Ga naar inhoud

Computer upgrade...


Aanbevolen berichten

Mijn ouders zijn in het bezit van een dell dimension xps t550. Wat inhoud dat het systeem draait op een pentium3-550mhz met een fsb 100mhz. Is het mogelijk de processor te vervangen door een "Socket 370 Intel Celeron 1000 128 KB Cache 100MHz, Coppermine, tray versie" die zo'n 60 euro kost en belangrijker: door een leek makkelijk te doen? Tevens: zal dit een groot verschil uitmaken? Natuurlijkerwijs spelen ze geen spellen maar zijn ze voornamelijk bezig met tekstverwerken en foto's bewerken. Dus 1: is het mogelijk en "te doen" en 2: maakt het verschil of kunnen ze er beter meer geheugen in doen.
Link naar reactie
Kijk eens in de pc of de processor in een slot (lange sleuf) of socket (vierkantje) zit. Als het een slot is heb je in ieder geval nog een converter nodig om de nieuwe CPU te laten passen. Misschien heb je ook een BIOS update nodig om het moederbord de nieuwe CPU te laten herkennen, als die niet wordt herkent start het systeem mogelijk niet op. Daarvoor zou je contact moeten opnemen met Dell. Voor tekstverwerken heeft het geen nut, maar fotobewerking zou er wel van kunnen profiteren. Hoeveel geheugen zit er op dit moment in en welk OS draait er? Dat bepaalt of extra geheugen zin zou hebben.
Link naar reactie
128mb sdram 100mhz zit er nu in, wilde ik zowieso al gaan uitbreiden (er kan max 768 in) omdat er nu win98 opzit, maar ze willen xp erop hebben. het volgende wordt gemeld over het systeem: Microprocessor mounting SECC2 package connected to the system board contains microprocessor and cache circuitry. System chip set: Intel 440BX AGPset
Link naar reactie
[quote:7a2ef5cf7b="RexManning"]128mb sdram 100mhz zit er nu in, wilde ik zowieso al gaan uitbreiden (er kan max 768 in) omdat er nu win98 opzit, maar ze willen xp erop hebben. het volgende wordt gemeld over het systeem: Microprocessor mounting SECC2 package connected to the system board contains microprocessor and cache circuitry. System chip set: Intel 440BX AGPset[/quote:7a2ef5cf7b] Dan heb je waarschijnlijk een BIOS update nodig voor een nieuwe CPU, die update zou je bij Dell moeten halen. En behalve de nieuwe CPU heb je ook een converter nodig, anders past het niet. Kwam net deze pagina tegen: http://www.powerleap.com/guides/DellGuide.htm Kijk maar eens of je daar wat aan hebt. Als je XP erop wilt zetten zou ik er meteen 512MB inknallen, ben je helemaal klaar.
Link naar reactie
bedankt voor de reacties tot nu toe! Nu het volgende, als ik via verscheidene wizards zoek op geheugen voor die computer, stuit ik op het de volgende dingen: 1. dat 256mb "non-ecc" geheugen van kingston 80 euro kost en wél ecc geheugen toch al snel 120 euro kost....is dat ecc echt zo belangrijk? 2. dat je voor die 80 euro erg gemakkelijk aan 2 (!) modules van 256mb komt als het om pc133 gaat....backwards compatible kan toch? waar moet ik dán op letten? cl2, cl3, low profile, single sided....het begint me te duizelen... ps: dat met zo'n converter doe ik mezelf en mijn ouders liever niet aan denk ik....
Link naar reactie
[quote:e3ceb75f53="RexManning"] 1. dat 256mb "non-ecc" geheugen van kingston 80 euro kost en wél ecc geheugen toch al snel 120 euro kost....is dat ecc echt zo belangrijk? 2. dat je voor die 80 euro erg gemakkelijk aan 2 (!) modules van 256mb komt als het om pc133 gaat....backwards compatible kan toch? waar moet ik dán op letten? cl2, cl3, low profile, single sided....het begint me te duizelen... [/quote:e3ceb75f53] Niemand?
Link naar reactie
ecc is een speciale functie van het geheugen die fouten detecteert en corrigeert. Je hoeft dit geheugen niet te kopen voor je Dell systeem. dit geheugen wordt meer gebruikt in Servers e.d.. In principe is 133 mhz geheugen backwards compatible, in de praktijk is het een kwestie van trial and error. Cl 2 enz. is niet erg belangrijk, is meer van belang als je gaat overclocken (het maakt dus niet uit welke Cl je neemt). Low profile geheugen is naar ik meen geheugen voor laptops, extra klein geheugen (correct me if i'm wrong :wink: )
Link naar reactie
Bij www.geheugen.com is ieg geheugen te koop dat gegarandeerd werkt in de Dell van je ouders, het kost echter € 97, iets duurder dan je kingston geheugen dus. Ik denk echter dat het kingston geheugen wel zal werken in de Dell pc. Spreek met de verkoper af dat je het geheugen terug mag brengen als het niet werkt. Suc6!
Link naar reactie
ECC zal geeneens werken op dat moederbord. Geheugen met ECC hebben een extra chip op de reep zitten die fouten moet voorkomen en dot wordt idd veel toegepast in servers met grote aantallen DIMM's. Waar je op moet letten is de maximale chipgrote die het moederbord ondersteund. Dit vind je in de manual die waarschijnlijk bij de PC zat. Aan de hand van de chipgrote kun je berekenen welke module-combinaties zullen werken in de PC en of je single-sided of double-sided modules moet hebben. Een voorbeeld van een chipgrote is 128M, wat staat voor 128mbit, als dit de maximaal ondersteunde chipgrote zou zijn dan kan er in een ram-slot maximaal een single-sided module van 128mb of een double-sided module van 256mb.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...