Ga naar inhoud

SATA ?


Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe PC besteld met ASUS A7N8X DELUXE. Hierbij had ik een harde schijf MAXTOR 80GB8MB besteld. Nu stelt men voor om deze schijf te vervangen door 80GB8MB SATA omdat het moederbord dit ondersteund. Mijn vraag is nu: Is dit beter en waarom? Moet ik dit aanpassen in de BIOS en hoe? Alvast bedankt.
Link naar reactie
Daarnaast is SATA sneller. SATA begint volgens mij bij 150MB/s terwijl "normaal" ATA op 133 zit. Ik denk dat je in de BIOS niets hoeft in te stellen (alleen zorgen dat SATA aanstaat). Verder bij de installatie van Windows 2000/XP zul je waarschijnlijk de SATA drivers moeten laden in het begin.
Link naar reactie
ik weet ook niet alles van S-AtA maar ik kan je dit wel vertellen op het moment zit er in prestatie geen merkbaar verschil in gewone ata en serial ata. idd heeft sata een dunnere kabel als je een hd op je sata hangt hoef je die kabel niet te delen met een cd-rom/dvd/writer/etc dus lijkt me dat beter qua prestaties. (of ben ik daar weer helmaal mis mee?)
Link naar reactie
[quote:77dd6e373e="MicroHerz"]Daarnaast is SATA sneller. SATA begint volgens mij bij 150MB/s terwijl "normaal" ATA op 133 zit. Ik denk dat je in de BIOS niets hoeft in te stellen (alleen zorgen dat SATA aanstaat). Verder bij de installatie van Windows 2000/XP zul je waarschijnlijk de SATA drivers moeten laden in het begin.[/quote:77dd6e373e] 150MB/s en bij pata 133MB/s worden echt niet gehaald hoor. Daarvoor zijn er teveel beperkende factoren. Als je een afweging maakt, lees dan reviews tussen PATA en SATA schijven. Ik heb wel voor SATA gekozen omdat hij sneller is dan zijn PATA tegenhanger.
Link naar reactie
ik wordt hier zo droevig van, allemaal niet erg sterke antwoorden hè ;) De een denkt, de ander vertelt wat hij ervan begrepen heeft en de topic starter weet net zoveel zeker als toen hij zijn post plaatste TENZIJ hij zo slim is geweest om ondertussen de FAQ te LEZEN. :cry: Dat ding staat er niet voor niets, er staat alles wat je maar wilt weten over SATA en ik kan het weten want ik heb het zelf geschreven ;) Dus mensen altjeblieft lees die FAQ nu eens een keer. @kristof nee je hoeft niets te doen, behalve je HDD erin te hangen
Link naar reactie
[quote:6585a72097="AswinW"]SATA staat voor Serial ATA. Er kan dus meer data-doorvoer plaatsvinden. Resultaat = overall Performance PC moet dus sneller worden. Althans, zo heb ik het begrepen.[/quote:6585a72097]Ik heb een beetje moeite met dat woordje [b:6585a72097]dus[/b:6585a72097]. Dat impliceert dat die snelheidswinst alleen te danken zou zijn aan dat seriëel. Maar enkel het feit dat de verbinding seriëel is, maakt hem natuurlijk nog niet sneller. Vergelijk maar met de "ouderwetse" seriëele Com-poort en de paralelle (printer) poort. Bit-snelheid per ader in dezelfde orde van grootte, dus was die paralelle poort bij b.v. direct-link aanmerkelijk sneller dan de seriëele (8 draadjes tegen 1). SATA is sneller dan ATA omdat het een nieuwere techniek is, met een totaal ander protocol. En die nieuwere techniek laat een eenvoudiger verbinding toe, met alle (bijkomende) voordelen vandien. Jan de Boer
Link naar reactie
Het lijkt me nu inderdaad nog niet echt nodig om een SATA-HD te kopen... Het is natuurlijk wel handig als je alvast de aansluiting hebt op je mobo, zodat je bent voorbereid op de toekomst... Maar ik zag [url=http://www.westerndigital.com/en/products/current/retailkits/wd360gdrtl.asp]hier[/url] dat er al HD's bestaan die draaien met 10.000 rpm... Dus als je een tijdje w8, zullen er snellere SATA HD's op de markt komen dan die er nu zijn en die zullen wel de moeite waard zijn (als je van snelheid houdt :wink:)
Link naar reactie
[quote:c15f9a9dc3="J. de Boer"][quote:c15f9a9dc3="AswinW"]SATA staat voor Serial ATA. Er kan dus meer data-doorvoer plaatsvinden. Resultaat = overall Performance PC moet dus sneller worden. Althans, zo heb ik het begrepen.[/quote:c15f9a9dc3]Ik heb een beetje moeite met dat woordje [b:c15f9a9dc3]dus[/b:c15f9a9dc3]. Dat impliceert dat die snelheidswinst alleen te danken zou zijn aan dat seriëel. Maar enkel het feit dat de verbinding seriëel is, maakt hem natuurlijk nog niet sneller.[/quote:c15f9a9dc3] Dat beweert hij ook helemaal niet, eerst goed lezen!!! [quote:c15f9a9dc3] SATA is sneller dan ATA omdat het een nieuwere techniek is, met een totaal ander protocol. En die nieuwere techniek laat een eenvoudiger verbinding toe, met alle (bijkomende) voordelen vandien. [/quote:c15f9a9dc3] Zo'n nieuwe techniek is het anders niet en het protocol is afair gewoon hetzelfde. Alleen de data wordt nu serieel verzonden en dit heeft het voordeel dat smalle datakanalen beter te inmplenteren zijn en staat verder los van de snelheid in principe. SATA is sneller simpelweg omdat de frequentie/kanaalbreedte in een verhouding liggen die 150mb/s doorvoer kan halen en dat was bij ATA133 heel verassend 133mb/s staat allemaal in de FAQ en ook de 10 000rpm schijven staan in de FAQ :roll:
Link naar reactie
[quote:b25aa48171="Capone"][quote:b25aa48171="Marcel de Reus"]ook de 10 000rpm schijven staan in de FAQ[/quote:b25aa48171] Sorry hoor, maar die zie ik niet staan in de FAQ...[/quote:b25aa48171] 10k rpm scijven staan idd niet in de faq, die staan hier: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=92313
Link naar reactie
[quote:fa1ecbe88c="Marcel de Reus"]ik wordt hier zo droevig van, allemaal niet erg sterke antwoorden hè ;) De een denkt, de ander vertelt wat hij ervan begrepen heeft en de topic starter weet net zoveel zeker als toen hij zijn post plaatste TENZIJ hij zo slim is geweest om ondertussen de FAQ te LEZEN. :cry: Dat ding staat er niet voor niets, er staat alles wat je maar wilt weten over SATA en ik kan het weten want ik heb het zelf geschreven ;) Dus mensen altjeblieft lees die FAQ nu eens een keer. @kristof nee je hoeft niets te doen, behalve je HDD erin te hangen[/quote:fa1ecbe88c] Dat is niet waar. Je moet vaak de controller enablen het bios.
Link naar reactie
Volgens diniz moet dat dus bij veel borden, afair is een de sata controller net als de meeste onboard raid controllers en eigenlijk alle onboard functies default enabeled. Wat je misschien wel moet doen is even een driver flop erin gooien tijdens de Windows install, maar ik heb geen verstand van Windows. Ik dacht toch echt dat ik de WD Raptor in de FAQ had opgenomen, zoniet dan moet dan alsnog gebeuren.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...