Ga naar inhoud

Hoe koeler aan te sluiten?


Aanbevolen berichten

Ik moet even een koeler voor de cpu aansluiten maar ik zit met een probleempje. Hij heeft 3 draden nu weet ik dat de rode op geel moet en zwart op de rechter zwarte maar: De koeler heeft nog een geel draadje. Dus vraag ik mij af waar die op moet? Bij het rode stekkertje of het andere overgebleven zwarte stekkertje?
Link naar reactie
dit is voor een normale 3 pins connector: [img:2c9956e5bf]http://www.3dvelocity.com/resources/images/molexf.jpg[/img:2c9956e5bf] en zo zit een normale power molex in elkaar: [img:2c9956e5bf]http://www.3dvelocity.com/resources/images/molex.jpg[/img:2c9956e5bf] [quote:2c9956e5bf]nu weet ik dat de rode op geel[/quote:2c9956e5bf] uhmm, als ik het goed heb krijgt de fan dan 7V ipv 12V.. iemand die dit misschien kan bevestigen of dit klopt of niet. :wink:
Link naar reactie
Nee ik kan het ontkennen ;) Geel is 12V en rood 5V. Als je de rode draad van de fan op de gele van de molex doet heb je dus 12V, vervolgens moet de zwarte draad van de fan op een zwarte draad van de molex (-0V). Voor 7V moet de rode draad van de fan op de gele van de molex 12V en de zwarte draad van de fan op de rode van de molex (-5V) en 12-5=7V 5V is dus de rode draad van de fan op de rode van de molex en de zwarte van de fan op de zwarte van de molex (5V-0V=5V)
Link naar reactie
[quote:7a1dd71895="De Geest Van Oirlo"]Nog eff ter aanvulling, de gele kabel heeft niks met de voorstuwing van de cooler te maken. Hij zit gekoppeld aan een sensor die de rmp van de cooler meet.......[/quote:7a1dd71895] Kijk dat moest ik dus ff weten , probleem opgelost Mensen bedankt verder
Link naar reactie
[quote:c602db87f8="Ron58"][quote:c602db87f8="De Geest Van Oirlo"]Nog eff ter aanvulling, de gele kabel heeft niks met de voorstuwing van de cooler te maken. Hij zit gekoppeld aan een sensor die de rmp van de cooler meet.......[/quote:c602db87f8] Kijk dat moest ik dus ff weten , probleem opgelost Mensen bedankt verder[/quote:c602db87f8] Dat wist je toch al?? :-? Staat namelijk ook in de eerste afbeelding van turbulence!
Link naar reactie
[quote:16c298745f="De Geest Van Oirlo"]Ik kan aan dat plaatje niet zien dat er aan dat gele kabeltje een rpm sensor zit :wink: Er staat signal, jah, waarvan, kan vanalles wezen.... :)[/quote:16c298745f] signal waarvan dan??? :wink: staat toch ''ground'' en ''positive'' voor de power van de fan, rara wat zou de signal dan zijn :wink:
Link naar reactie
Nu is het nog niet compleet ;) De gele draad (is vaak blauw BTW) geeft idd een rpm signaal door en hoort normaal op de middelste pin van de 3pins connector op het moederbord te zitten. Zo weet je moederbord dat de fan werkt en kan jij de snelheid van de fan uitlezen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...