Ga naar inhoud

Overklokken 2500+,hoever en welke fsb?


Aanbevolen berichten

Ik heb net ff in de bios van mijn mobo zitten kijken,zie sig voor mobo,en heb de fsb verhoogd naar 200Mhz. De multiplier had ik per ongeluk hetzelfde gelaten,maar de pc startte gewoon op. Zag toen dat het een 3200+ geworden was :D Heb hem snel weer uitgezet en de fsb op 10 gezet en nu geeft windows aan dat het een 2800+ is. Heb nog geen tests ofzo gedaan maar alles werkt gewoon goed. De Vcore heb ik op default laten staan dus gewoon op 1,65 Volt. De cpu is net zo warm als toen ie nie overklokt was,48 graden. Misschien dat de temp tijdens 3dmark 2003 of dergelijk programma wel omhoog gaat maar dat moet ik nog proberen. Zijn Barton's zo gemakkelijk te oc'en? Heb wel gelezen dat dit mobo Barton's standaard unlockt. Dit gaat toch wel erg makkelijk zo! Zijn er misschien dingen waar ik problemen mee kan krijgen als de fsb op 200 staat? Als ik in de bios de instellingen op expert zet kan de fsb zelfs verhoogd worden tot 250Mhz!
Link naar reactie
Denk dat jullie zelf een beetje beter moeten lezen want je hebt het allebei wel over de faq van BA,maar ten eerste is die faq door een fout van egslim verwijderd. Ten tweede staat er nu weer een gedeelte maar over het topic dat ik gestart ben staat echter niks in dat gedeelte. Ik ken die faq nl zo'n beetje al uit mijn hoofd dus zodoende. En probeer daarom altijd te voorkomen dat ik een topic open dat al een keer geweest is. Owja,zoeken doe ik ook altijd eerst voordat ik een vraag stel 8) Maar wees is ff specifiek en zeg nou echt is waar het antwoord op mijn vraag staat. Misschien heb ik hem wel over het hoofd gezien,wat ik me niet kan voorstellen,maar misschien zien jullie meer dan mij. Dus kom maar op, Owja,het liefst geen link naar iets wat geen antwoord biedt op mijn vraag zoals hierboven :roll:
Link naar reactie
[quote:ff91230a81="weert114"]Denk dat jullie zelf een beetje beter moeten lezen want je hebt het allebei wel over de faq van BA,maar ten eerste is die faq door een fout van egslim verwijderd.[/quote:ff91230a81]Volgens mij ben jij een beetje kippig, want ik kan beide pagina's gewoon bezoeken.[quote:ff91230a81]Maar wees is ff specifiek en zeg nou echt is waar het antwoord op mijn vraag staat.[/quote:ff91230a81]Moet jij eerst specifieke vragen stellen hè... Ik neem aan dat dit ze zijn?[quote:ff91230a81]Zijn Barton's zo gemakkelijk te oc'en?[/quote:ff91230a81]Ja dus. Da's een beetje een overbodige vraag als je dat in de praktijk al met 2 vingers in de neus gelukt is. Daarnaast moet je uiteindelijk - zoals je zelf al aangaf - eerst kijken of je systeem stabiel is (stresstesting) voor je een OC succesvol noemt. [quote:ff91230a81]Zijn er misschien dingen waar ik problemen mee kan krijgen als de fsb op 200 staat?[/quote:ff91230a81]Letterlijk uit de eerder genoemde FAQ: [i:ff91230a81]"Overklokken wil zeggen dat je een of meer van de computeronderdelen sneller laat werken dan volgens de officiële specificaties van de fabrikant mag. Nadelen zijn mogelijke onstabiliteit en eventueel snellere slijtage van de onderdelen en het vervallen van de garantie. Het voordeel is dat de prestaties stijgen. BA heeft een handleiding gemaakt voor overklokkers."[/i:ff91230a81] En letterlijk uit [url=http://slashhead.homestead.com/files/BA_OC/OCguide2.htm]BA's FAQ[/url]: [i:ff91230a81]"Het nadeel, of voordeel, net hoe het uitpakt, van FSB oveclocking, is dat de FSB gelinkt is aan andere dingen, namelijk het geheugen en de PCI en AGP bus. Als je dus de FSB omhoog schroeft, klok je niet alleen de CPU over, maar ook de insteekkarten, videokaart, en het geheugen. Dit geeft nog eens extra performance, maar kan ook voor instabiliteit zorgen, als het geheugen, of 1 van de insteekkaarten dit niet aan kan. Afhankelijk van het gebruikte moederbord en chipset, kan je dividers instellen voor de PCI en AGP bus,en soms ook voor het geheugen. De standaardsnelheid voor de PCI bus is 33 MHz, voor de AGP bus 66MHz, en voor het geheugen zijn verschillende snelheden beschikbaar, afhankelijk van het type, en meestal gelijk aan de FSB. Dus als de FSB standaard 100 MHz is, dan zal voor de PCI bus de divider 1/3 ingesteld staan, 1/3 x 100 = 33 MHz, en zal als AGP divider 2/3 ingesteld staan, 2/3 x 100 = 66 MHz. Als men nu overclocken gaat,en je verdenkt de PCI kaarten er bijvoorbeeld van, dan kan je proberen om de PCI divider op 1/4 te zetten, zodat deze een lagere snelheid krijgt. (mits de dividers bij het gebruikte mobo instelbaar zijn,vaak gebeurd het ook automatisch) Dit zelfde geld voor de AGP divider. Als de PC dan weer stabiel is, kan je proberen om de FSB nog verder op te schroeven. Overigens hebben de P4 mobo's van Abit (de BD-7-RAID en de TH7II-RAID) hier een mooie oplossing voor, genaamd PCI-FIX. Dit zorgt ervoor dat de PCI en AGP altijd op hun standaard snelheid lopen, welke FSB er ook ingesteld wordt. Een nadeel van FSB overclocking is dus dat het systeem onstabiel worden kan terwijl de processor het makkelijk aan kan."[/i:ff91230a81][quote:ff91230a81]Misschien heb ik hem wel over het hoofd gezien,wat ik me niet kan voorstellen[/quote:ff91230a81]Toch wel dus...[quote:ff91230a81]Owja,het liefst geen link naar iets wat geen antwoord biedt op mijn vraag zoals hierboven :roll:[/quote:ff91230a81]Van een beetje doorklikken ga je echt niet dood. Daarnaast; tekst hier quoten is meer werk dan een link plaatsen... Ik ben namelijk ook liever lui dan moe :D
Link naar reactie
je hebt een 8RDA3, en das weer een OC monster van Epox.. hoever je kan ocen ligt gewoon aan de grens van de processor, zo'n vraag is ook niet goed te beantwoorden want de stepping is bepalend voor het maximum aan overclockcapaciteit. maar als ik zo zie dan wil deze wel lekker clocken. dus gewoon fsb verhogen en MP laten staan eerst. dan testen met testproggie www.passmark.com bijvoorbeeld. deze test je cpu, en je ziet zo of de OC te hoog gegrepen is of niet, gewoon paar uurtjes laten draaien, heb je veel foutmeldingen, dan zit je te hoog. gaat alles goed, kan je evt. de MP verhogen, maar FSB OC'en is meer winstgevend. denk dat je wel een FSB van 220 aankan met het mobo iig. of de CPU dat trekt is een tweede. maar goed, verlaag je de MP dan wat dan is het ook leuk. ik heb liever 10x220 dan 12x190.. :wink:
Link naar reactie
[quote:5b0b3723b4="turbulence"]je hebt een 8RDA3, en das weer een OC monster van Epox.. hoever je kan ocen ligt gewoon aan de grens van de processor, zo'n vraag is ook niet goed te beantwoorden want de stepping is bepalend voor het maximum aan overclockcapaciteit. maar als ik zo zie dan wil deze wel lekker clocken. dus gewoon fsb verhogen en MP laten staan eerst. dan testen met testproggie www.passmark.com bijvoorbeeld. deze test je cpu, en je ziet zo of de OC te hoog gegrepen is of niet, gewoon paar uurtjes laten draaien, heb je veel foutmeldingen, dan zit je te hoog. gaat alles goed, kan je evt. de MP verhogen, maar FSB OC'en is meer winstgevend. denk dat je wel een FSB van 220 aankan met het mobo iig. of de CPU dat trekt is een tweede. maar goed, verlaag je de MP dan wat dan is het ook leuk. ik heb liever 10x220 dan 12x190.. :wink:[/quote:5b0b3723b4] Thnx,hier heb ik wat aan :wink: Ging mij natuurlijk specifiek over dit mobo en cpu en dáár staat niks over in ba's faq.
Link naar reactie
Ik betwijfel of dat PC 2700 geheugen van jou op een FSB van 220 wil lopen. En op CAS2 is et al helemaal...... Ik loop nu met die CPU op 2255mhz en verder wil ie bij mij nie. Dit zal waarschijnlijk aan mijn geheugen liggen. (180 fsb & CAS2 op PC 2700 CAS2.5 geheugen). Ik ga van de week nog een keertje proberen met de MP verhogen. Had de laatste keer wel 10000+ 3d marks (01SE) met mijn radeonetje :D
Link naar reactie
[quote:c6cb5f5904="De Geest Van Oirlo"]Ik betwijfel of dat PC 2700 geheugen van jou op een FSB van 220 wil lopen. En op CAS2 is et al helemaal...... Ik loop nu met die CPU op 2255mhz en verder wil ie bij mij nie. Dit zal waarschijnlijk aan mijn geheugen liggen. (180 fsb & CAS2 op PC 2700 CAS2.5 geheugen). Ik ga van de week nog een keertje proberen met de MP verhogen. Had de laatste keer wel 10000+ 3d marks (01SE) met mijn radeonetje :D[/quote:c6cb5f5904] Heb de fsb op 200 gehad en alles werkte gewoon. Alleen liep tijdens 3 dmark 2003 de boel wel vast. Op een gegeven moment was het beeld gewoon bevroren. Ik heb voorderest weinig kaas gegeten van al die biosinstellingen,dus heb hem maar teruggezet. 2500+ is snel zat voor mij. Het is alleen leuk om te weten hoe ver je kan gaan vind ik :)
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...