Ga naar inhoud

Pentium 4 2,4 Ghz overklokken!


Aanbevolen berichten

Ik wil graag mijn pentium 4 2,4 Ghz overklokken. Mijn moederbord is een Asus P4B533. Kan ik gewoon mijn Fsb van 133 naar 155 zetten. Multiplier is 18 dus ga ik van 2,4 naar 3,0. Zal dit schade aan mijn systeem geven? Ik heb onlang twee case fan's gemonteerd voor dit doel. Eentje op inlaat (onder in kast) en eentje op uitlaat (boven in kast) Kan dit overklokken kwaad? Of is het gewoon een kwestie van proberen en als systeem instabiel wordt alles weer terug zetten (naar 133). Hoe heet mag een cpu eigenlijk worden?
Link naar reactie
Als je je processor overklokt, kan hij in principe doorbranden. Het is dus zaak vooral de temperatuur van je processor in de gaten te houden. Ik weet van enkele processoren dat je bij maximale belasting (gestresd) tot 60 graden celsius zonder problemen kunnen hebben. Ik zou zelf liever aan de veilige kant zitten en bij maximale belasting niet boven de 55 graden uit komen. Hou er rekening mee, dat door het overklokken je garantie vervalt. Je doet dit dus geheel op eigen risico (ook als mijn verhaal niet blijkt te kloppen voor die processor van jou). Het produktieproces van een 2.4 Mhz pentium 4 is waarschijnlijk exact het zelfde als die van een 3.0, maar door het stabieler worden van het produktieproces doordat de fabrikant het produktieproces beter onder controle krijgt in de loop van de tijd, kan de fabrikant ook wat meer toestaan zonder grote hoeveelheden processoren retour te krijgen. Als je een beetje geluk hebt, is die processor van jouw geen kneusje dat de toenmalige tests maar net wist te doorstaan.
Link naar reactie
Bedankt Herman, ik heb nu mijn processor op 2,8 Ghz staan (Fsb op 155) en na een half uurtje Team Fortress spelen is de CPU temperatuur 36 graden en moederbord 31 graden. Zou ik in principe de stap naar 3,0 Ghz (Fsb op 155) kunnen wagen. Enige wat ik mij afvraag, kan mijn videokaart (ti-4200)en dergelijke er wel tegen?
Link naar reactie
[quote:af04fb7260="Lionhead"]Bedankt Herman, ik heb nu mijn processor op 2,8 Ghz staan (Fsb op 155) en na een half uurtje Team Fortress spelen is de CPU temperatuur 36 graden en moederbord 31 graden. Zou ik in principe de stap naar 3,0 Ghz (Fsb op 155) kunnen wagen. Enige wat ik mij afvraag, kan mijn videokaart (ti-4200)en dergelijke er wel tegen?[/quote:af04fb7260] Het zijn mooie temps!!! Ik heb hier een P4 @ 2,4GHz staan en die word al 45 graden bij niet overklokken [b:af04fb7260]idle[/b:af04fb7260].:( Heb je je AGP-bus gelockt? Zoja, dan word je videokaart niet meegeklokt en kan het geen kwaad. Zonee, dan moet je ook even de temp van de videokaart in de gaten houden. Ik zou de stap naar 3,0GHz gewoon wagen! Temp goed in de gaten houden, dan gaat het gewoon goed. :) In principe heeft jouw processor een maximum van 70-75 graden. Maar [i:af04fb7260]in theorie[/i:af04fb7260] kan jouw processor, een P4, niet doorbranden. Als hij een te hoge temperatuur bereikt heeft schakelt hij automatisch terug naar een lagere kloksnelheid zodat de temperatuur daalt. Maar vaak worden P4's al bij 60 graden onstabiel.
Link naar reactie
Probeer eens casefans tweakermatt! Ik heb er ook maar twee. (2x8 euri)Ik heb alleen niet zo'n grote kast, hetgeen betekent dat ik mijn uitlaat (outtake) fan precies boven mijn cpu fan heb zodat hij alle warme lucht boven de cpu weghaalt. Mijn inlaat (intake fan) blaast koude lucht richting MB, dus ook naar de videokaart. Hehe. Merk ook trouwens dat beide HD ook minder heet zijn... Waar vindt ik dat AGP locken? In de bios? Of is dat locken volgens andere mensen niet nodig? (herman???) gr.
Link naar reactie
Ja en waar kan ik dat vinden? Kan niet de temp. of de snelheid van mijn videokaart laat staan van mijn PCI zien. Tot nu toe is de temp van mijn CPU (2,8 GHZ)en MB nog niet hoger dan 32 graden (stressed) geweest met normaal gebruik van de pc. Dus enkele applicaties lopen. Bv Media Player, Wexplorer, Norton, Kazaalite, MSN,en diverse Internetpagina's. Wat de temp. wordt na een uurtje half-lifen weet ik nog niet! Ga ik zo ff proberen. LOL :lol: :lol: :lol: P.S: Ik meet deze waarden met MBM 5 en Asus Probe. (draai ze niet tegelijk want dan klopt er geen zak van de waarden)
Link naar reactie
Ik heb nog nooit overklokken toegepast op een VGA-kaart. Dit moet voor zover ik weet te vinden zijn in de BIOS. Mogelijk dat je aparte software voor je VGA-kaart moet downloaden. Zoek eens in dit forum en/of met google. Je vind dan vast wel wat. VGA-kaart overklokken is alleen nuttig bij spellen met animaties en andere programma's waarbij snelle beeldopbouw van belang is (film, DVD, e.d). Die gebruik ik zelden.
Link naar reactie
Goed, nu heb ik mijn CPU 2 uur lang getest met Prime95 en geen problemen tegengekomen. Denk dat alles wel stabiel is nu.... Temperaturen 2,4 @ 2,8!! Idle (normaal gebruik): CPU= 28 graden, MB= 25 graden Stressed (Prime95): CPU= 45 graden, MB= 28 graden Akkoord dacht ik zo, morgen eens kijken wat er gebeurd bij 2,4 @ 3,0!! :lol: :lol: :lol: :lol:
Link naar reactie
[quote:1238f0937f="Lionhead"]Welk tooltje heb ik daar voor nodig om de temp van je GF4 te zien?[/quote:1238f0937f] Uuhm, ik weet niet. Ik weet niet eens zeker of er in een ti 4200 een temperatuursensor zit, volgens mij wel. (in een GF4 MX 440 zit sowieso geen temperatuursensor) Maar mss kan het met het progje Speedfan? :)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...