Ga naar inhoud

Toekomst van Athlon XP


Aanbevolen berichten

Hier en daar berichten lezende lijkt het erop dat de XP 3200 de laatste Athlon processor zijn (de eerste 400 fsb en direct de laatste ??). Daarna zal de Opteron de dienst gaan uitmaken. Heeft het nog wel zin om een nieuw moederbord te kopen voor een XP processor ? Je zult er niet een snellere processor op kunnen zetten, dus houdt het upgraden snel op. Of is de 3200+ niet de laatste XP ?
Link naar reactie
[quote:41370222ba="nook"]Ik denk dat de moederborden die nu in de winkel liggen toch niet de 3200+ aan kunnen.[/quote:41370222ba]Waarom niet? Er zijn gewoon Nforce2 borden in de markt die een de nieuwe 200mhz FSB officieel ondersteunen. Daarnaast heeft ie niet eens zo'n hoge MP nodig.
Link naar reactie
Er is ook nog een 400MHz FSB 3000+ uitgebracht, tegelijk met de 3200+. Van de 3000+ bestaan nu dus een 333MHz FSB en een 400MHz FSB variant. Opvallend is dat de hoogst geklokte AMD CPU nog steeds de 2800+ T-bred is, met een kloksnelheid van 2250MHz. In mijn ogen zit je gebakken als je moederbord de 333MHz FSB ondersteund, dan kun je tot 3000+ en DDR333 geheugen is bovendien goedkoper dan DDR400. Een 3400+ lijkt me erg onwaarschijnlijk. Ten eerste heeft Intel ook geen plannen om een 3,4GHz Northwood te lanceren, ten tweede zou een hoger geklokte AXP in sommige benchmarks zwaar concurreren met A64. Sinds de introductie van T-bred 2800+ heeft AMD juist al het mogelijke gedaan om de kloksnelheid te beperken.
Link naar reactie
msscihen een beetje offtopic, maar ik wilde hier even wat over vragen: is het nou zo dat het pc2700 geheugen 333mhz is en dus snel genoeg is voor de Barton? laatst zei namelijk iemand op het forum tegen mij dat de AXP 2000+ PC2700 helemaal gebruikt, dat geloof ik niet :-? trouwens, zou ik ook voor de 1ste pc gaan :D
Link naar reactie
PC2700 = 166MHz DDR = 333MHz effectief en wordt dus door de 2500+, de 2600+ 333MHz FSB, de 2700+, de 2800+ en de 3000+ 333MHz FSB volledig benut. In dat rijtje staat idd geen 2000+ dus je doet er goed aan die persoon niet te geloven ;) [quote:2c3101a9b3] Sinds de introductie van T-bred 2800+ heeft AMD juist al het mogelijke gedaan om de kloksnelheid te beperken.[/quote:2c3101a9b3] Heb jij contacten binnen AMD dan? :P Ik vat het eerder op als een zwakte van de Tbred en Barton, volgens mij zijn die yields voor hogere kloksnelheden te slecht om bijvoorbeeld een 3200+ met 333MHz FSB te kunnen presenteren, waardoor ze zijn uitgeweken naar 400MHz FSB.
Link naar reactie
Tegenwoordig lijken de overklokresultaten van T-bred en Barton wel vrij goed te zijn, dus ik denk dat de kloksnelheden best iets hoger zouden kunnen. En ik weet dat AMD zich zorgen maakt dat mensen Sandra en dergelijke zullen gebruiken om K8 te benchmarken, omdat de kloksnelheid nog te laag is om daarmee goede resultaten te halen.
Link naar reactie
Dan staat er op tweakers een bericht dat er voor de Opteron geen moederborden (genoeg) zijn. Hmm.. heeft AMD wel toekomst ? :-? Wordt wel lastig als je nu een pc wil kopen: Athlon XP beetje uitgeblust qua toekomst, Opteron gaat maar moeilijk doorbreken zonder borden. Terug naar Intel dan maar ?? :roll:
Link naar reactie
Je vergeet dat er nog een Athlon64 komt. dat artikel op tweakers over de Opteron moederborden is voor ons desktop users nog geen probleem. Je hebt dus de AMD Opteron en de AMD Athlon 64. de Athlon 64 is de opvolger van de Athlon XP de Opteron is de opvolger van de Athlon MP (server CPU) de Athlon64 komt als alles volgens planning verloopt in September 2003. nVidia leverd daar de nForce 3 chipset voor, ik vermoed dat die best goed leverbaar kan wezen in September.
Link naar reactie
Wat heeft Intel dan te bieden ;) Zowel de Athlon XP als de P4 Northwood zijn uitgeblust en wachten beide nog op hun vervanging, de Athlon64 respectievelijk de P4 Prescott. Dat er geen borden zijn voor de Opteron is een probleem van de servermarkt en dat heeft op de desktop gebruikers verder geen invloed. In september zal de Athlon64 dus aantreden, hopelijk net als de nForce3. Verder zullen er ook in september IA64 versies van Windows 2000 en XP verschijnen dus de zaken zijn juist prima op elkaar afgestemd.
Link naar reactie
IA64 is voor Itanium :wink: Je bedoelt x86-64 ofwel AMD64. En een AMD64 versie van Windows 2000 wordt volgens mij niet verwacht. Verder verwacht ik dat Opteron ook z'n weg zal vinden naar een aantal high-end desktops. Maar waar het echt om gaat is dat als moederbordfabrikanten geen producten leveren voor Opteron, de kans groter wordt dat met A64 hetzelfde zal gebeuren.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...