Ga naar inhoud

conflict of kinderziekte? s-ATA [RAID] op ASUS P4G8X Deluxe


Aanbevolen berichten

eej, ik heb een pc gebouwd voor een vriend, met een ASUS P4G8X Deluxe (Intel E7205 chipset) en 2 Seagate ST380023AS Harde schijven op de geïntegreerde S-ATA RAID controller (RAID 0 trouwens). In plaats van netjes op te starten, gaan de fans heel even aan, om vervolgens meteen weer uit te gaan. Om hem aan te krijgen, moet eerst de stroom eraf worden gehaald (schakelaar op ATX voeding), anders reageert hij niet op de aan-knop. De harde schijven of moederbord zin niet kapot, via een omweg krijg ik m wel aan, en zelfs al met winXP geïnstalleerd. (omweg: harde schijven eruit -> naar BIOS Flash Utility gaan en vervolgens de harde schijven eraan hangen en [i:463429234e]RESET[/i:463429234e], en dan gaat ie.) Ik heb het BIOS (Award) al ge-update naar versie 1004(G), de laatste die ik op de ASUS site kon krijgen. Het BIOS staat naar mijn weten goed en de harde schijven worden gedetecteerd na aanzetten (met de omweg) Op de ASUS en Seagate sites stond niks, weten jullie nog wat? Alvast bedankt, Daniël PS, meer info over moederbord: ASUS P4G8X Deluxe [url]http://www.asus.com/products/mb/socket478/p4g8x-d/overview.htm[/url] en [url]http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=P4G8X%20Deluxe[/url] De harde schijven zijn Seagate ST380023AS (2) van 2x 80, dus 160 GB op 150Mhz S-ATA RAID 0, in de kast zit verder een Pentium 4 2,66, een Audigy kaart en een Club3d Geforce FX 5600 (en een CD brander op het secundaire IDE kanaal) nogmaals, alvast bedankt.
Link naar reactie
Wat ik uit je verhaal kan opmaken is duz dat je hdd's niet goed herkent worden. Zo te zien heb je S-ata hdd's. Kijk in je BIOS alle instellingen eens goed na. En dan vooral lettend op de boot instellingen. Je kunt ook eff een gwone IDE hdd proberen. Om te kijken of de rest van het systeem wel goed is.
Link naar reactie
Ik ben tot de conclusie gekomen door alles af te koppelen en stapsgewijs er weer aan te hangen en te booten. van floppy of cd kan ik idd booten, en dat de voeding (300Watt) een beetje te kort schiet lijkt me ook aannemelijk, maar hoe verklaar je het dan dat als ik de HDD's later aankoppel, dat ie dan alsnog uitgaat, BEHALVE als ik in de biosflash utility zit? (ingebakken op MoBo [ASUS EZFlash heet het dacht ik]) Jammer dat ik nergens een ATX voeding heb liggen van meer dan 300 Watt :wink: Maar ik zal nog wel ff proberen zonder cd en floppy en Audigy te booten (minimaal) en dan te kijken of de HDD het doet. Het is trouwens ook opvallend dat de pc langer aanblijft, als ik de reset en power knop tegelijk langer ingedrukt houd. Dit duidt misschien op een Bios of herkennings probleem. [quote:5b0fd9400f]HDD's vragen erg veel energie tijdens de boot [/quote:5b0fd9400f] Ik ontkoppel trouwens ALLEEN de data-kabels. (misschien ook nog leuk om te proberen, alleen voeding) Het probleem is met die voeding, dat ik niet met slechts 1 drive kan testen, want het is RAID, en ik weet niet wat er met de gegevens gebeurd als je je RAID half of omgedraaid laat booten...? :-?
Link naar reactie
Zou het trouwens werken als ik twee voedingen op 1 kast aansluit? ik bedoel: ik heb zelf ook een pc met 300 watt voeding, maar ik neem aan dat je de mobo nodig hebt om de ATX aan te krijgen...? (vooral issue qua vervoer :-? ...) Negeer deze post maar, ik heb ook nog een oude voeding gevonden, 240Watt en met een schakelaar, dus zonder soft power off.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...