd beter, maar in games liggen ze gelijk. AMD is idd wel erg optimistisch geweest bij hun rating van de AXP in vergelijking met de P4. (maar eigenlijk is de rating gebaseerd op de Thunderbird :P) Vooral bij de 3200+ zijn ze veel te optimistisch geweest! Die had technisch gezien makkelijk op 2250/2300 MHz kunnen lopen. Dat had ook iets beter uitgekomen met de rating denk ik. Maar bij de A64 zijn ze volgens mij iets te pessimistisch geweest, de Athlon 64 3200+ presteert volgens mij beter dan een P4 @ 3,2GHz. (helemaal als je 64-bits progjes/OS gebruikt)
Link naar reactie
Ach dat hele ratingcircus is er alleen voor de huis-tuin-en-keuken consument en doet er verder niet toe. De Barton zal waarschijnlijk gewoon een stille dood sterven, aangezien AMD er baat bij heeft dat veel mensen over stappen op de x86-64 structuur omdat er dan ook steeds meer geoptimaliseerde software zal waarschijnen. Vandaar ook dat ze hem niet tot het einde uit willen persen of als budgetlijn verder laten gaan, hoe eerder alles x86-64 is hoe beter. Snelle Bartons zullen de A64 enkel in de weg zitten.
Link naar reactie
Daar staat tegenover dat K7 veel goedkoper te produceren is. K8 gebruikt duurdere SOI wafers en is bovendien groter. Dat komt ook doordat AMD's SOI cache een heel lage dichtheid heeft. Een K8 met 512kB L2 zou nog ongeveer 50% groter zijn dan Barton. Het zal in elk geval nog tot 90nm duren voordat K7 verdwijnt.
Link naar reactie
Zoiezo zal eerst de Parris als budget-model moeten verschijnen voor ze de productie van de K7 kunnen stoppen. Alleen peperdure A64's en A64 FX'ses aanbieden is natuurlijk geen optie, omdat ze dan zichzelf uitroeien in de sectoren van de markt waar ze populair zijn, namelijk de sectoren waar het allemaal wat minder mag kosten.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...