Ga naar inhoud

Dual Processor


Aanbevolen berichten

De king onder Highend in de servermarkt is Tyan, die leveren ok dual socket A mobo's. Maar die zijn ook erg duur. Asus A7M266-D is ook een leuk dual mobo. (wordt oa gebruikt in de webservers van AT, die waren heel erg tevreden over de stabiliteit van dat mobo, en hadden na lange tijd ook geen problemen) Zorg ieg dat je een AMD760MPX neemt, en geen AMD760MP. De MPX is een stuk uigebreider, en heeft oa support voor 64 bits PCI
Link naar reactie
[quote:c99ab53810="bartjee"]:oops: Sorry maar wat kun je precies met die 64 bits sloten doen dan? :oops:[/quote:c99ab53810] Daar kunnen 64bits PCI kaarten in, deze zijn 2 maal sneller als normale PCI kaarten. Veel RAID controllers en SCSI kaarten zijn 64bits en ook de nieuwe 10 Gigabit netwerkkaarten zijn 64bits PCI dacht ik.
Link naar reactie
# Om het nog completer te maken ;) De MP heeft dus een doorvoer van: 64/8=8 8x33=264mb/s De MPX heeft een doorvoer van: 64/8=8 8x66=528mb/s En om het voordeel van 64bits dus even duidelijk te maken, de doorvoer van de normale 32bits PCI sloten op 33mhz: 32/8=4 4x33=133mb/s De doorvoer van de MPX is dus 528/133 bijna 4 keer groter als bij een normaal PCI slot op 33mhz. # Nu ik aan het rekenen ben snap ik echter iets niet. Een 10 Gigabit kaart heeft een doorvoer van: 10000/8=1250mb/s Een 1 Gigabit kaart heeft een doorvoer van: 1000/8=125mb/s De 10 Gigabit kan dus helemaal niet volledig gebruikt worden en de 1 Gigabit kan gewoon aan een normale PCI (gebeurt dan ook, 1 Gigabit aansluitingen zijn nu zelfs vaak onboard aanwezig). Wat is dan het nut van een 10 Gigabit kaart?
Link naar reactie
10 Gbit netwerkkaarten bestaan volgens mij nog niet, kun je daar een link van geven? Wat betreft de 1 Gbit kaarten, die kunnen ook in full duplex werken, waarmee ze een bandbreedte van tweemaal 125MB hebben. Daarvoor is de PCI bus dus niet snel genoeg. Hoewel de half duplex bandbreedte in theorie door de PCI bus past is het in de praktijk niet handig. Er blijft geen bandbreedte over voor andere devices. Dat Gbit chips wel op moederborden aan de PCI bus gehangen worden is een volslagen ander verschijnsel: marketing. Het klinkt goed, als het ook zin heeft is dat een leuk bijverschijnsel. Verder heeft 133MHz PCI-X een bandbreedte van 1066MB/s Daarvoor zou een 10Gbit netwerkkaart dus zelf zin hebben. Waarschijnlijk zullen we pas 10 Gbit kaarten gaan zien tegen de tijd dat PCI-Express geïntroduceerd wordt, de opvolger van PCI.
Link naar reactie
[quote:2abc8f5b72="Marcel de Reus"]# Om het nog completer te maken ;) De MP heeft dus een doorvoer van: 64/8=8 8x33=264mb/s De MPX heeft een doorvoer van: 64/8=8 8x66=528mb/s En om het voordeel van 64bits dus even duidelijk te maken, de doorvoer van de normale 32bits PCI sloten op 33mhz: 32/8=4 4x33=133mb/s De doorvoer van de MPX is dus 528/133 bijna 4 keer groter als bij een normaal PCI slot op 33mhz. # Nu ik aan het rekenen ben snap ik echter iets niet. Een 10 Gigabit kaart heeft een doorvoer van: 10000/8=1250mb/s Een 1 Gigabit kaart heeft een doorvoer van: 1000/8=125mb/s De 10 Gigabit kan dus helemaal niet volledig gebruikt worden en de 1 Gigabit kan gewoon aan een normale PCI (gebeurt dan ook, 1 Gigabit aansluitingen zijn nu zelfs vaak onboard aanwezig). Wat is dan het nut van een 10 Gigabit kaart?[/quote:2abc8f5b72] Die rekenwijze is niet helemaal correct. Je hebt idd die doorvoersnelheden voor de PCI bussen, maar dergelijke mobo's hebben vaak meer als 1 PCI bus. Op die manier voorkom je dus het feit Dat je bijvoorbeeld met 1 vette RAID setup en een 1 GB NIC alweer je PCI bus verstopt. 33 Mhz PCI en 66 MHz PCI hebben dus een compleet eigen bus.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...