Ga naar inhoud

Voordeel van Dual channel geheugen modules!?


Aanbevolen berichten

Wat ik me zo af zat te vragen of er daadwerkelijk voordeel zit tussen het afzonderlijk aanschaffen van 2 x 512mb van het zelfde merk geheugen of het aanschaffen van het speciale Dual Channel geheugen wat je steeds meer ziet. ik las o.a. het volgende: [quote:be3933950b] OCZ's new Dual Channel Series EL-DDR is essentially the same as their original EL-DDR, but with minor SPD (Serial Presence Detect) adjustments to allow better operation in Dual Channel systems. You may ask, why can't I just buy two sticks of the same kind of RAM? Well, there may be very slight differences in the SPDs, or slight differences in the PCB design, chip design and so on, leading to either inferior performance, or poor overclockability. This is where Dual Channel Series EL-DDR steps in. By testing the two sticks in a Dual Channel motherboard, OCZ can guarantee that the sticks of RAM are well matched and will perform up to spec in a Dual Channel system[/quote:be3933950b] Uit dit verhaal kan ik de conclusie trekken dat ik beter mijn geheugen kan verkopen en zo'n Dual channel set van 2x512mb kan kopen ipv 1 reep van het zelfde geheugen erbij. Is dat wel zo? Is het niet gewoon een marketing truuc? Naast OCZ heeft ook Corsiar (Corsair TWINX) en GeIL (Dual Channel ULD Series) van dit Dual channel geheugen. Voorbeeld: [img:be3933950b]http://www.geilusa.com/images/GeILdual-channel.gif[/img:be3933950b]
Link naar reactie
[quote:9b7e589571="Red Dragon"]Is het niet gewoon een marketing truuc?[/quote:9b7e589571] Volgens mij wel. Het komt er dus op neer dat wanneer je 2 losse modules koopt er geen garantie wordt gegeven dat ze uit dezelfde productie batch komen en daarmee dezelfde kwaliteit etc. hebben. Als je zo'n setje koopt, passen ze dan wel ineens goed bij elkaar. Best leuk natuurlijk, maar zijn die dingen ook niet duurder (want: speciaal...)
Link naar reactie
Als je TwinX o.d. koopt weet je zeker, dat je twee dezelfde reepjes krijgt. Met dezelfde type mem chips erop en het is getest voor Dual Channel. Verders is er geloof ik niet zo veel speciaals aan. Corsair is hier meebegonnen, omdat sommige reepjes van hun niet samen wilden werken. De combinatie Winbond - Samsung chips liep niet altijd lekker. Dus dit is een soort keurmerk, dat je zeker weet dat je Dual Channel kunt gebruiken. Eigenlijk een marketingtruuk dus. Als je mem gaat kopen, kun je ook op de chips kijken of ze hetzelfde zijn. Werkt ook. Heb zelf ook 2x 256mb Twinmos PC466. Werkt op Cas2, maar heb nog niet de max van het mem gevonden, vanwege mijn Epoxje :( (ik weet het RD, de Abit is beter :wink: )
Link naar reactie
[quote:6cc7044a5a="diniz"]Het mobo bepaalt de latencies, dus als het mem het aan kan is er niets aan de hand lijkt me.[/quote:6cc7044a5a] In principe bepaalt het ram dat in de eerste plaats natuurlijk. Default bepaalt de SPD immers de latencies. Punt is dat het dus een belemmering zou kunnen vormen als de SPD's en de PCB, etc van de modules niet exact gelijk zijn. Daar heeft het mobo verder niets mee te maken. Het is geen marketing truuk, want er zit volgens mij wel een kern van waarheid in dat dit een belemering vormt en dat deze modules werkelijk lagere latencies aankunnen, doordat de samenwerking beter is. Hoever wil je echter gaan met kopen/verkopen, kopen/verkopen en dit eindeloos maar door? Als je voor een iets lagere latencies al weer ander mem wilt gaan halen dan geef ik alle hoop op :P
Link naar reactie
Inferieure prestaties en slechte overclockbaarheid. Dat belooft het artikel ons wanneer we 2 losse reepjes kopen. Mischien weet je het antwoord op je vragen nu zelf al Red Dragon. Volgens mij ben jij best tevreden met de prestaties en de overklokbaarheid. Of heb ik t mis? Alleen tests zullen waarschijnlijk de (marginale?) winst kunnen aantonen.
Link naar reactie
Lijkt mij sterk dat het veel uit zal maken RD, ik denk niet eens een merkbaar verschil, zeker bij jou niet want je kan gewoon het maximale niet uit die reepjes halen omdat je fsb het niet trekt Ik denk dat je nu nog op een snelheid zit die het geheugen zeker op dezelfde timings aan kan.
Link naar reactie
ik heb het hier toen al eens eerder met je over gehad RD, en toen wees je mij erop dat het wel degelijk uitmaakte, ik was er toen van overtuigd dat dit niet het geval was. en nog steeds blijf ik daarbij, in mijn ogen is het gewoon een marketing truuk van de mem makers om in te spelen op het toch al niet veel zeggende dual channel DDR. ik gebruik nu ook al geen dual channel meer, omdat dit bij mij de bottleneck is bij de FSB overclocken, gezien dat ik in dual channel (en meerderen met mij) een hogere FSB aankan dan in dual channel zie ik nog niet helemaal het nut er van in. je kan toch niet de volledige bandbreedte benutten die bijv PC3500 of 3700 met zich mee brengt.. goed, de reepjes zullen dan getest zijn in een systeem en gechecked worden of ze compatible zijn met elkaar op strakke timings, maar dan nog kun je me niet wijs maken dat dit opweegt tegen de meerprijs die dit meebrengt. als je nu 2 reepjes tegelijk besteld bij een shop zal dit geleverd worden uit 1 zending, dus gelijke chippies op de reepjes, dan loop je iig minder kans op evt problemen als je nu een reepje koopt, en over 4 weken nog 1.
Link naar reactie
//Dual channel geheugen. Ik begon deze topic omdat ik me afvroeg of ik nu gewoon 1x 512mb OCZ pc3500-EL erbij kon kopen of dat ik mijn reepje moest verkopen en zo'n Dual Channel kit moest gaan kopen. Ik vind het doodzonde van mijn geld, zoals Marcel min of meer al aangeeft, je blijft bezig. Ik sprak een vriend van me die een eigen webshop heeft, hij vertelde mij dat het gewoon marketing is en dat ik dus zonder problemen een reep erbij kon plaatsen. Ik wou echter weten wat jullie visie daarop was. het voorbeeld van Corsair welke verschillende merken geheugen gebruikt vind ik een goed voorbeeld waar het wel nut heeft. Maar als ik gewoon exact het zelfde reepje koop als wat ik al heb van OCZ. dus gewoon PC3500-EL met Copper Heatspreader. dan moet het toch goed gaan lijkt me!? //Turbulence Ik kan me niet herinneren dat ik het met jou over het nut van Dual channel geheugen modules heb gehad. Ik heb het nu niet over het nut van Dual Channel ten opzichte van Singel Channel. //El-Broosha Ik ben zeer tevreden met mijn OC en de rest van mijn systeem, dat staat los van mijn vraag. Antwoord op mijn vraag heb ik dus zelf niet, hooguit vermoedens. Ik wil gewoon gebruik maken van Dual Channel zoder dat ik me geheugen weer moet gaan verkopen. //CV Ik weet niet wat het uiterste van mijn FSB is. ik heb 240fsb al eens gehaald, maar hij liep toen vast. de reden was toen niet bekend, kon van alles wezen.
Link naar reactie
In 1 vd laatste computer!totaals is een test met die dual channel mobo's geweest. Hierin werd het nut van dual chanel opzich al niet heel erg veel ingeschat. (eff uit mijn hoofd... :roll: ) Duz ik denk dat het opzich ook niet zo heel erg veel uitmaakt wat voor modules je erin gooit. Ik zou gwoon die OCZ erbij kopen......
Link naar reactie
Ik heb in eerste instantie mijn Asus A7N8X met een reepje Twinmos pc3200 512 mb gevoed. Deze had chips erop van Twinmos zelf. Later een zelfde maar dan met Winbond chips er bij. Met overklokken niet verder dan 185 FSB. Terug naar winkel, omgeruild voor twee exact dezelfde bankjes met als enige variatie de twee laatste getalletjes van het serienummer en het draait zonder problemen op 200+ :wink: Kostte dus niets extra behalve dan de moeite van het omruilen, of het bij voorbaat goed bekijken in de winkel. Bart
Link naar reactie
Klopt, maar ik wou aangeven dat je niet persé van die speciale sets hoeft te halen, maar gewoon in de winkel (in mijn geval Computerland) modules uit de zelfde batch kan uitzoeken. Er zitten nu trouwens Twinmos chips op ipv Winbond :wink: En is Dual Channel niet misschien gevoeliger voor verschillende modules met verschillende spd's? Bart
Link naar reactie
De maximale snelheid waarop ik mijn geheugen krijg is 227 of 228Mhz, dus dat vind ik best een goede overclock. Eerst dacht ik dat ik slecht geheugen had gekocht voor mijn mobo, maar voor de 5Mhz hogere FSB is het niet de moeite om nieuw geheugen aan te schaffen lijkt mij.
Link naar reactie
De JEDEC geheugen specs zorgen ervoor dat verschillende typen geheugen toch probleemloos met elkaar kunnen samenwerken, zolang je binnen de specs blijft. :wink: Als het gaat om het bereiken van een zo hoog mogelijke overklok gelden natuurlijk andere regels. Ik kan me voorstellen dat twee modules elkaar in de weg kunnen zitten bij het bereiken van een zo hoog mogelijke kloksnelheid. Niet alleen als de geheugenchips van verschillende fabrikanten zijn, maar ook met verschillende steppings van dezelfde fabrikant. Echter, als de module fabrikant de modules test op bijvoorbeeld PC3500 snelheden en daarbij een zekere veiligheidsmarge aanhoudt mag je aannemen dat ze ook zullen werken met andere modules van dezelfde fabrikant.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...