Ga naar inhoud

Commentaar op Sata


Aanbevolen berichten

Voor zover ik weet is er geen prestatieverschil tussen beide interfaces. Aangezien Parallel ATA ook nog lang in gebruik zal blijven hoef je je daar ook niet echt druk om te maken. Wat wel leuk is, maar in feite niets met SATA te maken heeft, zijn de 10k rpm SATA schijven. De Western Digital Raptor is daar een voorbeeld van. Die schijven pretesteren erg goed vanwege de 10k rpm, maar ze worden alleen in SATA geleverd. Als in een review de SATA schijven een kleine achterstand lijken te hebben, dan komt dat waarschijnlijk doordat het gebruikte moederbord SATA aan de PCI bus heeft hangen. De modernste chipsets hebben SATA al ingebouwd, dus dan valt dat nadeel weg.
Link naar reactie
diniz is een AMD'er voor zover ik weet, dus gewoon de SATA chip aan de PCI bus ;) SATA heeft meer doorvoer capaciteit, maar dan moet ie wel nodig zijn natuurlijk. De huidige schijven halen de max van ATA133 niet dus SATA heeft nog geen voordeel op dat gebied. Echter dat er 10 000rpm SATA schijven zijn is natuurlijk erg interessant, dus dat zou een goede reden zijn om je SATA aansluiting te gaan gebruiken. Bovendien is zo mooi en elegant kabeltje veel beter dan een flat of rounded parallele IDE kabel.
Link naar reactie
Die WD 10k schijven zijn er geloof ik alleen nog maar in een gb of 40, en ze maken zeer veel geluid. Dus of ze nu al intressant zijn ? Wat net gelezen heb op storage review (maar nu ff niet kan terug vinden) is de WD 200 gb de snelste HD van dit moment (op de 10k WD na dan) maar maakt ook vrij veel lawaai en als 2de komt de ibm\Hitachi GXP180 welke flink stiller is. En storage review beschouw ik toch wel als erg goed. In veel bladen of site wordt de HD te beperkt getest (zoals laatst in de C!T met alleen HDtach) In de C'T van vorige maand kwam de IBM trouwens ook als snelste naar voren en die test was niet heel uitgebreid, maar gaf wel een goede indicatie voor dagelijks gebruik. [edit] Gevonden [quote:6c62949af1] [b:6c62949af1]7200[/b:6c62949af1] The [url=http://www.storagereview.com/articles/200210/20021018WD2000xB_1.html]WD2000JB[/url] combines the ultimate in capacity and performance in the ATA world. IBM's Deskstar [url=http://www.storagereview.com/articles/200211/20021127IC35L180AVV207_1.html]180GXP[/url] (180 GB version w/ 8 MB buffer) offers performance close to that of the WD with a significantly lower noise floor [/quote:6c62949af1] Misschien de 180 gb versie te duur, maar de 120gb versie van de ibm zal natuurlijk bijna net zo snel zijn ;)
Link naar reactie
[quote:54598f857f="Marcel de Reus"]diniz is een AMD'er voor zover ik weet, dus gewoon de SATA chip aan de PCI bus ;)[/quote:54598f857f] Weet niet precies wat je hier mee bedoelt maar er zijn dus ook moederborden voor AMD me geintergreerde SATA aansluiting hoor (heb er zelf een vandaar, MSI KT4 Ultra)
Link naar reactie
[quote:fb0f3a1c13="hjs"]Die WD 10k schijven zijn er geloof ik alleen nog maar in een gb of 40, en ze maken zeer veel geluid. Dus of ze nu al intressant zijn ? ;)[/quote:fb0f3a1c13] Heb zelf 2 stuks Raptor in RAID0. Zijn stiller dan mijn Maxtor ATA133! Aangesloten op ICH5R van Abit IC7-G (Intel 875P). Ook geprobeerd op RAID controller van Silicon Image. Lijkt bij het laden van zware programma's Photoshop en FS 2002 iets sneller dan Intel. Vergeleken met SATA RAID0 (10000rpm) lijken traditionele ATA schijven enorm traag. Vergelijk het gevoel in snelheid met overstappen van ISDN internet naar kabel.
Link naar reactie
[quote:3050451215="robindeurloo"][quote:3050451215="Marcel de Reus"]diniz is een AMD'er voor zover ik weet, dus gewoon de SATA chip aan de PCI bus ;)[/quote:3050451215] Weet niet precies wat je hier mee bedoelt maar er zijn dus ook moederborden voor AMD me geintergreerde SATA aansluiting hoor (heb er zelf een vandaar, MSI KT4 Ultra)[/quote:3050451215] Zeker niet, die SATA zit op een losse chip die via je PCI bus is aangesloten ipv direct aan de Southbridge.
Link naar reactie
[quote:b31767c42d]Zeker niet, die SATA zit op een losse chip die via je PCI bus is aangesloten ipv direct aan de Southbridge.[/quote:b31767c42d] Volgens deze pagina: http://www.via.com.tw/en/apollo/kt400a.jsp heeft VIA ook al een southbridge met ingebouwde SATA, het is best mogelijk dat die in het MSI bord zit.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Ik heb de MAXTOR 120 Gb 6Y120M0 (7200/150-8Mb) Serial ATA drive gekocht... Eerst eentje, met de vakantie voor de deur werd nog eentje ff we teveel. Ik zal van de week nog benchen, kijken hoeveel hij sneller is dan mijn 40GB 7200rpm 2MB cache... Als iemand nog tips/opmerkingen heeft hoor ik het graag. Vreemde was dat hij niet de controller wou enablen in bios toen de schijf eraan gekoppeld was...
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...