Ga naar inhoud

Voeding fan vervangen.


Aanbevolen berichten

[quote:ea260bbe5d]Even een paar vraagjes tussendoor (als dat mag): de stilte van de voeding, wordt die grotendeels bepaald door de kwaliteit van de fan? Is zo'n fan makkelijk in en uit te bouwen, of wordt dat hak en breekwerk?[/quote:ea260bbe5d] De fan is belangrijk. Maar als je de oude toch vervangt een paar tips om hem stiller te maken: Monteer tussen de nieuwe fan en de metalen kast een dun rubberen ringetje om hem acoustisch te ontkoppelen. Dergelijke ringetjes vind je in doosjes met kraanrubbertjes... Kijk ook naar het rooster voor de fan. Bij voedingen bestaat dat vaak uit sleuven in de kast. ALs die (te) dicht op de fan zitten veroorzaken ze extra herrie. Misschien is dit weg te knippen zodat je er een los verkrijgbaar rooster voor kunt zetten. Zalman fans leveren ze vaak mee (wat levert Papst dan kale fans!) :-? Paul
Link naar reactie
[quote:90608e846f="BA"]Een actief koelertje ala orange orb heb je toch ook voor iets als een tientje? Waarom dan moeilijk doen met fannen ed die er overheen blazen?[/quote:90608e846f] Zo'n orb ding kan ik er niet opzetten, de orginele koeler zit met adhesive vast, en die krijg je echt niet los, in het vriesvak leggen helpt niet, heb het ookal tussen de bankschroef geprobeert, maar toen de kaart heel erg ging kraken heb ik dat maar opgegeven :-? . En ach, die pc zit toch aan een kvm swich, en staat een eindje weg dus ik heb er weinig last van.
Link naar reactie
[quote:ff9bdcb94e="p.blauw"]De fan is belangrijk. Maar als je de oude toch vervangt een paar tips om hem stiller te maken: Monteer tussen de nieuwe fan en de metalen kast een dun rubberen ringetje om hem acoustisch te ontkoppelen. Dergelijke ringetjes vind je in doosjes met kraanrubbertjes... Kijk ook naar het rooster voor de fan. Bij voedingen bestaat dat vaak uit sleuven in de kast. ALs die (te) dicht op de fan zitten veroorzaken ze extra herrie. Misschien is dit weg te knippen zodat je er een los verkrijgbaar rooster voor kunt zetten. [/quote:ff9bdcb94e] Dit zijn goede tips! Het is wel zo dat ik hier zelf geen gebruik van hoef te maken. Uitgezonderd dan een ventilatorretje in een CD-brander ... Bij ventilatoren die op maximum vermogen draaien bestaat veel meer kans op bijgeluiden. Tja en voor goedkope ventilatoren geldt zo'n beetje hetzelfde, die "rammelen". Een drupje olie zo nu en dan wil dan wel eens helpen. Bij mij draaien die ventilatoren niet continu op vol vermogen. Dus zoveel echt breekwerk lijkt me onder normale omstandigheden niet nodig. Overigens is momenteel mijn harde schijf de grootste herrieschopper. Dus op een gegeven moment heeft verder verbeteren pas zin als zo'n grootste herrieschopper wordt vervangen. Het echte hak en breekwerk ben ik wat benauwder voor omdat een splintertje metaal toevallig ergens tussen de electronica kan komen. De gevolgen kunnen dan desastreus zijn.
Link naar reactie
Hans Vosman: [quote:ba269a949e]Bij ventilatoren die op maximum vermogen draaien bestaat veel meer kans op bijgeluiden. Tja en voor goedkope ventilatoren geldt zo'n beetje hetzelfde, die "rammelen". Een drupje olie zo nu en dan wil dan wel eens helpen. Bij mij draaien die ventilatoren niet continu op vol vermogen. Dus zoveel echt breekwerk lijkt me onder normale omstandigheden niet nodig. Overigens is momenteel mijn harde schijf de grootste herrieschopper. Dus op een gegeven moment heeft verder verbeteren pas zin als zo'n grootste herrieschopper wordt vervangen. Het echte hak en breekwerk ben ik wat benauwder voor omdat een splintertje metaal toevallig ergens tussen de electronica kan komen. De gevolgen kunnen dan desastreus zijn.[/quote:ba269a949e] Ventilatoren op volle toeren zijn inderdaad het lawaaiigst :) Wees uiterst voorzichtig met olie! Geen kruipolie met grafiet gebruiken... De harde schijf kun je in rubbers ophangen. In een 5.25" bay is daar wel plaats voor. Al geprobeerd? Je kunt dure rubberblokken kopen maar het gaat ook met zelf-knutselen en zware elastieken o.i.d... Inbouwen (nou ja) in een metalen huis (met koeling!) helpt ook al. Vergeet niet een aardaansluiting te maken; draadje van de HD naar massa als dat door gebruik van rubber dreigt te vervallen. Scheelde bij mij trouwens niet zo heel veel... :-? Ik heb uit een voeding het rooster gezaagd. Daarvoor heb ik hem uitgebouwd en opengemaakt. Daarna viel het wel mee. Grote magneet er naaast en de meeste splinters vielen daar op! Plakband helpt ook goed, een kniptang ook. Zo zwaar is het metaal vaak niet. Afstand vergroten tussen de fan-op-volle-toeren en de standaard achterkant - dus het rooster - helpt vaak al!
Link naar reactie
Als iets echt resoneert, en dat doen een harde schijf op toeren soms, dan is het tussenplaatsen van rubbertjes niet genoeg. De schijf ophangen aan rubbers o.i.d. kan dan een oplossing zijn. Denk wel aan de koeling van de schijf. Blijft de schijf rumoeriger dan een ventilator, besef dan dat een volkomen stille ventilator dan niet zoveel zin heeft. Op het moment dat een drup olie een ventilator rustig maakt, is 1 ding duidelijk: dat ding moet vervangen worden. Teflon olie lijkt me het veiligste als je dan persé toch wilt smeren. De rest komt niet in aanmerking.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...