Ga naar inhoud

Geheugen


Aanbevolen berichten

In mijn desktop heb ik 256MB DDR PC2100 zitten en een GeForceFX5200 @ 128MB. Ik heb die computer nu zo'n jaar, en merk echt het verschil bij vroeger. in het begin kon ie gemakkelijk mee met de zwaarste spellen, vice city, halo, mafia, noem maar op, en nu heeft hij er ongelooflijk veel moeite mee die spellen te draaien zonder 'lag'. Nu vraag ik mij af, kan het zijn dat m'n RAM-geheugen of m'n videokaartgeheugen vol zit? Daarmee bedoel ik dat de pc daardoor minder kan nemen van het geheugen, omdat er een stuk altijd belast is? Indien ja, is er manier om het te ledigen, of doe ik er best een nieuw plaatje van 256 of 512 bij? thx for reading and answering.
Link naar reactie
  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
Aan mijn Windows ligt het alleszins al niet, want een maand of zo geleden heb ik mijn pc volledig geformatteerd, en alles opnieuw hergeïnstalleerd, maar dat bleek niks meer uit te maken aan zijn snelheid (of misschien toch een klein beetje). Heb nu ram XP Pro gedownload, ik zal zien wat dat doet. Anders zal het de computerwinkel worden, voor meer geheugen... THX
Link naar reactie
ja, ik heb windows XP pro. En ja,nu je het zegt, hans, de laatste tijd krijg ik nogal veel 'bluescreens', en nogal vaak bij het opstarten. als ik daarna Windows normaal opstarten selecteer, werkt alles nog, en krijg ik geen fouten meer. Zou dat er iets mee te maken hebben? Toen ik die foutmeldingen nog niet kreeg werkte de pc ook al niet meer naar behoren. Ik heb ondertussen RamXP geprobeerd op zowel mijn laptop (waarmee ik geen probs heb) als mijn desktop. Op mijn laptop was er van de 512MB nog meer dan 90% vrij. Geen probleem dus. Op mijn desktop echter was er zo'n 20%vrij, en dit als er niks aan het werken is van programma's, ook niet op de achtergrond. Dit is toch niet normaal, vooral niet als ik (toch nog) 256 heb? Iemand een oplossing?
Link naar reactie
Jongens, hier krijg ik echt kromme tenen van. Zowel van de vraag als van de antwoorden. Maar goed. Je geheugen kan niet "vol" raken. Zodra je je pc uitzet is het weer helemaal leeg. 256 is voldoende, maar XP voelt zich prettiger bij 512 of meer. Ik denk dat je het eerder moet zoeken in allerlei achtergrondprocessen. Er zijn diverse services die niet nodig of zelfs overbodig zijn. Die kun je dus uitzetten. Verder allerlei software die je zelf start, zoals een virus monitor. Deze is wel aan te raden, maar er is ook veel overbodig spul. Kijk ook eens naar spyware met Adaware of Spybot. http://www.google.nl/search?q=xp+services http://security.kolla.de/ http://www.lavasoftusa.com/
Link naar reactie
wat voor mobo en processor. De andere tips zullen de boel hooguit een beetje versnellen. de traagheid bij nieuwe spellen zou aan je video kaart kunnen liggen. Ik heb effe een review opgevraagd van jouw FX5200 op basis van een AMD +2100 en die kwam op 5400-5500 punten uit bij 3dMark2001se. Dat zelfde aantal punten haal ik met een Duron 1200 en een ATI9100. Dus ?? Wat zegt onze video goeroe Red Dragon over deze FX5200 ?
Link naar reactie
[quote:3602e7e8d1="Empty-V"]En ja,nu je het zegt, hans, de laatste tijd krijg ik nogal veel 'bluescreens', en nogal vaak bij het opstarten. als ik daarna Windows normaal opstarten selecteer, werkt alles nog, en krijg ik geen fouten meer. Zou dat er iets mee te maken hebben? Toen ik die foutmeldingen nog niet kreeg werkte de pc ook al niet meer naar behoren.[/quote:3602e7e8d1] TJa, als je met de andere tips niet verder komt, dan zou ik me toch weer eens gaan concentreren op die blauwe schermen. Geheugentest uitvoeren kan met Memtest86. De harde schijf testen kan met diagnostische software dat is te downloaden bij de fabrikant van de harde schijf. Welk merk betreft het? Ah, Gerben, sterkte met je kromme tenen, het komt vast wel weer goed.
Link naar reactie
[quote:13a711ca8c="carlobernardini"]Sja, maar het is gewoon veel chiller om 512 te hebben bij xp... [/quote:13a711ca8c] Zelf heb ik de luxe van 512MB DDR maar kort mogen beleven. Wegens defect geheugen moest ik de 512MB verdelen over 2 systemen. Een blokje geheugen is terug naar de leverancier waar diep wordt nagedacht over eventuele garantie.. Voor gewoon gebruik merk ik niet zo heel veel verschil. Mijn systemen maken overigens wel gebruik van een moderne 7200rpm harde schijf. Onlangs nog gespeeld met een Windows XP op een PII-350 systeem met 128MB SD-Ram en later ook getest met 256MB. Dat systeem voldoende veel slomer aan dan mijn K6/3-400 systeem met 128MB. Die laatste beschikt dus over een recente 5400rpm Maxtor schijf en voelt voldoende snel. Die PII bevat een wat oudere Seagate 4GB schijf (1998 of 1999). Die 256MB maakte op die PII een wereld van verschil, op die K6/3 merk ik het verschil nauwelijks ...
Link naar reactie
[quote:587cb86530="Hans.Vosman"]Ah, Gerben, sterkte met je kromme tenen, het komt vast wel weer goed.[/quote:587cb86530] Ik hoop het, maar vrees het ergste. Het begint hier de laatste tijd steeds meer op tweakers.net te lijken. Daar is veel informatie te vinden, maar je moet altijd mijlenver door een meurend moeras van "me too" reacties waden. De helft van de antwoorden in deze thread slaat echt nergens op, en lijkt alleen maar gericht op het etaleren van onbenul. It's better to keep your mouth shut and be mistaken for smart, than to open your mouth and remove all doubt.
Link naar reactie
ok, ik heb dus een test gedownload van de Maxtor-website, een bootdisk om mijn harde schijf te testen, en na een burn-in test van 60 loops van 30 minuten komt mijn HD er dus volledig error-vrij uit. Ondertussen blijft freeRamXp maar aangeven dat ik slecht +- 50% vrij heb. Nog suggesties? Mijn specs: Mobo: SocketA K7VMM Processor: AMD XP++ @ +- 2GHz, 266MHz Front-side Bus Memory: 256Mb DDR PC2100, 133MHz Video: GeForce FX5200 by Asus, 128Mb De rest is denk ik toch niet relevant, maar als het aan iets anders zou kunnen liggen, aarzel dan niet om verder te vragen...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...