Ga naar inhoud

Groot Probleem, 40gieg in oude pc die doet ut niet?


Aanbevolen berichten

[quote:27ec0340a9="jackdegek"]ik moest, toen ik een 40 gb WD schijf in een pentium II 233 installeerde, twee jumpers plaatsen op de schijf, waardoor de schijf het bios voor de gek houdt (de schijf zegt dat hij maar 8 gb is, zodat het bios hem herkent). Daarna installeerde ik een programmaatje, vergelijkbaar met maxblast, maar dan voor WD schijven, en toen kon ik zonder problemen de volledige capaciteit van de schijf benutten. De procedure voor maxtor schijven zal niet veel verschillen, zoek eens op de maxtor site op hoe je dit aan moet pakken.[/quote:27ec0340a9] waarom twee jumpers? en hoe heb je de schijf toen ingesteld?
Link naar reactie
  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie
[quote:16fe6aaf39="Capone"][quote:16fe6aaf39="yoo_han"]edit: Bedankt Marcel hier heb ik wat aan, maar weet je het zeker dat het ook werkt met dat Maxblast? Ik heb namelijk geen zin om die schijf voor niks te kopen :D[/quote:16fe6aaf39] Ja dat hoort gewoon te werken... MaxBlast kan inderdaad de BIOS-grens verleggen... Op de site van Maxtor (waar ook MaxBlast te downloaden is) staat ergens de uitleg van hoe je de HD dan moet installeren...[/quote:16fe6aaf39] wat is precies de bios grens verleggen?
Link naar reactie
[quote:6fa9879799="jeroenvanweeghel"]wat is precies de bios grens verleggen?[/quote:6fa9879799]Maxblast verandert de bootsector zodanig dat de harde schijf met een speciaal stukje software wordt herkend. Vervolgens kan deze na een speciale formatering 100% worden gebruikt. Het speciale stukje software zorgt er voor dat de BIos beperking wordt opgeheven. Dat zou je de "bios grens verleggen" kunnen noemen. Er is eigenlijk maar 1 nadeel, De C: wordt niet herkend als de computer wordt opgestart met een standaard Windows opstart diskette.
Link naar reactie
[quote:e239d5e035="jeroenvanweeghel"][quote:e239d5e035="jackdegek"]ik moest, toen ik een 40 gb WD schijf in een pentium II 233 installeerde, twee jumpers plaatsen op de schijf, waardoor de schijf het bios voor de gek houdt (de schijf zegt dat hij maar 8 gb is, zodat het bios hem herkent). Daarna installeerde ik een programmaatje, vergelijkbaar met maxblast, maar dan voor WD schijven, en toen kon ik zonder problemen de volledige capaciteit van de schijf benutten. De procedure voor maxtor schijven zal niet veel verschillen, zoek eens op de maxtor site op hoe je dit aan moet pakken.[/quote:e239d5e035] waarom twee jumpers? en hoe heb je de schijf toen ingesteld?[/quote:e239d5e035] Die twee jumpers activeren een speciale instelling bij de schijf, de schijf zegt dan namelijk tegen het bios van de pc: "ik ben 8 gb groot." Een wat ouder bios heeft geen probleem met een schijf van 8 gb. De schijf wordt dan dus gedetecteerd en het systeem start door, waarna je het speciale programma van western digital (EZbios) kan installeren, om toch de volledige capaciteit van de schijf te kunnen gebruiken.
Link naar reactie
[quote:8476e828ea="jeroenvanweeghel"]maar hoe kan je dat probleem met de C: dan oplossen?[/quote:8476e828ea] Daarvoor heb je een extra stukje software nodig. Is volgens mij onderdeel van Maxblast (voor een Maxtor schijf). EZbios is overigens een vergelijkbaar programma, die werd bij mijn oude 6,5GB Seagate schijf geleverd. Zorg ervoor dat de C: schijf bootable is als die geformatteerd wordt. Dan kun je vervolgens de CD-Rom driver plaatsen om deze in DOS te herkennen. Maak ook een speciale boot diskette aan. Hoe je die precies kunt maken, dat weet ik helaas niet meer. Je zou nog kunnen proberen een BIos update uit te voeren. Zelf heb ik een Gigabyte 5AX moederbord (socket 7). Deze kan dus wel grote schijven aan met de juist Bios versie.
Link naar reactie
:D Het is zo ver, ik heb net een schijf gehaald bij de plaatselijke pc boer. Het is een zogenaamde MaxtorDiamondMax Plus 8 40 GB 7200rpm liquid. Das trouwens een hele mond vol :lol: Ik ga van het weekend of van de week nog ff proberen om hem te installen(misschien vandaag nog wel) maar ja druk he op school :D. Ik vertel nog wel keertje hoe het afloopt :wink:
Link naar reactie
Ik heb een groot probleem, ik heb die 40 gieg gekocht. En nou net in me pc gestopt, MaxBlast gedraaid en die ziet de schijf van 40 gieg. Ik heb hem gepartitioneerd (2 x 20gieg)en met het proggie geformat. Dan moet ik opnieuw opstarten van Maxblast en me pc ziet helemaal niks! Ook de beloofde blauwe balk van MaxBlast komt niet tevoorschijn. In de bios heb ik primary master op None gezet(hier zit de schijf aan), want als ik hem op auto zet dan hangt me pc als die de hdd's probeert te detecteren. Wie oh wie heeft een oplossing, want dit vind ik niet leuk :cry:
Link naar reactie
Ik schreef al eerder in mijn verhaal dat ik bij mijn WD schijf 2 jumpers moest plaatsen, om ervoor te zorgen dat het bios voor de gek wordt gehouden. Jij moet hetzelfde doen, ook een extra jumper plaatsen om het bios voor de gek te houden. Onderstaande tekst is afkomstig van de support site van maxtor: [quote:7e25ecd748] Question What causes my system to hang after installing a new ATA hard drive? Answer If your system hangs after installing the new Maxtor hard drive - either before or after setting the system BIOS - this may be an indication that the BIOS has a capacity barrier or capacity limitation and does not correctly support the hard drive's capacity. This could also be caused by a conflict with another device on the same cable as the new drive. For either of these conditions, try the following: Remove any device that is on the same cable with the new drive and try booting with the Maxtor drive configured as the only drive. Use the master or cable select jumper setting and make sure your BIOS is set to auto-detect. If this step resolves your problem then you will need to make sure the jumper settings - such as Master, Slave, or Cable Select - are properly set for both devices (or put the other device on a seperate ATA cable by itself). If this doesn't solve your problem proceed to step 2. Note: Award BIOS version 4.51 PG has a known 32 GB capacity limitation. Setting the Cylinder Limitation Jumper and using the MaxBlast software may not allow you to work around this limitation. Contact your system or motherboard manufacturer for a BIOS update that may resolve this issue. Another way to overcome the BIOS limitation is to install an Ultra ATA PCI card like the Maxtor Ultra ATA/133 PCI Adapter Card. If your system freezes due to a BIOS capacity barrier, perform the following: Turn the system off. Disconnect the hard drive and any other attached device from the ATA cable. Disconnect the power cable from these devices. Install the spare jumper on the cylinder limitation (CLJ) position. A spare jumper is stored in the horizontal position on the jumper block for most Maxtor ATA drives. Images with the capacity limitation jumper. Reconnect the ATA and power cable to the hard drive. To make it easier to locate the source of the issue, do not re-connect any other device on the same ATA cable as the hard drive. Restart the system. If the BIOS was set to AUTO-DETECT and the drive is detected without hanging the system, continue formatting and partitioning the drive with the MaxBlast Plus II software. If the system still hangs after the installation of the capacity limitation jumper, try the user-definable option in the BIOS setup utility as follows: Power the system off and disconnect the ATA and power cables from the hard drive (this step is necessary otherwise you will never get around the hang condition to gain access to the BIOS setup program). Restart the system and enter the BIOS setup utility. Set the BIOS parameters to a User Definable Type with 1024 cylinders, 16 heads, 63 sectors. Set LBA to normal or standard. Ignore the Write Pre Comp (WpCom) and Landing Zone (LZ) settings; they can be set to zero. Save the settings, exit setup, and power the system off. Reconnect the power and ATA cables, and power the system on. If the system no longer hangs continue formatting and partitioning the drive with the latest MaxBlast software. NOTE: Go to the Product Support Download Page to download the latest version of the Maxblast Software. NOTE: Some Operating Systems may NOT function properly when the Cylinder Limitation Jumper is applied (e.g., Windows NT, Linux, etc.). Refer to the links at the end of the page for a possible solution if you experience problems [/quote:7e25ecd748]
Link naar reactie
Nee, als je MaxBlast gebruikt heb je die extra jumper niet nodig... Als je maxblast hebt gebruikt moet je in de bios toch weer de hd op auto zetten, want als het goed is heeft maxblast dan iets in de hd aangepast waardoor die de bios voor de gek houdt... Tenminste, zo was het bij mijn oude computer (daar heb ik een soortgelijk geval gehad), dus als je hem nu op auto zet, zou die niet meer vast moeten lopen...
Link naar reactie
Ik zou, zoals op de site van Maxtor staat, toch echt de capacity limitation jumper plaatsen, want nu zit de topicstarter met het probleem dat zijn pc niet doorstart als de hd gedetecteerd wordt, ondanks het gebruik van Maxblast. Zo'n jumpertje is binnen no-time geplaatst en bij mijn WD schijf werkte het ook perfect en zonder problemen (WOW, echt plug en play dus! :D :D )
Link naar reactie
Nee hoor, hij schrijft dat de HDD in geheel niet gedetecteerd wordt en dat er ook geen blauwe balk komt en dat is ook exact mijn ervaring met MaxBlast bij een vriend van mij. Volgens het artikel in de c't werkt het dus idd af en toe niet, die zijn uitzonderingen aangezien er hier op het forum ook zat mensen die het programma wel met succes gebruiken. Wij hebben toen gewoon een kleinere bootschijf van 3GB gebruikt en dat werkte prima. Is voor een fileserver overigens ook helemaal geen slecht idee, om het OS op deze kleine schijf te zetten en vervolgens de data waar het om gaat op de 40GB schijf te plaatsen.
Link naar reactie
[quote:85061de2f2="Marcel de Reus"]Nee hoor, hij schrijft dat de HDD in geheel niet gedetecteerd wordt en dat er ook geen blauwe balk komt en dat is ook exact mijn ervaring met MaxBlast bij een vriend van mij. Volgens het artikel in de c't werkt het dus idd af en toe niet, die zijn uitzonderingen aangezien er hier op het forum ook zat mensen die het programma wel met succes gebruiken. Wij hebben toen gewoon een kleinere bootschijf van 3GB gebruikt en dat werkte prima. Is voor een fileserver overigens ook helemaal geen slecht idee, om het OS op deze kleine schijf te zetten en vervolgens de data waar het om gaat op de 40GB schijf te plaatsen.[/quote:85061de2f2] Bij mij werd die schijf ook niet gedecteerd en bleef de pc hangen bij het detecteren van die schijven, maar na het plaatsen van die jumper werkte het dus wel, waarom gelooft niemand mij???? :lol:
Link naar reactie
Ik geloof je wel hoor, WANT DE SCHIJF WERKT!!!!!!!!!!!!!!!!! :lol: Ik ben zo verschrikkelijk blij. :lol: Maar ik zal ff uitleggen wat ik gedaan heb. Ik heb zo'n jumper erop gezet en toen de bios ge-updated naar versie a10(vanaf a3). Ik heb trouwens die award bios versie 4.51PG. Toen heb ik in de bios de volgende instellingen gedaan bij Primary Master: cyl. 1024 heads 16 sect. 63 Toen zag de bios hem als 528 mb disk, daarna hing me pc niet meer. Toen ff axBlast gedraaid en partities gemaakt en het werkt :D Iedereen die me heeft geholpen met dit probleem hartstikke bedankt voor de moeite en zo :wink:
Link naar reactie
[quote:8cd51584b7="jackdegek"]Bij mij werd die schijf ook niet gedecteerd en bleef de pc hangen bij het detecteren van die schijven, maar na het plaatsen van die jumper werkte het dus wel, waarom gelooft niemand mij???? :lol:[/quote:8cd51584b7] We geloven je wel hoor, alleen is het niet altijd nodig om zo'n jumper te plaatsen, dus kan je het eerst proberen zonder jumper...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...