Ga naar inhoud

Fancontroler kapot.


Aanbevolen berichten

Ik heb dus gister die fancontroler binnen gekregen. toen heb ik het tempweerstandje van mijn vulcano7 koere er afgehaald en de draadjes verbonden(draait de koeler altijd volle snelheid) en toen aangesloten na een paar minuten hoorde ik een raar geluidje een een vreemde lucht. wat bleek mijn fancontroler is nu kapot(1 knop). maar volgens opschrift moet hij 20W aankunnen en mijn fan was max onder de 8W en het aantal ampere bleef ook onder de opgegeven 1A. is dit nu mijn fout denk je of niet? ik wou deze fancontroler namelijk gaan gebruiken dat ik tijdens games volle koeling heb en dus ver kan oc-en voor betere prestaties maar dat ik dus niet de hele dag naar een straaljager zit te luisteren. Rated Current 0.18AMP ~ 0.45AMP Power Input 2.16W ~ 5.4W staat bij mijn fan maar omdat ik het weerstandje weg heb gehaald ga ik er vanuit dat ik beide de grootste moest nemen.
Link naar reactie
Je hoorde een raar geluidje, hoe klonk dat? Ik denk dat je fan kortgesloten is en je fancontroler er ook gelijk uitfikte? Doet je fan het nog? Ik denk ook dat ik bang ben dat het jouw schuld is aangezien je draadjes hebt doorgknipt en doorverbonden.. Anderzijds denk ik dat je wel gewoon je garantie op je fancontroler kunt krijgen als je je dom houdt en zegt dat je gewoon hebt gedaan wat er in de gebruiksaanwijzing stond. What a bitch, fancontroler stuk EN fan stuk (?), da's echt klote. :cry:
Link naar reactie
[quote:a4eed5a715="Biatch_Now"]Lekker makkelijk van ze, je hebt recht op garantie en als je het gewoon goed hebt aangesloten (wat ze niet kunnen controleren (?), dus je staat sowieso in je gelijk imho) treft jou ook nog eens geen enkele blaam.[/quote:a4eed5a715]?? Geen blaam?? Gelijk maar weerstandjes eraf knippen (die er niet voor niets op zitten), je blaast daardoor de boel op, en dan net doen of je neus bloedt? Is dat niet een beetje kinderachtig. Wees gewoon eerlijk, en zeg dat je de boel hebt verknald. Jan de Boer Edit: Ik veronderstel dat je met tempweerstand een temperatuurafhankelijke weerstand bedoelt, een zogenaamde NTC-weerstand. De minimum waarde daarvan is niet nul!
Link naar reactie
Ik vind het een raar verhaal. Een fan controller leveren aan iemand die niet alle ins-en outs van de elektronica weet, vind ik een zeer gevaarlijke onderneming. Alleen als de controller voorzien is van een 3 pins connectors voor de ventilator zelf en het doorlussen naar het moederbord met eventueel een extra molex aansluiting voor de 12V, dan zou het ding op slechts 1 manier aangesloten kunnen worden. Tot zover die controller. Blijft over die weerstand aan de ventilator. Helaas ben ik niet bekend met een Volcana koeler dus ik moet volledig gissen naar de elektronische risico's. Het is mij overigens een beetje verwarrend wat nu 20W is, die ventilator, die koeler of die fan controller. Dat laatste kan ik me niet voorstellen, want dan zit er ook een behoorlijk koelblok op ...
Link naar reactie
[quote:82e3cddd6d="wilco_oranje"]als ik de fan gewoon op mijn voeding aansluit dan loopt deze fan gewoon de aangegeven 5000 rpm[/quote:82e3cddd6d] Dat is op zich goed nieuws voor de ventilator. [quote:82e3cddd6d="wilco_oranje"]en nu heb ik een andere fan van 1,5 w er op aangesloten op een andere knop en deze deed het dus ook heel even en na een paar minuten de zelfde lucht dus maar weer uitgezet.[/quote:82e3cddd6d] Dat doet bij mij vermoeden dat de fan controller niet correct is aangesloten of dat de fan controller niet goed functioneert. Ik vermoed ook dat die 20W van toepassing op alle knoppen tesamen. Hoeveel knoppen zitten er op? 4? 5? Ik vermoed dat er een kortsluiting wordt gemaakt met een massa of dat een +12V/GND verbinding is verwisseld.
Link naar reactie
precies het aansluiten kan maar op 1 manier volgens opgave kan de fancontroler een max hebben van 20W mijn fan is iets van 7 maar zeker geen 20W. je sluit de hele fancontroler direct op de voeding aan en vanaf de fancontroler gaat er een 3pins aansluiting naar de fan(net als dat je de fan op je mobo aansluit)
Link naar reactie
[quote:6265e0d6b4="wilco_oranje"]en nu heb ik een andere fan van 1,5 w er op aangesloten op een andere knop en deze deed het dus ook heel even en na een paar minuten de zelfde lucht dus maar weer uitgezet.[/quote:6265e0d6b4] Deze heb je dus op de normale manier aangesloten, dan denk ik dat er toch iets niet goed bij die controller zit. Ik heb hier een Zallmann fancontroller die met 6 fans draait, gewoon aangesloten op de 3 pins molex. Ik kan ze alle 6 tegelijk aanzetten op volle snelheid. Kom je er met die winkel niet uit post het adres dan ff, weten wij dat ook.
Link naar reactie
dat was ik dus ook vanplan maar ik kan je wel zeggen dat het een heel bekende zaak is die eigenlijk bekend staat om zijn goede service. :evil: maar ik ga nog met deze zaak gewoon nog even om de tafel zitten(zia de mail) en dan horen jullie het snel. je kan de stekkers maar op 1 manier met elkaar verbinden of er moet grof geweld gebruikt worden maar dat is bijna nooit de juiste oplossing en ik ben ook niet kleurenblind dus het aansluiten is gewoon goed gegaan.(niet persoonlijk bedoeld naar iemand toe). op de verpakking staat dat het 20W per knop is maar ik kreeg een mailtje can de fabrikant er van en toen was het ineens 12W maar dan zit ik er nog steeds ruimschoots onder met mijn Watt(jes)
Link naar reactie
[quote:47cb31f2d9="wilco_oranje"]De zaak waar ik het heb besteld heeft me net gebeld en ze zeiden dat het mailtje van hun een beetje verkeerd was opgesteld en dat ik 99,9% zekerheid een nieuwe fancontroler krijg. jullie horen van me (een beetje enthousiast 8) )[/quote:47cb31f2d9]Misschien lezen ze ook wel mee op dit forum en willen hun naam niet graag in discrediet brengen.
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...