Ga naar inhoud

Fannetjes sneller laten draaien.


Aanbevolen berichten

eej, Ik heb net me case gemod, zodat er een fan van 12 cm hitte wegzuigt bij de PCI en AGP sloten (niet alleen voor mn video kaart, ook mn TV/mpeg capture kaart wordt erg heet). Nou ben ik alleen niet echt tevreden over de airflow. Kan ik die op een makkelijke (lees: goedkope) manier sneller laten draaien? De fan is al 12V, dus de truc om hem ipv 12/5 op 12/0 volt te laten draaien werkt ook niet. Alvast bedankt, Daniël PS: Wat is het beste? Intake of Outtake? Dit is mn enige case-fan.
Link naar reactie
[quote:a6616f4ab3]PS: Wat is het beste? Intake of Outtake? Dit is mn enige case-fan.[/quote:a6616f4ab3] Outtake, maar ik zou je fannetje :wink: niet harder laten draaien. Ze gaan dan idd snel kapoet. Wat je wel kan doen om de airflow te verbeteren is een 80mm fan bovenin de kast op outtake en die 120mm op intake.
Link naar reactie
ik vind het zo raar dat de 8cm fan van de voeding veel meer airflow genereert dan die 12cm fan, terwijl die ongeveer evenveel zouden moeten hebben toch? en hoe doe ik dat, het fannetje OCen? want dan doe ik dat slechts lichtelijk, het fannetje kan wel wat hebben, is al zo'n 8 jaar oud en doet het nog perfect; blijkbaar goede kwaliteit :lol:
Link naar reactie
[quote:d2ddc2cee0]Nou ben ik alleen niet echt tevreden over de airflow. [/quote:d2ddc2cee0] Je bent dus niet tevreden met de airflow. Om een goede flow te crëeren, kun je, denk ik, toch beter meer dan 1 fannetje erin plaatsen. Als je maar 1 fann op intake zet, blijft er veel warme lucht in de kast hangen. Zet je maar 1 fan op outake, dan zal de lucht niet snel genoeg ververst worden en de tempatuur zal dan alsnog gaan stijgen. Niet gevaarlijk, maar minder als je een goede flow wilt.
Link naar reactie
Ja ik heb nu ook een 6cm fannetje gekocht, past precies boven videokaart, nu alleen nog een paar kleine heatsinkjes om op de heetste plaatsen vd VGA en Mpeg kaarten. Dan zet ik die 6cm maar op intake toch? hoe kan ik makkelijk heatsinkjes op allerhande plaatsen zetten? beetje lijm ofzo? met koelpasta natuurlijk...
Link naar reactie
Ja ik heb nu ook een 6cm fannetje gekocht, past precies boven videokaart, nu alleen nog een paar kleine heatsinkjes om op de heetste plaatsen vd VGA en Mpeg kaarten. Dan zet ik die 6cm maar op intake toch? hoe kan ik makkelijk heatsinkjes op allerhande plaatsen zetten? beetje lijm ofzo? met koelpasta natuurlijk...
Link naar reactie
[quote:03ab0d1cdf]Ja ik heb nu ook een 6cm fannetje gekocht, past precies boven videokaart,[/quote:03ab0d1cdf] Op outtake dus, warme lucht stijgt op. :wink: [quote:03ab0d1cdf]hoe kan ik makkelijk heatsinkjes op allerhande plaatsen zetten?[/quote:03ab0d1cdf] Thermal Adhesive, heb je geen koelpasta meer nodig. Het geleid iets minder als koelpasta, maar koelpasta plakt niet. :wink:
Link naar reactie
Is dat spul erg duur? ben een beetje blut :wink: enne, is het niet beter om de 12 cm fan op outtake te zetten? Ik heb mn case zo gemod, dat die van net boven de AGP t/m de onderste PCI lucht kan wegzuigen (of bijblazen natuurlijk :) ), dan kan die van 6cm verse, koele lucht op de heetste plek blazen: basis van de videokaart, dicht bij het mobo.
Link naar reactie
[quote:dc72fb636d="Marcel de Reus"]nee, derde draadje geeft het rpm door aan het mobo, als ie een sensir heeft zie je die vast wel ergens zitten gewoon bij de elektronica zaak en je moet waarschijnlijk wel ff solderen[/quote:dc72fb636d] Met een potmeter kun je hem alleen langzamer laten draaien, hij zit al op 12/0, dat is het max dat je hem kunt geven. Je kunt de spanning met een potmeter (instelregelaar; € 0,40), alleen verlagen doordat je een weerstand in serie met de fan plaatst :(. Het beste kun je er gewoon een fan bijplaatsen, dat is het gemakkelijkst, en de kans dat er iets kapot gaat is veel kleiner.
Link naar reactie
Daar was ik al bang voor... anders zou er een spanningsomvormer in moeten zitten en die dingetjes zijn ook duur... Of op 220 zetten, maar dan houdt ie het ook niet zo lang vol :D [quote:b4e7dfee15]Het beste kun je er gewoon een fan bijplaatsen, dat is het gemakkelijkst, en de kans dat er iets kapot gaat is veel kleiner.[/quote:b4e7dfee15] Heb ik al gedaan, eentje van 6cm, boven de AGP, en blazend op Northbridge, AGP en zij/onderkant van het koelblok van de processor, zodat die ook wat verse lucht kreeg, dit leek me voor een hoop componenten efficiënter dan op outtake en die van 12 op In, want zoals hier ergens boven staat, neemt deze alle PCI en AGP sloten mee, maar blaast ook niet zo hard. (die van 6cm maakt helaas wel veel herrie... :cry: )
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...