Ga naar inhoud

Wat is een ongehoord stille losse 80mm. fan?


Aanbevolen berichten

howdy! Wat is een ongehoord stille losse 80mm. fan? Hij is voor het volgende gebruik: In de voeding van een HP Vectra XA/200DT, vandaaruit trekt 'ie eerste de lucht van buiten de kast, door een smalle lange doos van de voeding, die zo wordt gekoeld. En hij is precies zo gemonteerd, dat hij die doorgetrokken lucht blaast op de koelribben van een verder passief gekoelde 200mhz Pentium. Een prachtig systeem nietwaar? De huidige fan wordt gevoed door 2 draadjes die met een connector op de printplaat van de voeding zitten. Bij papst vond ik deze : 8400a /n 80x80x25 http://www.papst.de/pdf_dat_e/S17gb.pdf Maar ik weet niet of het een AC, of een DC fan moet zijn. (Staat voor wissel- cq. gelijkstroom?) Van de DC-kategorie waren er veel meer, dus ik vermoed dat ik die moet hebben. Is het überhaupt mogelijk om met 2 draden een variabele of regelbare fanspeed te hebben? Zoja, hoe weet je dan wat de temperatuur van de cpu is / of de fanspeed adequaat is?
Link naar reactie
[quote:2bc5047d25="CaféMartin"]howdy! Wat is een ongehoord stille losse 80mm. fan? Hij is voor het volgende gebruik: In de voeding van een HP Vectra XA/200DT, vandaaruit trekt 'ie eerste de lucht van buiten de kast, door een smalle lange doos van de voeding, die zo wordt gekoeld. En hij is precies zo gemonteerd, dat hij die doorgetrokken lucht blaast op de koelribben van een verder passief gekoelde 200mhz Pentium. Een prachtig systeem nietwaar? De huidige fan wordt gevoed door 2 draadjes die met een connector op de printplaat van de voeding zitten. [/quote:2bc5047d25] 1 van de stilste papfst fannetjes zijn de 8412N/2GL fannetjes... 12 DBa geluidsproductie met een luchtverplaatsing van 33 m³/h / 19,5 CFM... deze heb ik zelf ook in gebruik, en ben er zeer tevreden over, je hoort ze echt niet.. echter als ik zie wat voor constructie jij gemaakt heb, dan weet ik niet of hij wel sterk genoeg is, daarnaast, je haalt nu warme lucht uit de PSU weg en blaast die over de CPU heen, weet niet of je temp er veel door zal dalen.. [quote:2bc5047d25]Is het überhaupt mogelijk om met 2 draden een variabele of regelbare fanspeed te hebben? Zoja, hoe weet je dan wat de temperatuur van de cpu is / of de fanspeed adequaat is?[/quote:2bc5047d25] nee met 2 draden kan je hem niet regelen. je zult dan toch naar een andere fan moeten kijken als degene die ik aangaf, want die heeft er maar 2 en is dus niet regelbaar. je kan er wel een potmetertje tussen zetten en zo het voltage regelen, of een baybus gebruiken voor aansturing van meerdere fans. of je koopt eentje met temp sensor die ervoor zorgt dat ie sneller draait zodra de temperatuur stijgt... papfst heeft ze ook wel, maar redelijk duur staat me bij...
Link naar reactie
[quote:b2561f393f="turbulence"]echter als ik zie wat voor constructie jij gemaakt heb, dan weet ik niet of hij wel sterk genoeg is, daarnaast, je haalt nu warme lucht uit de PSU weg en blaast die over de CPU heen, weet niet of je temp er veel door zal dalen.. [/quote:b2561f393f] het is niet mijn constructie hoor, maar een mooie vinding van hp. Maar vanwege die constructie is de monitoring idd belangrijk. [quote:b2561f393f]je kan er wel een potmetertje tussen zetten en zo het voltage regelen, of een baybus gebruiken voor aansturing van meerdere fans. of je koopt eentje met temp sensor die ervoor zorgt dat ie sneller draait zodra de temperatuur stijgt... papfst heeft ze ook wel, maar redelijk duur staat me bij...[/quote:b2561f393f] Een baybus valt af, dat kost al snel 39?, past niet in de genoemde kist en heeft van de fan een 3-pins molex stekkertje nodig om zijn werk te doen. Voor mijn andere pc misschien wel weer aardig.. Een potmeter, wat voor eigenschappen heeft dat? Die temp sensor klinkt interessant, als er geen 3de draad voor nodig is. Op de online shop kostte de vario versie van 8400a /n 80x80x25 tussen de 15 en 22, exc. verzendkosten. Idd aan de dure kant voor zo'n oud pctje.. Die YS-Tech fan is ook wel interessant, idd aan de goedkopere kant. Geen idee of je het verschil hoort tussen 12 en 23 dBA. Het gaat in stappen van 3 en ik hoor mensen zeggen dat ergens kort onder de 30 dBA we het geluid sowieso niet zouden horen, maar ik zou het niet weten en neem liever het zekere voor het onzekere. PS. Wat is de betere/beste harddiskcooler? PPS. is het (effectief) mogelijk om een 3 pins molex stekkertje op een 2 pins, connector te plaatsen?
Link naar reactie
[quote:e54375befe="CaféMartin"]Een potmeter, wat voor eigenschappen heeft dat?[/quote:e54375befe] eigenlijk is een baybus ook gewoon een serie potmeters. die zorgen ervoor dat er gewoon minder Volt naar de fans toegaat waardoor ie langzamer gaat draaien. een potje koop je wel bij de local electronicazaak. kost je een keer paar euro ofzo. heb zelf een leuke gekocht bij de Conrad die je inkan bouwen voorin ja case met een mooi draaiknopje [quote:e54375befe]Die temp sensor klinkt interessant, als er geen 3de draad voor nodig is. Op de online shop kostte de vario versie van 8400a /n 80x80x25 tussen de 15 en 22, exc. verzendkosten. Idd aan de dure kant voor zo'n oud pctje..[/quote:e54375befe] de sensor zit gewoon op de fan gemonteerd, is gewoon een sensortje die op het printje vastzit van de fan. die papfsten zijn idd prijzig zoals ik ook al aangaf.. ach 23 Dba van die Ystech is ook nog niet zozeer een bult herrie hoor. heb zelf 1 van 20 Dba van papfst in mn voeding, en ik hoor em echt niet hoor. [quote:e54375befe]PS. Wat is de betere/beste harddiskcooler?[/quote:e54375befe] hoeveel HD's heb je erin hangen dan? meestal als je meer HD's als 2 erin hebt zitten en het 7200 RPM discs zijn zou ik eens denken over koeling, ze worden wel warm natuurlijk, maar het extra geluid wat deze coolers weer meebrengen is ook weer redelijk te noemen. de HD coolers van coolermaster zijn altijd wel goed.. cooldrive heten ze geloof ik. bedenk me net, als je nu eens zoekt naar de Thermaltake Hardcano. dit is een baybus met regeling voor fans, en er zit een fannetje in voor koeling van je HD, zo sla je wel 2 vliegen in 1 klap. [quote:e54375befe]is het (effectief) mogelijk om een 3 pins molex stekkertje op een 2 pins, connector te plaatsen?[/quote:e54375befe] 4 pins molex op een 3 pins stekker bedoel je denk ik :wink: zoiets? [img:e54375befe]http://shop.freezinghardware.nl/pictures/763-798G.JPG[/img:e54375befe] http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=798
Link naar reactie
Hee turbulence, bedankt voor het meedenken! Ik moet toch nog even kijken wat het wordt. Misschien gewoon een stil fannetje met een redelijke airflow. Volgens mij zijn de fans alleen maar beter geworden, dus concureren met een fabrieksmatig geplaatste fan uit 97/99 moet wel lukken. dan maar geen temp monitoring. (De sensor op de fan is geen goed indicatie van de temp op de cpu, die zit 5 cm. lager onder koelribben.) Je kunt er nog altijd een potmeterje tussen plaatsen als het fannetje toch iets te enthousiast staat te blazen. Die thermaltake hardcano is een mooie tip, zeker de 5 gold ziet eruit alsof die wel aardig koelt en hij wordt gezegd stil te zijn.. Dit is voor in m'n gewone pc, daar hangt nu 1 7200rpm-schijf in en ik vind die al erg warm worden. Hij staat 24/7 aan en er komt nog een 7200rpm-schijf bij, vandaar. Maarrrr het mot wel stil weze ;-) Dat 4 pins molex op een 3 pins stekkertje kan handig wezen, ik wist niet dat het bestond. het is niet wat ik bedoelde, ik dacht aan een manier om fancontrol te krijgen met die 3de draad van een (nieuwe) fan als je hem niet (zomaar) kunt aansluiten op een 2-pins connector op de printplaat. Het lijkt wel alsof dat echt niet gaat, maar misschien kan het toch - ik heb voor zulke uitsluitsels te weinig verstand van zaken.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...