Ga naar inhoud

Koeler op grafische kaart


Aanbevolen berichten

Die nieuwe vga koelers, die je steeds meer ziet, zijn die ook echt beter voor je grafische kaart, lagere temperatuur enzo. Die zalman vga heatpipe, die gereviewd werd in computer totaal, maakt deze koeler echt verschil in temperatuur, of is dit niet de moeite waard. Ik heb namelijk een asus ti 4600, geen deluxe, en hier zit echt een kleine rotkoeler op. Ik kan hem ook maar max overklokken tot 335/720 (is trouwens heel vreemd, hij gaat bij riva tuner van 720 naar 750, geen tussenstapjes). Heeft het dan zin om een andere koeler te kopen op je vga?? PS. moderaters, weet nie of het op het goeie deel van forum staat, gaat over koelers en grafische kaarten :D
Link naar reactie
1x is wel genoeg hoor..... en je moet idd in het videokaartenforum wezen. Een andere koeler kan wel iets helpen bij overklokken van VGA kaarten, maar je moet er geen wonderen van verwachten. Misschien dat je 20 MHz meer pakt als je mazzel hebt. Red Dragon heeft die Zalman koeler op zijn R9700, en hij schijnt het bij hem goed te doen.
Link naar reactie
[quote:f4c1b156be="2FAST"]Ik vind dat al een hele redelijke overklok, mijn leadtek met die aso grote koeler haalt maar 312/700 stabiel.. hoger wordt het nix :cry: Ik denk dus niet dat je veel meer uit je kaart gaat trekken, veel meer zit er gewoon niet in die chip :([/quote:f4c1b156be] Maar laat jij em constant op die snelheid draaien? bij mij wordt het al niks als ik em een tijdje overgeklokt laat staan... Hoe kan je trouwens achter de temp van je 3d kaart komen? PS. hoe kom je aan zo'n hoge score in 3dmark 2003 met een ti4600??
Link naar reactie
Bij mij draait ie idd [b:68a43c42cb]altijd [/b:68a43c42cb]op die snelheid hoger kan wel, maar dan is het niet stabiel meer (na een half uur pas, maar ik wil wel 100% stabieliteit bewaren natuurlijk!!) Die scores zijn met mijn (overklokte) Ati Radeon 9700, die was niet helemaal goed en is weer terug naar de leverancier.. (krijg een nieuwe)..ik heb ook een Ti4600, daar werk ik nu dus mee en daarmee heb ik een 3dmark 2003 score van 2000 rond en met 3dmark2001 heb ik 15150 (met de ti4600)
Link naar reactie
- Je kaart altijd overgeclockt laten is niet erg zolang hij stabiel loopt. - probeer eens een casefan naast je kaart te zetten, scheelt al een boel - Koelblokjes op het mem van je videokaart zetten [quote:3016ba8304]Red Dragon heeft die Zalman koeler op zijn R9700, en hij schijnt het bij hem goed te doen. [/quote:3016ba8304] Als je een nieuwe koeler op je kaart zet, zet er dan idd deze op, maakt geen geluid (passief) en koelt de nieuwste kaarten. dus ook jou GF4
Link naar reactie
[quote:e6b16ca30a]Maar laat jij em constant op die snelheid draaien? bij mij wordt het al niks als ik em een tijdje overgeklokt laat staan... [/quote:e6b16ca30a] Wat is nut van het overclocken als je hem maar een tijdje zo laat staan :-? Zet hem dan iets lager, dat ie wel stabiel loopt :wink: Denk er trouwens wel aan als je die Zalman neemt, dat hij erg groot is en niet in elk systeem past. Ik geloof dat je het beste een mobo met 5 pci sloten kon hebben, omdat je agp poort dan een paar centimeter naar beneden zat.
Link naar reactie
Voor een 4600 heb je de 80 nodig, anders koelt ie onvoldoende. Overigens is het een misverstand dat deze koeler het beste zou zijn. Dan kun je nog altijd beter een fan nemen, bijvoorbeeld een blue orb. De Zalman is vooral bedoeld om het geluid te reduceren. Wat wel aardig werkt is de Zalman erop, en dan in het zijpaneel een 80mm koeler, er vlakbij. Overklokken moet je erg mee oppassen, een GF4 heb je zo geroosterd.
Link naar reactie
Die blue orb's koelen sowieso voor geen meter, ik kon me R8500 er bijna geen MHz extra mee overklokken, terwijl hij zelfs zonder koeler heel erg lang draaien kon, dus zo heet worden ze nou ook weer niet. (was er per ongeluk af gevallen :lol: ) Ik heb lui met Alpha PAL6038 's op hun videokaarten gezien, maar ook die haalden nou niet echt geweldige extra resultaten. Bij de R8500 heb je dan wel een Vmod, maar die is best lastig, en ook tricky. Maar als het lukt dan kan is dat ieg een beter middel om je kaart nog wat hoger te krijgen. Volgens mij is dat ook waarom de meesten door extra koeling niet echt hoger willen, je hebt eerder extra V nodig.
Link naar reactie
Is via software niet te doen, dat moet je solderen. Bij de R8500's kan het met een potlood, maar dat is erg riskant. Zet je namelijk te veel potloodstrepen, dan blaas je de core of het geheugen op. Je kan het voltage pas meten als ie aan staat, dus dan kan het al te laat zijn. Bij de nV kaarten moet je solderen volgens mij.
Link naar reactie
Niet echt denk ik. Dat blok van Leadtek heeft weinig oppervlakte (geen finnen) waardoor hij niet echt heel veel heeft aan die 5 casefans. Als ik naar die Zalman kijk, dan is dat al een stuk beter. Die Leadtek is gewoon lomp groot, zodat hij heel veel warmte opnemen kan, voor hij echt warm wordt.
Link naar reactie
Dat krijgt hij dus evengoed wel. Dat koelblok wordt door zijn omvang niet echt warm. Door zijn grootte heeft hij ook al vrij veel oppervlak. Een normale koeler moet juist finnen hebben om zijn contactvlak met lucht te vergroten, omdat hij zelf te weinig massa heeft. Hierdoor raakt hij zijn warmte juist sneller kwijt. Je moet het als volgt zien, lucht heeft een bepaald thermisch geleidingsvermogen, en je blok, met een bepaalde massa, en zijn eigen geleidingsvermogen, heeft een bepaalde temperatuur. Zou je nu geen finnen hebben, dan koelt je blok wel af, net zo lang tot de oppervlakte van dat blok en de lucht er omheen dezelfde temp hebben. Voeg je nu finnen toe, heb je meer oppervlakte, en die koelt ook af. Qin = Quit, dus de warmte van de extra lucht die je opgewarmd hebt, moet ook ergens vandaan komen, uit het koelblok dus. Die koelt dus beter af. Dat geld dus ook als je de airflow over de heatsink groter maakt, zelfde verhaal een beetje.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...