Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

3 jaar terug, met een tussentijd van een maand of 5, heb ik 2 pc's samen gestoken, elk met een abit KA7 mobo. Eerder dit jaar had de eerste pc problemen met het opstarten, we dachten eerst dat de voeding rare kuren had, totdat de pc niks meer deed. Enkel de leds lichtten op. Bleek dat het moederbord gesneuveld was. Toen we het moederbord nader bekeken zagen we dat de elco's (zo'n condensatorkes) een zwartachtige smurrie hadden verloren. Slecht bord, niks aan te doen hé. Nu, enkele maanden later, krijg ik de tweede pc terug, want hij start niet meer op! Tja, niet meer bij nagedacht en wa getest. Bleek dat de HD gecrasht is, bad clusters. Nieuwe HD is vandaag gearriveerd en plaats die in de pc. Mijn oog valt toevallig op één van de elco's, ikke :o blijkt dat er van sommige elco's ook van die donkere smurrie uitloopt. Deze pc start wel nog normaal, wat de andere weigerde (we moesten meerdere malen de stroom onderbreken om een volledige startup te krijgen) Zijn er nog mensen die dit hebben meegemaakt met dit type mobo van abit? Als ik iets meer geld uitgeef om een mobo van "gekend" merk te kopen, verwacht ik wel dat het langer dan 3 jaar meegaat! :evil:
Link naar reactie
Dat is idd een bekend probleem van dit type Abit mobo's. Destijds werden alle kapotte kosteloos gerepareerd, en voorzien van een ander type elco's. Nieuwere revisies hadden die ook volgens mij. Mail Abit eens zou ik zeggen, misschien repareren ze ze evengoed wel voor je, ook na die lange tijd.
Link naar reactie
is een hele ophef over geweest... tijdje geleden was er iemand en die had dus een formule gejat van de vloeistof in de condensators... ff gezocht; http://www.tweakers.net/nieuws/27232 http://www.tweakers.net/nieuws/26918 http://www.spectrum.ieee.org/WEBONLY/resource/feb03/ncap.html http://www.theinquirer.net/?article=5878 damn :o :o [img:9fc3379f1d]http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1052734327.jpg[/img:9fc3379f1d]
Link naar reactie
Dat van die elco's is een algemeen bekend verschijnsel bij electronische apparatuur. Heb zelf ervaring met diverse bedrijfselectronica waar door de fabrikant wordt geadviseerd om eens per vijf jaar alle elco's te vervangen. Dat gaat dan doorgaans om de wat grotere elco's in voedingen. (Voor de leek op technisch gebied: Elco is in vakjargon de afkorting van electrolytische condensator.) Jan de Boer Edit: Dit is al jaren oud, en heeft niets met de beide persberichten te maken, maar meer met geleidelijke achteruitgang, waardoor ze op den duur kunnen gaan lekken.
Link naar reactie
[quote:ed8e8b8c22="J. de Boer"]Dat van die elco's is een algemeen bekend verschijnsel bij electronische apparatuur. Heb zelf ervaring met diverse bedrijfselectronica waar door de fabrikant wordt geadviseerd om eens per vijf jaar alle elco's te vervangen. Dat gaat dan doorgaans om de wat grotere elco's in voedingen. (Voor de leek op technisch gebied: Elco is in vakjargon de afkorting van electrolytische condensator.) [/quote:ed8e8b8c22] Hmm, ik heb vrij veel elco's gezien en gebruikt. Maarre, ik heb die dingen nooit leeg zien lopen. Dus dit is absoluut nieuw voor mij. En nou ja ik zit nog maar zo'n 25 jaar in het vak :-?. Dat ze soms vervangen moeten worden, daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Soms raken ze defect of. Ontploffen, tja, daar heb ik wel ervaring mee. Maar dan kun je alle stukjes bij elkaar rapen, dat is toch wel wat anders.
Link naar reactie
Elco's hoeven niet speciaal om de 5 jaar vervangen te worden hoor. de levensduur is voornamelijk afhankelijk van de temperatuur van de elco's. Als deze zo rond de 40 graden is {intern}, kan een een elco makkelijk de 15 jaar halen zonder problemen. Maximaal kan een elco 85 graden hebben. en je hebt ook 105 graden type's. In monitoren en TVs vind je vaak de elco's die een maximale werktemperatuur van 105 graden kunnen hebben. Ik heb genoeg Klasse A versterkers gehad waar de temperatuur zo hoog opliep, dat je de elco's bijna niet meer vast kon pakken, en zelfs dan gingen ze al gauw 8 jaar mee. De eerste verschijnselen zijn dat de elco's aan de bovenkant licht bol beginnen te staan. Als je ze dan niet vervangt, dan kunnen ze ineens spontaan beginnen te lekken, met alle gevolgen van dien. Sommige elco's zijn qua samenstelling niet goed, waardoor er op de langere termijn gasvorming in de elco begint te ontstaan, en op den duur gaat dit natuurlijk vanzelf een keer fout. Maar over het algemeen, bij goede elco's, zoals Rubycon, Elna, Nichicon, Philips, enz enz, is de levensduur bijzonder hoog te noemen, mits de temperatuur niet hoog is, en de omgevingstemp niet te vergeten. En natuurlijk de voltage van de elco. soms wordt een elco geplaatst van 50 volt, terwijl de werkspanning bijv 48 volt is. dus de marge is maar heel krap. maar zelfs dit kan nog heel lang goed gaan zonder problemen. Kees
Link naar reactie
Voor alle duidelijkheid, ik beweer niet dat wat ik aanroerde meteen voor alle elco's geldt, maar alleen dat problemen die soms door/met elco's kunnen ontstaan niet nieuw zijn. Ik heb zelf audio apparatuur van meer dan 25 jaar oud, die nog steeds vlekkeloos functioneert! Dat voorbeeld van 5 jaar betrof apparatuur van een zeer gerenomeerd bedrijf, en was niet zo maar uit de lucht gegrepen. Voor ons was het overigens destijds ook nieuw (en Hans Vosman, ik zit een vergelijkbare tijd al in het vak). Afgezien van lekkage, ze kunnen in de loop van de jaren ook geleidelijk in capaciteit afnemen. Dat kan soms ook een reden zijn om ze te vervangen. Jan de Boer
Link naar reactie
De problemen zijn ontstaan door een Taiwanees bedrijf wat ondeugdelijke condensators leverde. Ik meen dat ze mbv. bedrijfsspionage bepaalde technieken hadden afgekeken, maar die niet goed geimplementeerd in hun eigen fabrieken. Met als gevolg inferieure elco's, die na verloop van tijd de geest geven, gaan lekken, of zelfs ontploffen. Diverse mobo-fabrikanten waren afnemer van deze man, waaronder Abit.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...