Ga naar inhoud

A7A266 MB met nieuwe bios wil WinMe nie installeren. Help.


Aanbevolen berichten

Ik heb een a7a266 en net geflasht naar bios versie 1012 (was versie 1003b) om een 160 GB HD te kunnen plaatsen maar mijn oude WinMe wil niet meer starten (had ik wel een beetje verwacht) maar opnieuw installeren van WinMe lukt ook niet meer. :cry: Ik heb in de BIOS ook de nieuwe HD op niet detecteren gezet maar dan wil het nog niet lukken. (De BIOS detecteert de HD wel goed!) Zijn er BIOS settings die ik moet veranderen? Welke? :roll: Wat doe ik fout? :oops:
Link naar reactie
Hoi! Wat ik van je verhaal meen te begrijpen: 1. Je hebt een 160G HD met Win ME er op en na de BIOS update start ME niet meer? of: 2. Je hebt er een 2e HD van 160G bijgeplaatst en na de BIOS update start Win ME niet meer... Als de BIOS de 160G HD correct detecteert is de BIOS update goed uitgevoerd lijkt me. Als je die als 2e schijf - dus als slave - hebt ingebouwd mag dat geen probleem geven. Toch? Dus verbeter me maar, of vertel wat je nu precies hebt gedaan?
Link naar reactie
Zou toch wat meer info geven wat je met de HD hebt gedaan. Welk mer ? Je zal hem in elk geval moeten partitioneren, zeker voor me. Bij XP kan je voor NTFS kiezen. Voor Fat32 dacht ik dat je hem in stukken van max 40 Gb of max 32mb moet indelen. Daarna formateren en installeren. Als het een Maxtor is kan je maxblast downloaden, die doet partitioneren en formateren in 1 keer in pkaweg 2 minuten. Ander merk HD dan de corresponderende tool downen
Link naar reactie
Bosje en P.Blauw, e.a. Oke, de HD is een Maxtor DiamondMax plus 9 en is inderdaard als 2e HD en als slave op de 1e IDE geplaatst. Heb hem met PQMagic (ver 6.x) onder "DOS" gepartioneerd in 30GB, 10GB en 120GB. (Ja, rare verdeling maar komt mij zo goed uit, voor wat ik van plan ben. :) ) Dus ik denk dat dat allemaal wel gedaan is ook al heb ik geen MaxBlast gebruikt. Op mijn oude HD (ook een Maxtor 40GB, master op 1e IDE) heb ik een partitie met WinMe staan die wel draaide onder de oude BIOS (vers 1003b). Ik heb die partitie op de oude HD verplaatst naar achteren en op het begin van de HD een nieuwe lege partitie (primaire) gemaakt waarop ik nu de nieuwe WinMe wil installeren. Maar ik denk ook niet dat de HD(s) de fout is omdat ik WinMe probeer te installeren terwijl de BIOS de 2e HD niet ziet (1e IDE slave = None) maar dat WinMe iets niet doet/kan. Win Setup werkt totdat hij een apparaten bestand gaat aanmaken en dan lopt hij vast. Geeft soms foutmeldingen dat de KERNEL illegale acties uitvoerd en soms een ander programma. (Trouwens de temperatuur kan het niet zijn. Zelfs bij een koude start is het klote. :evil: ) Verder heb ik niks nieuws aangesloten behalve een ventilatortje. 8) Dus er is weinig veranderd aan de PC behalve de BIOS. Kortom, ik weet het effe niet meer, wie wel. :-? PS bedankt alvast voor het meedenken. :D
Link naar reactie
[quote:63b0f0b331="Camille T"] Op mijn oude HD (ook een Maxtor 40GB, master op 1e IDE) heb ik een partitie met WinMe staan die wel draaide onder de oude BIOS (vers 1003b). Ik heb die partitie op de oude HD verplaatst naar achteren en op het begin van de HD een nieuwe lege partitie (primaire) gemaakt waarop ik nu de nieuwe WinMe wil installeren. :D[/quote:63b0f0b331] Hoe heb je verplaatst ? Met wat ? Ik denk dat hier dus het probleem in zit. Hij ziet denk ik 2 Primaire partities. En de nieuwe zou je op active moeten zetten. Je hebt nu genoeg ruimte ()voor een image) , dus doe het op een gewone conventionele manierr en je hebt het probleem gewoon niet.
Link naar reactie
Daar schiet me net iets te binnen: Als je de 160G Maxtor als enige drive en master op de 1e IDE 1 aansluit, en dan met een DOS diskette en FDISK kijkt hoe die herkend wordt. Ook het BIOS (je zei dat de disk correct herkend werd), geeft die dan een goede harddisk aan? Zo ja, kijk dan - liefst met PM - of de eerste partitie op auto staat, dat is zelfstartend. Daar kun je dan als het goed is ME opnieuw in installeren. De rest (10G en 120G) zou extended moeten zijn. Als dat werkt kun je je oude HD als slave er bij hangen... Misschien de moeite van het proberen waard?
Link naar reactie
Ik heb de oude primaire partitie "verschoven" met PartitionMagic versie 6.0. Best goed programma, denk ik. De verschoven partitie is nu in de extended partitie en dus een logical drive geworden. De reden dat ik die partitie verschoven heb is dat ik er nog data op heb staan die ik nog nodig heb, anders had ik die partitie geformateerd. Heb alle primaire partitie als hidden gezet behalve de partitie waarop ik nu WinMe op wil installeren. Er is nu echt nog maar [b:7e08e71990]één[/b:7e08e71990] primaire partitie actief. Ik heb het nog een keer gecontroleerd met FDISK. Trouwens FDISK ziet de nieuwe HD ook goed (als ik die HD in de BIOS aan zet). Ik heb ook de nieuwe harde schijf uit gezet (via BIOS) en dan geprobeerd op de oude HD WinMe te installeren op een lege primaire partitie. Maar helaas, werkt ook niet. Ik denk dus ook niet dat de nieuwe HD de oorzaak is. Ik begin een beetje bang te worden dat het aan mijn Moederbord (MoBo) ligt of aan mijn BIOS. Heb gisteren daarom de BIOS versie één stap terug gezet (versie 1011 in plaats van versie 1012) want die kan volgens ASUS ook grote HD aan. Maar wederom wilde WinMe niet geinstalleerd worden. Ik kan volgens mij nu alleen nog terug naar mijn oude BIOS (versie 1003b) om te kijken of WinMe nog wil starten (door mijn verschoven partitie weer terug schuiven en te activeren als primair) en/of WinMe opnieuw installeren.
Link naar reactie
[quote:8868d2ce94="Camille T"]Ik heb de oude primaire partitie "verschoven" met PartitionMagic versie 6.0. Best goed programma, denk ik. De verschoven partitie is nu in de extended partitie en dus een logical drive geworden. De reden dat ik die partitie verschoven heb is dat ik er nog data op heb staan die ik nog nodig heb, anders had ik die partitie geformateerd. [/quote:8868d2ce94] Ik vind het een moeizaam verhaal. Als je inderdaad de 160GB wilt gebruiken als eerste schijf, dan had je die andere 40GB zo kunnen laten zoals die was. Of fdisk met de grote harde schijf overweg kan, is nog even de vraag. Je kan het altijd proberen. Ik heb overigens nooit problemen gehad met 2 harde schijven die ieder een primaire partitie hadden. ALs er 2 waren, zag Win98 alleen maar de eerste. Dus ook dat op none en auto zetten lijkt me vrij nutteloos. ALs een systeem problemen heeft met een harde schijf combinatie, dan moet je die i.h.a. loskoppelen. Het moederbord kan niet zomaar kapot gaan, tenzij de kabels verkeerd om zijn aangesloten en/of de harde schijf stuk is en/of de nieuwe BIos toch niet zo goed is.
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Heb mijn PC uiteindelijk maar naar MyCom gebracht (heb hem daar ook gekocht) eb zij zeggen nu dat m'n geheugen kapot is. Ik had nog garantie dus alles wordt gerepareerd. Ik sta er toch van te kijken omdat bij het opstarten vanm de PC geen fout-melding over het geheugen wordt gegeven. Krijg hem vrijdag weer, dan weet ik het zeker denk ik. In ieder geval: iedereen bedankt voor het medeleven. :D
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...