Ga naar inhoud

Verifiereren feiten intel-amd


Aanbevolen berichten

Nadat de faq gelezen en de zoek is gebruikt, blijven er 2 vragen over. Is het waar dat een AMD een geaard stopkotakt moet hebben en een Intel niet? Is het verstandig om voor een AMD een betere cooler te kopen dan voor een Intel ivm warmte afgifte? Die 2e vraag heb ik wel een vermoeden van, maar ben niet zeker.
Link naar reactie
[quote:b4e51c8951="Droopy"]Nadat de faq gelezen en de zoek is gebruikt, blijven er 2 vragen over. Is het waar dat een AMD een geaard stopkotakt moet hebben en een Intel niet?[/quote:b4e51c8951] huh? :lol: die is wel goed.... hoe kom je daar zo bij dan? ik heb er echt nog nooit van gehoord. goed er zijn soms wel problemen met computers die niet geaard aangesloten worden ( ook hier op forum ergens) maar het is iig niet een vereiste, laten we het zo stellen. [quote:b4e51c8951]Is het verstandig om voor een AMD een betere cooler te kopen dan voor een Intel ivm warmte afgifte?[/quote:b4e51c8951] over het algemeen maakt de AXP ietsjes meer warmte dan de Intel, maar het zal niet veel verschil meer zijn... er zijn veel soorten koelers verkrijgbaar, meestal wordt er wel bij vermeldt tot welke rating ze te gebruiken zijn...
Link naar reactie
Niet dat ik weet iig :D Het is altijd beter je PC op een geaard stopcontact aan te sluiten, maar het werkt ook prima op een niet-geaard stopcontact ongeacht welke processor. Verder zijn zowel de P4 Northwood als de Athlon XP Tbred/Barton op 0,13 micron gebakken en liggen de temperaturen dicht bij elkaar. Bij een P4 treede de COP op 70 graden in werking en bij een AXP kun je dat zelf op het mobo instellen (de COP van de P4 is wel oerdedelijk BTW).
Link naar reactie
Inderdaad produceren AMD CPU's lekstroom, maar die van Intel ook en waarschijnlijk nog meer... :lol: In ieder geval heeft dat niets met een al dan niet geaard stopcontact te maken. Wat betreft de koeling, Intels nieuwste referentiekoelblokken zijn rotdingen. Ze buigen het moederbord om en om ze los te krijgen moet je wrikken met een schroevedraaier. Als een AthlonXP oververhit raakt zal de computer vastlopen, maar als een P4 te warm wordt gaat de processor op een lagere kloksnelheid werken om af te koelen. Dat is aan de ene kant een voordeel, maar aan de andere kant is het veel moeilijker te merken of je een warmteprobleem hebt. Voor beide CPU's zou ik een goede koeler aanraden.
Link naar reactie
Als een AXP echt goed heet wordt en je hebt COP niet ingeschakeld op je mobo kan hij ook doorfikken, rond de 90 graden ongeveer. Het voordeel van de P4 is dat je nog rustig alles op kunt slaan, etc en bovendien gaat de klok behoorlijk hard achteruit zodra die boven de 70 komt en merk je dat direct. (je bent dan waarschijnlijk iets zwaars aan het doen namelijk)
Link naar reactie
[quote:3cd5986175]Wat betreft de koeling, Intels nieuwste referentiekoelblokken zijn rotdingen. Ze buigen het moederbord om en om ze los te krijgen moet je wrikken met een schroevedraaier. Als een AthlonXP oververhit raakt zal de computer vastlopen, maar als een P4 te warm wordt gaat de processor op een lagere kloksnelheid werken om af te koelen. Dat is aan de ene kant een voordeel, maar aan de andere kant is het veel moeilijker te merken of je een warmteprobleem hebt. [/quote:3cd5986175] Zijn dat ook de koelblokken op de 2,4 Ghz 533Mhz FSB. Mijn mobo is namelijk onder mijn processor zo krom als wat... Brengt dat verder nog nadelen met zich mee? Ik zet er waarswchijnlijk over een tijdje een andere koeler op, hopen dat tie nog past op mijn kromme mobo :P
Link naar reactie
In principe moet het moederbord er wel tegen kunnen, maar goed is het natuurlijk niet... Het probleem is de enorme kracht die het koelblok op de processor (en dus op het moederbord eronder) moet uitoefenen om voldoende druk te krijgen voor een goede temperatuursoverdracht. Is jouw koelblok rond, of rechthoekig? Die ronde zijn de rotdingen die ik bedoelde.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...