Ga naar inhoud

advies nieuwe pc


Aanbevolen berichten

sta op het punt me en nieuwe pc aan te schaffen. Daarom had ik graag jullie advies over de samenstelling van de verschillende hardware,een vriend van mijn zoon zou deze in elkaar steken.zelf ben ik een beetje een leek,en wil achteraf niet voor verrassingen komen te staan. voornaamste gebruik is videobewerking zowel analoge als digitale moet ook dienen om te gamen,maar is niet de hoofdzaak,erg zware spellen zullen er niet snel op gespeeld worden,als ook zal hij gebruikt worden voor internet,adsl modem is in mijn bezit. had gedacht er een 750 tot 900 euro aan te besteden,en dit enkel voor de computer. Iemand sugesties over de samenstelling? Bij voorbaat bedankt Nordie
Link naar reactie
Voor videobewerking is een RAID setup vaak erg handig, dus dan zou je eerste punt waar je op moet letten zijn dat je een board koopt met onboard (SATA) RAID. Erg snel, maar ook redelijk lawaaierig, zal een SATA RAID setup zijn met twee nieuwe Western Digital 10 000rpm schijven. Als videokaart zou ik naar een Radeon 9500 kijken oid, die is lekker om te gamen en ook gunstig geprijst. Verder zou je kunnen kijken naar een mooi AMD systeem erom heen. Een 2500+ bijvoorbeeld.
Link naar reactie
Heb ff zitten surfen en dit leek me wel wat voor zowel analoge als digitale videobewerking, prijzen heb ik ff van een niet nader te noemen pc winkel gehaald. - Asus A7N8X € 112,- - 2x 256mb Pc 2700 infenion € 70,- - Amd Athlon 2500+ (barton) € 120,- - Asus V9180VS Mx 440 64mb Video In en Out € 125,- - Samsung Sp-8004H 80 gb € 99,- - 52x A-open cd-rom € 23,- - Nec 1100 Dvd + Rw € 180,- - A-open H600B kast met 350 watt voeding € 96,- - Firewire card € 20,- Totaal € 845,- Het is maar om een idee te geven, als je iets meer buget hebt zou je zoals marcel al heeft gezegd voor een raid setup kiezen dan komt er nog de prijs van een extra iedentieke harddisk + raid controller kaart bij.
Link naar reactie
[quote:29a6c0c488="scenic20"]Heb ff zitten surfen en dit leek me wel wat voor zowel analoge als digitale videobewerking, prijzen heb ik ff van een niet nader te noemen pc winkel gehaald. - Asus A7N8X € 112,- - 2x 256mb Pc 2700 infenion € 70,- - Amd Athlon 2500+ (barton) € 120,- - Asus V9180VS Mx 440 64mb Video In en Out € 125,- - Samsung Sp-8004H 80 gb € 99,- - 52x A-open cd-rom € 23,- - Nec 1100 Dvd + Rw € 180,- - A-open H600B kast met 350 watt voeding € 96,- - Firewire card € 20,- Totaal € 845,- Het is maar om een idee te geven, als je iets meer buget hebt zou je zoals marcel al heeft gezegd voor een raid setup kiezen dan komt er nog de prijs van een extra iedentieke harddisk + raid controller kaart bij.[/quote:29a6c0c488] Die MX kaart is ook niet ech lekker om af en toe te gamen. Ik heb ongeveer een half jaar geleden een Radeon 8500 (LE, wat ze me niet verteld hadde :cry: ) ook met tv in/out gekocht voor dezelfde prijs. Dan heb je nog niet echt iets wat in de buurt komt van de 9500 die marcel aangeeft maar hij is in ieder geval beter als een MX440 :wink: Voor de rest heb ik ook weinig ervaring met samsung schijven en zou ik zelf idd ook voor een raid setup gaan. (maar ja, dan kom je weer boven het budget.) Als ik jou was had ik iets meer geld in de pc gestoken. Dan heb je meer mogelijkheden.....
Link naar reactie
[quote:023d523ef3="Marcel de Reus"]Voor videobewerking is een RAID setup vaak erg handig, dus dan zou je eerste punt waar je op moet letten zijn dat je een board koopt met onboard (SATA) RAID. Erg snel, maar ook redelijk lawaaierig, zal een SATA RAID setup zijn met twee nieuwe Western Digital 10 000rpm schijven. Een 2500+ bijvoorbeeld.[/quote:023d523ef3] Ik heb ff een vraag tussendoor, hoe zit dat precies met (SATA) Raid zoals Marcel zegt? Normaal is het toch IDE en wat zijn de voor - en nadelen van beide en wanneer kun je het beste Raid gebruiken? greetz
Link naar reactie
Raid is in theorie (!) 2x zo snel als gewoon IDE. In de praktijk merk je het eigenlijk alleen als je je hdd's volop gaat gebruiken, met bijv bestanden kopieren van de ene paratitie naar de andere, en nog zo'n voorbeeld is videobewerking. Het voordeel van S-ata tov IDE op snelheid is volgens mij maar heel klein (als het er al is). Je kunt op dit moment beter een gewone IDE (raid misschien) setup kopen als s-ata. In het moederborden forum is hier ook een topic over: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=92313
Link naar reactie
[quote:e4ea7c8d57="Ruud de Wit"]Je zit zowieso al klem met je budget. Als je analoge video wil bewerken heb je een capturekaart nodig en die beginnen bij € 500,=[/quote:e4ea7c8d57] Nou nee. Dan heb je misschien een met geintegreerde mpeg2-encoder. Als je analoge video wil capturen kun je een TV-kaart gebruiken van 50 euro.
Link naar reactie
[quote:3d10c49a91="Marcel de Reus"]Intel is met videobewerking vaak wat sneller[/quote:3d10c49a91] Intel zal wel sneller zijn, maar ik denk niet dat het veel zal uitmaken. Ik doe ook af en toe aan videobewerking met een dv-camera en dat gaat prima met mijn systeem: amd duron 1100, 512MB, IBM 60GB 7200 rpm/maxtor 80GB 5400 RPM.
Link naar reactie
[quote:955fb4102f="De Geest Van Oirlo"]Raid is in theorie (!) 2x zo snel als gewoon IDE. In de praktijk merk je het eigenlijk alleen als je je hdd's volop gaat gebruiken, met bijv bestanden kopieren van de ene paratitie naar de andere, en nog zo'n voorbeeld is videobewerking. Het voordeel van S-ata tov IDE op snelheid is volgens mij maar heel klein (als het er al is). Je kunt op dit moment beter een gewone IDE (raid misschien) setup kopen als s-ata. In het moederborden forum is hier ook een topic over: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=92313[/quote:955fb4102f] Ik zag daar ook het begrip (Ultra) ata staan. Wat is dan op dit moment het snelste wat je kunt krijgen? Raid of Ultra Ata? en waarom? Bij die SATA merk je niet veel snelheidswinst dus dat is geen optie. Ik heb op dit moment in mijn pc Ata 33 en dat is vaak zo langzaam..... Die 10k rpm schijfjes zijn wel mooi :D alleen lawaaierig :( greetz
Link naar reactie
Het snelste op dit moment is SCSI :lol: (das alleen vrij prijzig....) ultra ATA is voor zover ik weet gwoon P-ATA (Ik neem hierbij aan dat je de begrippen parallel/serieel kent, p-ata, s-ata). Als je hier op het forum op het begrip "raid" zoekt kom je verschillende topics tegen die je precies de werking van raid uitleggen. Inprincipe is raid sneller.
Link naar reactie
ik heb hier op het forum wat rondgekeken en verder op internet en ben ook tot de conclusie gekomen dat SCSI het snelt is. [img:e510d509d8]http://www.computerwoorden.nl/woorden/wdb/gif/s14.gif[/img:e510d509d8] Zijn er aan SCSI-schijven nog restricties verbonden (sneheid, grootte, etc.)? greetz
Link naar reactie
Het grote voordeel van SCSI is dat je kunt lezen en schrijven tegelijk. Het grote nadeel ervan is dat een goede controller al gauw een 130 euro kost [url]http://www5.alternate.nl/cgi-bin/info/showtechdata.pl?artnr=fpxa02&refer=Controllers%20U2W-SCSI%200[/url] En schijven zijn ook niet bepaald goedkoop.
Link naar reactie
En SCSI schijven maken veel kabaal. ik heb zelf een 15.000 RPM Seagate Cheetah Ultra-320 SCSI schijf gestest in een systeem. dat geluid viel me vies tegen. Maar ja. 9 van de 10 SCSI schijven die er worden verkocht gaan toch in een lawaaierige server ruimte dus wat dat betreft. Voor prive gebruik is SCSI veel te duur vind ik, ATA-133 of S-ATA op raid 0 is een goedkopere oplossing en ook heel erg snel.
Link naar reactie
Voor een SVHS kwaliteit videocapture met 22k stereo geluid heb je ongeveer 6 MB/sec throughpout nodig, dus een aparte WD of Matrox met 8MB cache op een dedicated IDE kabel (througput 33MB/sec) levert ruim voldoende performance. Als je een TV kaart gebruikt kom je nog niet aan de 4 MB/sec.
Link naar reactie
[quote:3582b0e194="Marcel de Reus"]Intel is met videobewerking vaak wat sneller en bovendien zijn er al Intel chipsets met geïntegreerde SATA RAID controller dus daar moet je ook maar eens naar kijken, al kom je dan waarschijnlijk wel in de problemen met je budget.[/quote:3582b0e194] Of kijk naar de Abit NF7-S (nVidia nForce 2 Ultra 400) die heeft ook een onboard S-ATA RAID-controller. Hoef je dus ook weer niet persé naar een Intel. Dit bordje is ook niet al te duur, rond de €130,- is die wel te vinden. Voor dat geld is het een heel compleet bordje met S-ATA RAID, 2x Firewire, Dolby Dig. 5.1 onboard (Soundstorm). Bordje overclockt ook nog eens als een beest, maar dat is bijzaak in dit geval. edit: linkje toegevoegd :) Laagste prijs is €126,- [url=http://www.tweakers.net/pricewatch/55973]Abit NF7-S Tweakers.net Pricewatch[/url]
Link naar reactie
Die onboard SATA chip is echter via de PCI aangesloten en niet via de Southbridge zoals bij de nieuwe VIS SB die egslim linkte en de nieuwe Intel SB's. Aangezien je met een SATA RAID met twee 10k schijven een aardige doorvoer zult halen, remt je PCI bus de zaak in het geval van het Abit bord bijvoorbeeld.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...