Ga naar inhoud

Hoe optimaliseer ik mijn systeemprestaties?


Aanbevolen berichten

Ik heb net m'n PC aan een test onderworpen (3DMark 2001 SE) en hierbij kwam ik op 11.000 3D MARKS. Ik vond dit nogal tegenvallen eigenlijk en vroeg me af hoe ik mijn systeemprestaties een beetje kan optimaliseren, bijvoorbeeld de videokaart instellingen. Zie hier voor de testresultaten (en dus ook de belangrijkste onderdelen van mijn systeem): [url=http://service.futuremark.com/compare?2k1=6483245]3DMARK score[/url] P.s In 3D Mark wordt aan gegeven dat mijn processor een 133Mhz FSB heeft, dit vind ik nogal vreemd aangezien ik toch echt een 533 FSB erin heb zitten. Iemand een verklaring hiervoor?[/url]
Link naar reactie
Ja die 133mhz is quad-pumped dus in 1 kloktik wordt er vier keer data verzonden en voor het gemak noemen ze dat 533mhz effectief. Kijk voor mobo en geheugen optimalisaties in de FAQ van dit forum en voor optimalisaties van je videokaart in de FAQ van het videokaarten forum, daar had je ook antwoord gevonden op je vraag over de FSB. Leef je uit ;)
Link naar reactie
[quote:e8e97bd6fc]P.s In 3D Mark wordt aan gegeven dat mijn processor een 133Mhz FSB heeft, dit vind ik nogal vreemd aangezien ik toch echt een 533 FSB erin heb zitten. Iemand een verklaring hiervoor?[/quote:e8e97bd6fc] [code:1:e8e97bd6fc]De FSB standaarden worden met de tijd steeds sneller. Op het moment van schrijven zitten we bij 333MHz voor AMD en 533MHz voor Intel. In principe moet de snelheid van je geheugen altijd gelijk zijn aan de FSB. Er zijn manieren om de snelheid van je geheugen hoger of lager in te stellen, maar daar komen we later op terug. Nu hoor ik je denken "hoe zit het dan met die 266 en 333 MHz FSB van AMD en de 400 en 533 MHz FSB van Intel ?" Vrij simpel: AMD gebruikt een FSB-systeem dat tweemaal per kloktik (per Hz dus) data kan versturen, een zogenaamde DDR-bus. In theorie kan een 166MHz DDR bus dus net zoveel data verstouwen als een 333MHz SDR bus. En omdat 333MHz nu eenmaal een stuk sneller klinkt dan 166MHz wordt vaak die eerste aanduiding gebruikt. Hetzelfde geld voor de 400MHz en 533MHz FSB die intel voert. Dit zijn zgn Quad pumped bussen, dus per clockcycle wordt er 4x zoveel data verwerkt wat uiteindelijk resulteerd in een 400 MHz SDR bus (4x100MHz) of een 533MHz SDR bus (4x133MHz). Dit zijn echter theoretische waarden die in de praktijk niet gehaald worden. Bron: http://gathering.tweakers.net[/code:1:e8e97bd6fc] verder zou je eens op www.pcpitstop.com kunnen kijken, die test je hele systeem op performance en configuration en geeft tips hoe je dit kan verbeteren. Registratie is btw niet verplicht :)
Link naar reactie
[quote:7014e7d0ce="Marcel de Reus"]Ja die 133mhz is quad-pumped dus in 1 kloktik wordt er vier keer data verzonden en voor het gemak noemen ze dat 533mhz effectief. Kijk voor mobo en geheugen optimalisaties in de FAQ van dit forum en voor optimalisaties van je videokaart in de FAQ van het videokaarten forum, daar had je ook antwoord gevonden op je vraag over de FSB. Leef je uit ;)[/quote:7014e7d0ce] sjit, je was me voor ;)
Link naar reactie
Ok, ben even lekker aan het tweaken geslagen. Videokaart een beetje overgeklokt en ook de processor via de FSB methode. Helaas wilde de processor niet verder dan 140/35 (x 17) = 2380. (bij zo'n 38 graden). Bij 142/35 (x17) = 2414 werd de PC helaas instabiel. Ik kan ook niet helemaal precies afstellen in de BIOS aangezien het steeds met stapjes gaat (133/33, 136/34, 138/34, 140/35, 142/35, etc). Het is een Asus P4T533C. Is daar nog een finetune mogelijkheid voor? Ik kan natuurlijk het voltage omhoog gooien, maar dat vind ik een beetje link voor het dure RDRAM PC1066 dat ik erin heb zitten (of valt dat risico wel mee?).
Link naar reactie
[quote:07077f42e5="Marcel de Reus"]Ik zou er niet zo zeker van zijn dat de proc niet verder wil. Ik denk eerder dat je geheugen niet hoger trekt. Over voltages verhogen op RIMM heb ik geen ervaring, het is idd nogal duur dus ik zou iig niet te wild doen.[/quote:07077f42e5] Zou best kunnen dat het het geheugen is, want de PC kwam wel in Windows en klapte toen terug naar opnieuw opstarten. Daar is zeker niets aan te doen (omdat FSB en geheugen, etc gekoppeld zijn)? Dat van dat voltage doe ik inderdaad maar niet, tenzij ik op internet een betrouwbare beschrijving hiervan vind. Heb inmiddels toch zo'n 1000 punten extra in 3DMARK 2001 SE :lol:
Link naar reactie
Afhankelijk van je moederbord is er ook vaak een optie om je geheugen op 400mhz FSB te zetten. Dat betekend niet dat hij dan vast op 400mhz FSB draait, maar dat hij in een andere verhouding tov de FSB staat, namelijk 3:4. Deze setting maakt je systeem wel langzamer, omdat je geheugen veel minder snel loopt, maar je kunt iig controleren of het idd je geheugen is dat niet mee wil werken bij het OC'en.
Link naar reactie
[quote:547bc65cf1="Marcel de Reus"]Afhankelijk van je moederbord is er ook vaak een optie om je geheugen op 400mhz FSB te zetten. Dat betekend niet dat hij dan vast op 400mhz FSB draait, maar dat hij in een andere verhouding tov de FSB staat, namelijk 3:4. Deze setting maakt je systeem wel langzamer, omdat je geheugen veel minder snel loopt, maar je kunt iig controleren of het idd je geheugen is dat niet mee wil werken bij het OC'en.[/quote:547bc65cf1] OK ga ik ook nog proberen. Op [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/409751]het internet[/url] werd aangegeven dat het ook aan de BIOS kan liggen aangezien je er geen afzonderlijke dividers voor PCI en AGP kan instellen (al ging het daar om een ander moederbord, maar volgens mij is het bij mijn moederbord qua BIOS ongeveer hetzelfde). Volgens de post aldaar zou RDRAM redelijk op te voeren zijn (qua snelheid dan). Misschien dat Asus een nieuwe BIOS heeft voor me :D
Link naar reactie
OK heb het geheugen op 3x gezet en toen kon ik de CPU/PCI wel naar 142/35 zetten. Het ligt dus toch aan het geheugen. Eerst stond het geheugen op AUTO, dus ik ga het nu nog even met 4x proberen :D UPDATE: Heb hem op 4x gezet (kennelijk sneller?) bij 142/35 en hij starte op en kwam ook door 3DMARK 2001 SE. Alleen toen ik wilde internetten liep het geheel toch weer vast/terug naar Windows. Ik wil toch gaan proberen het voltage te verhogen. Echter BA zegt in zijn OC-Guide dat je het voltage maar met 0.05V mag verhogen. Bij mij staat echter in de BIOS dit: 1.500 en dan 1.525. Dit lijkt me een stap van meer dan 0.05V. Graag jullie reactie.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...