Ga naar inhoud

maar weer eens koeling


Aanbevolen berichten

[quote:89da6f6304="Biatch_Now"]Waar ben je het niet mee eens precies? Dat je Barton even warm wordt, of koeler blijft dan de T-bred? Die boxed coolers zijn juist hartstikke goed man! Maken vaak veel herrie, maar koelen goed, dus waar heb je het dan nog over?? (no flame pleazz)[/quote:89da6f6304] Jij stelde dat een Tbred en Barton even warm werden. Imho word een Barton een stuk minder warm.
Link naar reactie
Da's jouw ervaring, wat ik heb gelezen is dat het weinig tot niks scheelt. Het werkt twee kanten op, de Barton is groter, maar werkt harder.. Kijk, een processor wordt warm, jij koelt hem en de optelsom bepaalt de uiteindelijke temeratuur. (En die boxed cooler is goed!!!!) Ik heb mijn info http://www.digital-daily.com/motherboard/amd-barton/index04.htm hier vandaan, zet die boxed cooler van je barton maar eens op je t-bred en kijk dan eens! PS, volgens mijn wordt een t-bred-A ook nog eens wat warmer dan een t-bred-B
Link naar reactie
Ik lees je reply nu pas, maar de inhoud is echt onzin. De Palomino wordt vele male warmen dan de Tbred om een hele simpele rede, hij draait op 1.75V en de Tbred maar op 1.6V en dat scheelt aardig wat qua hitte. Je kunt wel zo je bronnen hebben, maar dan moeten ze wel in overeenstemming met de praktijk zijn. Heb nu een 2000+ Palomino en ga er volgende week een 2000+ Tbred inzetten, zal voor je de temps even posten en dan kan je die link linea-recta in de prullenbak mieteren ;)
Link naar reactie
[quote:2c77332109="Marcel de Reus"]Ik lees je reply nu pas, maar de inhoud is echt onzin. De Palomino wordt vele male warmen dan de Tbred om een hele simpele rede, hij draait op 1.75V en de Tbred maar op 1.6V en dat scheelt aardig wat qua hitte. Je kunt wel zo je bronnen hebben, maar dan moeten ze wel in overeenstemming met de praktijk zijn. Heb nu een 2000+ Palomino en ga er volgende week een 2000+ Tbred inzetten, zal voor je de temps even posten en dan kan je die link linea-recta in de prullenbak mieteren ;)[/quote:2c77332109] http://www17.tomshardware.com/cpu/20020610/thoroughbred-05.html huh huh, right oh! Maar, omdat die core groter is, is hij gemakkelijker te koelen! BTW, ik dacht dat de Palomino koeler zou zijn om deze reden, de Palomino werd in het eerste artikel wat ik aanhaalde niet eens genoemd!
Link naar reactie
site werkt niet goed bij (kan de tekst waar het om gaat niet lezen) mij in Konqueror, bovendien is THG onbetrouwbaar en sites waar staat dat je om je server te optimaliseren Windows Server 2003 moet draaien en die geeneens fatsoenlijke W3C compatible code kunnen schrijven wens ik zoiezo niet te bezoeken zoals ik al zei heb je gewoon ongelijk en blijf het nu niet te hard beweren anders is het dadelijk zo pijnlijk ;)
Link naar reactie
[quote:9426e1b951]ff voor de duidelijkheid, het is niet vreemd dat de Thorougbreds zo warm worden, het zijn nagenoeg de warmste AMD cores die te verkrijgen zijn. Barton is even warm (grotere core, maar meer power, dus het zal erom spannen) en Palomino is koeler (.18 mk proces -> minder transistoren op elkaar gepropt EN een grotere core.) Zie ook dit linkje van ome Tom [/quote:9426e1b951] Pally's zijn een stuk heter dan Throughboureds, omdat ze op een hoger voltage lopen, omdat ze uit meer transistoren bestaan. De kloksnelheid is in mindere mate belangrijk. Het beetje meer contactoppervlak van de Palomino's maken deze extra warmteafgifte niet goed. Het 0.13 micron fabrica proces maakt btw, dat de TB minder warmte afgeeft. :wink: [quote:9426e1b951]Jij stelde dat een Tbred en Barton even warm werden. Imho word een Barton een stuk minder warm.[/quote:9426e1b951] Niet dus, Barton zijn heter dan TB's. Dit komt door de extra cache en dus veel extra transistoren. Die allemaal weer warmte afgeven. [quote:9426e1b951]Die van mij staat default op 1.65[/quote:9426e1b951] Die van mij draait op 1,5V. :wink:
Link naar reactie
[quote:7264b8a3f2="The Avenger"]Pally's zijn een stuk heter dan Throughboureds, omdat ze op een hoger voltage lopen [/quote:7264b8a3f2] Wrijf het er maar in! (BTW Turro wattes?? THOROUGH BRED) [quote:7264b8a3f2]Het beetje meer contactoppervlak van de Palomino's maken deze extra warmteafgifte niet goed. Het 0.13 micron fabrica proces maakt btw, dat de TB minder warmte afgeeft. :wink: [/quote:7264b8a3f2]Beetje meer contact oppervlak?? (80 vs 128 vierkante mm noem ik niet een beetje...) Ik kan alleen het stukje niet volgen van dat .13 µm dat ervoor zorgt dat hij minder warm wordt? Het id is toch dat je meer transistoren per oppervlakteenheid hebt? Als dat spul dichter op elkaar zit dan heb je toch meer warmte?? :-? [img:7264b8a3f2]http://www.home.zonnet.nl/sanderboele/tom.GIF[/img:7264b8a3f2]
Link naar reactie
[quote:d5bfaaa901="AswinW"]Gewoon een Pentium 4 aanschaffen. Wordt niet zo warm :lol:[/quote:d5bfaaa901] Een P4 wordt net zo warm als een AXP met een Tbred core. 0,13micron betekent dat 1 transistor 0,13 micron is. De transistoren worden dus kleiner en daardoor wordt ook de gehele core kleiner, het is niet zo dat ze gewoon de schroefbank wat extra hebben aangedraaid ;) Aangezien er minder voltage over de Tbred-core staat wordt deze dus minder warm.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:c460f40b2b="The Avenger"][quote:c460f40b2b]ff voor de duidelijkheid, het is niet vreemd dat de Thorougbreds zo warm worden, het zijn nagenoeg de warmste AMD cores die te verkrijgen zijn. Barton is even warm (grotere core, maar meer power, dus het zal erom spannen) en Palomino is koeler (.18 mk proces -> minder transistoren op elkaar gepropt EN een grotere core.) Zie ook dit linkje van ome Tom [/quote:c460f40b2b] Pally's zijn een stuk heter dan Throughboureds, omdat ze op een hoger voltage lopen, omdat ze uit meer transistoren bestaan. De kloksnelheid is in mindere mate belangrijk. Het beetje meer contactoppervlak van de Palomino's maken deze extra warmteafgifte niet goed. Het 0.13 micron fabrica proces maakt btw, dat de TB minder warmte afgeeft. :wink: [quote:c460f40b2b]Jij stelde dat een Tbred en Barton even warm werden. Imho word een Barton een stuk minder warm.[/quote:c460f40b2b] Niet dus, Barton zijn heter dan TB's. Dit komt door de extra cache en dus veel extra transistoren. Die allemaal weer warmte afgeven. [quote:c460f40b2b]Die van mij staat default op 1.65[/quote:c460f40b2b] Die van mij draait op 1,5V. :wink:[/quote:c460f40b2b] Kloksnelheid maakt wel degelijk uit. Vcore is het schakelvoltage van de transistors in de CPU. Verhoog je de kloksnelheid, dan schakelen de transistoren sneller, en zullen deze dus meer stroom nodig hebben (amperage) waardoor ze warmer worden. Dat de opgegeven wattages niet ver uit elkaar liggen klopt idd, maar dat komt door de ratingen. van een 2500+ naar een 3200+ is in ware kloksnelheid geen groot verschil, dus verschillen de opgegeven wattages ook niet echt. Dat de transistoren bij 0.18 micron verder van elkaar af zitten en dus minder warmte per mm2 uitstralen klopt [b:c460f40b2b]in theorie[/b:c460f40b2b] In de praktijk hebben deze een hoger voltage nodig, waardoor dat voordeel dus volledig wegvalt, samen met het voordeel van groter oppervlak van de core. Voor de vergelijk Barton -> Thoroughbred moet je wel naar ware snelheden kijken, en niet naar ratings (ik heb niet het idee dat iedereen dat hier doet) Een Barton 3000+ 333 MHz is qua kloksnelheid bijna gelijk aan een Thoroughbred 2700+ En daar zie dus ook een hogere Pmax. (74 tov 68W) Die average rating stelt IMHO niet zo veel voor, omdat de idle tijd niet overal gelijk is, en ook wel anders gemeten kan zijn. Bij het zelfde voorbeeld zie je dus ook dat de 3000+ 400MHz ook op 68W verbruik zit, maar met een lagere snelheid. Zoals Avenger al zegt wordt de Barton dus ook warmer als de Tbred.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...