Ga naar inhoud

asus moederbord


Aanbevolen berichten

Officeel ondersteund hij inderdaad geen 533 MHz. Maar de I850 is identiek aan de I850E, dus als je er een 533 MHz CPU in steekt, dan moet het gewoon werken. Waar je echter wel mee in de problemen kan komen is je RDRAM, van de eerste modules haalden alleen de Samsung modellen de 133 MHz bij overklokken. Je zal dus opzoek moeten naar PC1066 RDRAM, en dat is bijna onbetaalbaar. Verder werd er bij de eerste RDRAM mobo's nogal wat gekloot met de RDRAM PLL's, waardoor overklokken en hogere geheugensnelheden niet mogelijk waren. Dat zal dus bij het upgraden de grootste risicofactor zijn, niet de CPU, maar wel het geheugen.
Link naar reactie
ik zit een beetje in dubio,heb nu 2 schijven van 80 gb.en wil er daar nog twee bij doen van 80 gb. op mijn moederbord zit geen raid aansluiting(controller) nu heb ik twee mogelijkheden of ik koop een losse raid controller of een asus moederbord met raid er op maar ik wil nog geen nieuwe processor kopen en geheugen dus moeten geheugen en processor wel samen gaan met nieuwe moederbord misschien asus p4t-533 advies is welkom
Link naar reactie
Zou ik niet doen, die RDRAM mobo's is nogal een dood spoor, moeilijk leverbaar en erg duur. Dan kan je beter naar een P4C800 kijken (Intel U875 Canterwood) Alleen moet je daar ander geheugen voor kopen, doordat het een Dual Channel DDR chipset is. Voordeel is wel dat je daarna kan upgraden naar 800 MHz FSB P4's, en je hebt een RAID controller. Alleen zijn de I875 mobo's wel aardig aan de prijs.
Link naar reactie
Een goede raidcontroller van bijvoorbeeld 3ware kost zelfs het 3-voudige. Gezegd moet worden dat de prestaties van een losse RAID controller vaak veel beter zijn dan de prestaties van een onboardchippie en dat losse controllers ook RAID 5 ondersteunen, wat met een onboard niet altijd zo is.
Link naar reactie
Yep, maar of dat ook nuttig is in een normale thuisomgeving is ook nog maar de vraag. Een Highpoint of Promise insteekkaartje kost maar 30-40 euro oid dacht ik. Het verschil zit hem erin dat de CPU bij die Promise en Highpoint kaarten een aantal RAID rekenfuncties overneemt, terwijl dat hij de 3Ware kaarten door de kaart zelf gedaan wordt. Die geven dus een wat lagere CPU belasting, en iets betere prestaties. Voor de prijs van die 3Ware kan je ook bijna een 15000 rpm SCSI schijf kopen, dan heb je volgens mij in desktop gebruik betere prestaties als bij een 2x IDE RAID 0 setup op zo'n 3 Ware kaart.
Link naar reactie
Ja dat levert betere prestaties, maar een goede SCSI kaart is ook niet goedkoop ;) Bovendien kan een SCSI kaart niet een RAID 0+1 draaien, veilig en snel. Ik ben het wel met je eens dat het voor thuisgebruik niet nodig is om een dure kaart te kopen. Een gemiddelde Highpoint kaart kost echter ook rond de 100 euro en dat ligt al akelig dicht bij een nieuw mobo. Verkoop anders je PC800 en koop voor die centen DDR.
Link naar reactie
Nee, maar een SCSI RAID kaart weer wel ;) Alhoewel die nog duurder zijn. Je hebt er zelfs fancy apparaten bij waarbij je op de kaart zelf DIMM's gebruiken kan om je RAID array 256 MB cache te geven oid 8) Die hogere doorvoer van een RAID setup vind ik niet zo interressant, wat ik wel interresant vind is dat er een hele lage acces time op zit, van 3.5 ms oid. Bovendien denk ik dat je met die drives akelig dicht in de buurt komt van een IDE 0+1 setup. Nadeel is weer dat je dan maar een 36 GB schijfje hebt, terwijl je met die IDE setup 160 GB hebt. Prijs prestatie van IDe is gewoon beter.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...