Ga naar inhoud

Opteron


Aanbevolen berichten

Vandaag heeft AMD Opteron gelanceerd. Aceshardware heeft een van de eerste reviews. http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=55000251 THG heeft ook een review - uiteraard al gepubliceerd voor het verstrijken van de NDA - maar hun verzameling benchmarks en oppervlakkig commentaar maakt dat minder interessant. Hoe denken jullie over Opteron?
Link naar reactie
Ik vind dat hij heel netjes presteerd, vooral in de rendering benches, die van oudsher altijd een stuk beter op P4 systemen draaiden door de hogere geheugenbandbreedte, en SSE2 support (heeft de Opteron dus ook). De Operton is nog maar een klein beetje langzamer in deze apps, of wint ze, terwijl ze op dat moment nog niet eens voor de Opteron geoptimaliseerd zijn, en er in 32 bits mode gedraaid wordt. Impressive :) Serverperformance is ook heel goed (daar is hij ook voor bedoeld) Webservertest en HPC laat zien dat de geheugenbus van de Opteron een heel stuk efficienter is als die van de Xeon, pas bij compressie komt de Xeon weer op ongeveer gelijk prestatieniveau. SSE2 perofmance vind ik ok heel behoorlijk, gelijk aan de 2.8 GHz Xeon of sneller, met maar een 1.8 GHz core clock. Dat laat wel zien dat de SSE2 execution units van de Operton een heel stuk sneller zijn. Nadeel is wel de prijs, op dit moment kost een dual Opteron meer als een dual xeon 2.8 Ghz systeem, terwijl we eigenlijk andersom gewend waren. Maar ik denk niet dat dit een doorslaggevende factor is bij high end workstations/servers, omdat prestaties daar vaak meer tellen als prijzen, en omdat die systemen over het algemeen een dusdanig prijskaartje hebben dat de meerprijs van een Opteron ipv een Xeon nog wel te overzien is.
Link naar reactie
ben niet echt op mijn gebied op server en multicpu platforms, maar is toch wel even interesting om te lezen... wat me direct eigenlijk opviel dat de CPU een eigen ingebouwde chipset heeft (vervanger van je NB) hoe krijgen ze dat dan voorelkaar? lijkt me dan dat je wel heel erg compacte chips moet maken, en wordt dit dan straks ook geimplenteerd op de komende 64 bits structuur voor home end users, of blijft dit bij de opteron? en hoe zit het eigenlijk met de ondersteuning van DDR400? wordt alleen gerept over DDR 200,266 en 333.... verder iig een goeie concurrent voor Intel op serverplatform wel, en misschien kan AMD nu eindelijk ook eens de bedragen gaan verdienen die Intel jaarlijks bijschrijft op hun bankrekening, want die verdienen dik geld t.o.v AMD, en als AMD beter zal verdienen op de ''grote aantallen markt'' zou dit ook weer positief uitkunnen draaien voor ons home users....
Link naar reactie
[quote:539aeaaf24="turbulence"]wat me direct eigenlijk opviel dat de CPU een eigen ingebouwde chipset heeft (vervanger van je NB) hoe krijgen ze dat dan voorelkaar? lijkt me dan dat je wel heel erg compacte chips moet maken, en wordt dit dan straks ook geimplenteerd op de komende 64 bits structuur voor home end users, of blijft dit bij de opteron?[/quote:539aeaaf24] Een typische moderne northbridge heeft volgens mij ongeveer acht miljoen transistors, dat is inclusief AGP. Vergeleken met de 17 miljoen transistors voor 256kB cache is dat dus niet zoveel, hoewel cache wel een hogere transistordichtheid heeft. Grotere problemen zijn de kloksnelheid (wordt normaal door de FSB bepaald) en de communicatie met het geheugen (verschillende voltages en kloksnelheden). Problemen met de klokgenerator waren de reden dat de eerste Hammers niet meer dan 800MHz haalden, maar die zijn opgelost. De snelheid van het geheugen is afhankelijk van de snelheid van de CPU door een divider. Dat betekent bijvoorbeeld dat een 1800MHz K8 DDR333 op slechts 163MHz draait. Voor 2000MHz zal dat wel 166MHz zijn. Elke K8 processor krijgt de ingebouwde geheugencontroller mee. [quote:539aeaaf24]en hoe zit het eigenlijk met de ondersteuning van DDR400? wordt alleen gerept over DDR 200,266 en 333.... [/quote:539aeaaf24] Geheugen voor server loopt altijd iets achter op dat voor desktops, maar als A64 gelanceerd wordt zal deze ook DDR400 ondersteunen.
Link naar reactie
ziet er een heel mooi stukje technologie uit met keiharde prestaties, die waarschijnlijk nog eenheel stuk moeten geoptimaliseerd worden. hopelijk verkoopt ie een beetje zodat AMD weer een beetje op zijn plooien kan komen, anders zou AMD nog eens dieper kunnen zakken en misschien wel op de fles gaan wat dan weer als gevolg zalhebben dat intel direct zijn prijzen een heel stuk zal verhogen (zoniet verdubbelen de schurken dat het zijn)
Link naar reactie
[[quote:e5dd070829]Nadeel is wel de prijs, op dit moment kost een dual Opteron meer als een dual xeon 2.8 Ghz systeem, terwijl we eigenlijk andersom gewend waren. Maar ik denk niet dat dit een doorslaggevende factor is bij high end workstations/servers, omdat prestaties daar vaak meer tellen als prijzen, en omdat die systemen over het algemeen een dusdanig prijskaartje hebben dat de meerprijs van een Opteron ipv een Xeon nog wel te overzien is.[/quote:e5dd070829] Inderdaad, de grootste kosten in de servermarkt zijn voor ondersteuningsovereenkomsten en ook voor de software. Met hoge prijzen laat AMD ook zien dat ze vertrouwen in hun product hebben. Op dit moment is AMD vooral gericht op servers, maar binnenkort zullen ze met hogere snelheden uitkomen en dan zien we ook workstation moederborden. Ook interessant is de Opteron 1xx serie, voor single CPU systemen. Ik denk dat die bij heel wat enthousiasten terecht zullen komen.
Link naar reactie
[quote:0a50c12f2c="egslim"] Een typische moderne northbridge heeft volgens mij ongeveer acht miljoen transistors, dat is inclusief AGP. Vergeleken met de 17 miljoen transistors voor 256kB cache is dat dus niet zoveel, hoewel cache wel een hogere transistordichtheid heeft. [/quote:0a50c12f2c] maar als ik die pic zie op Tweakers, dan lijkt ie me niet veel groter dan een normale K7. nu heeft de Opteron toch 1 MB aan cache? dit combineren met de geintegreerde Chipset lijkt het me dan toch wel erg krap. [quote:0a50c12f2c="egslim"]Elke K8 processor krijgt de ingebouwde geheugencontroller mee.[/quote:0a50c12f2c] ok, dit zal niet een probleem worden op de servermarkt lijkt me, maar zetten ze dan de chipsetfabrikanten niet buitenspel? bedoel, lijkt me niet dat Via en Nvidia bijvoorbeeld zitten te springen om alleen de Soutbridge te maken ofwel? want zo lezend heeft ie een eigen interface tussen AGP, mem en CPU. lijkt me dan dat bijvoorbeeld een Nforce3 ofzo niet meer nodig is
Link naar reactie
[quote:6b43287a6c]maar als ik die pic zie op Tweakers, dan lijkt ie me niet veel groter dan een normale K7.[/quote:6b43287a6c] Dan is die niet op schaal, of de cache is niet afgebeeld. Opteron heeft een die size van 192 mm^2, T-bred 84 mm^2 en Barton 101 mm^2. Meer dan de helft van Opteron is cache: http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=55000252 onderaan. Het is erg gemakkelijk om de cache flink te verkleinen voor de consumenten versie, waardoor de chip veel goedkoper wordt. [quote:6b43287a6c]bedoel, lijkt me niet dat Via en Nvidia bijvoorbeeld zitten te springen om alleen de Soutbridge te maken ofwel?[/quote:6b43287a6c] Heb je gelijk in, maar de chipsetfabrikanten hebben weinig keus. En een southbridge leveren is beter dan niets :) Verder is nog steeds een chip met AGP nodig. Wat nForce3 betreft: http://www.nvidia.com/view.asp?IO=feature_single-chip :lol:
Link naar reactie
Daar zouden ze inderdaad voor kunnen kiezen, als er ten minste een chipset fabrikant is die een geheugencontroller levert. Nadeel daarvan is dat de prestaties zullen dalen - zelfs met DDRII i.p.v. DDR, terwijl de kosten flink omhoog gaan. Het verlies in latency is gewoon te groot. K8 is heel modulair, het is relatief simpel voor AMD om een DDRII controller in te bouwen en DDRII is een superset van DDRI. Een ander detail is dat 8xx Opteron 3 HT links heeft, en een totaal van 940 pinnen. Elke HT link heeft 103 pinnen. A64 heeft 745 pinnen en slechts een HT link of misschien twee halve. Dat betekent dat A64 genoeg pinnen heeft voor dual channel DDR, ook al is dat niet meteen ingebouwd in de core.
Link naar reactie
Dat het idd trager is weet ik wel, maar ik dacht meer aan andere doeleinden, zoals geintegreerde videokaarten. Als nVidia bijvoorbeeld met een nForcevariant met een GF FX op de proppen komt, dan vraag ik me af of de videoprestaties met een externe geheugencontroller niet beter kunnen zijn (misschien offtopic, gaat tenslotte over de Opteron zelf) doordat het geheugen dan direct aan de NB zit. Aan de andere kant levert de HT link bandbreedte genoeg, maar hoe zit het dan met de latency daarvan? Is voor de die hards natuurlijk niet interressant, maar voor de value markt met de A64 Paris misschien wel?
Link naar reactie
Ik ben net begonnen aan het doorworstelen van de eerste Opteron review.. Ik vroeg me meteen af of Computer! Totaal ook met een review komt. oftewel.... Eildert, krijg jij ook een Opteron om te testen? Ik kan me voorstellen dat Computer! Totaal het niet doet omdat de CPU niet echt voor het mark segement is wat de Computer! totaal leest. Leek me echter wel leuk om een test van de Opteron van je te lezen. Zal wel wachten worden op de Athlon64.
Link naar reactie
De Opterons die AMD vandaag heeft gelanceerd zijn in de eerste plaats gericht op servers. Maar nog voordat A64 gelanceerd wordt zullen er waarschijnlijk ook meer op workstations gerichte Opterons komen (hogere kloksnelheden, single CPU) en de stap naar high-end desktop is dan kleiner, zodat het voor ons misschien ook interessant wordt. In ieder geval hebben we goed contact met AMD en met de moederbordfabrikanten, dus we houden de vinger aan de pols.
Link naar reactie
[quote:b1d3184e31="BA"]Zo'n dual Opteron sys kan toch ook wel op 1 CPU draaien? (hint hint hint 8) ) Vraag dan aan Slashhead even een leuk kaartje. :lol:[/quote:b1d3184e31] Dan moet hij wel een PCI kaart hebben, want die server borden hebben geen AGP. :lol: Aan de andere kant gebruikt Computer!Totaal dit forum voor feedback, dus met drie verzoeken in zes minuten... :wink:
Link naar reactie
Goed dat ik het weet. als je me IP adress even NIET checked dan maak ik snel even wat extra request onder een paar andere namen ;) Ik ben nu halverwegen de review van THG, maar zo slecht is die review toch niet? hij is best informatief vind ik. alleen het DIVX filmje vond ik een beetje zwak.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...