Ga naar inhoud

compressor van de warmtepompdroger wordt bloedheet. wat zijn de mogelijke oorzaken?


Aanbevolen berichten

mijn AEG warmtepompdroger T65771 DIH   Type TC12H6DHP werkt niet meer als voordien. De was blijft nat en is niet droog. Ik heb de machine volledig gereinigd, ook de onderplaat waar condensors op staan, alle pluizen zijn weg. Na een programma van pakweg 2.5uur is de was nog nat en niet warm. De compressor daarentegen is "bloedheet". Kan dit wijzen op een mankement aan de compressor of toch mogelijks de oorzaak op de stuureenheid, printplaat?

 

Link naar reactie

Wat bedoel je met volledig gereinigd?

 

Ook had ik graag de produktnummercode van je want zonder dat kan ik weinig vinden.

Wat is bloedheet?

Die is bij een normaal mens 37 graden een compressor gaat in normaal bedrijf veel hoger en zou zo 85 graden kunnen worden. En dat hou je echt niet vast. Maar is wel normaal.

Ik denk dat je het probleem dus echt moet gaan zoeken in de warmtewisselaars, de ventilatoren, het microscopisch dicht zitten van de filters en het vervuilen van de luchtgangen.

Daarbij kan ook het toerental van de aandrijfmotor te laag zijn.

Heb je ook de vochtsensoren van de machine gereinigd?

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

hoi, de produktcode is 916097678/00

volledig gereinigd is voor mij, echt alles gedemonteerd en alle kanalen,filters, tussen de 2 delen van de condensor, het afvoergootje naar het pompcompartiment, kortom een volledige reiniging. bloedheet is voor mij ,ik kan er echt mijn hand niet ophouden. de sensoren, boven in detrommel, aan de ingang van de condensor en die bij de compressor zijn gereinigd en/of vervangen.

Link naar reactie

Ja dat is dan helder.

De mens is een slechte thermometer en in de blauwe lijn zie je hoe de temperatuur bij de wat oudere warmtepompdrogers kan verlopen

Thermografiekwarmtepompdroger.thumb.png.e82f0bb599944f5f8e2da294e2c75ecb.png

 

Als vervuiling uitgesloten is dan zal je verder moeten lokaliseren waar de fout dan wel zit.

De aandrijfmotor, zoals ik vermoed, wordt door een omvormer gestuurd en de compressor heeft een aan uit regeling via een relais op de printkaart. En wordt mede gestart door een bedrijfscondensator.

Die zou ik eens doormeten of die de juiste capaciteit nog wel heeft.

Daarnaast zou ik een testgloeilamp maken die je parallel op de compressor aansluit.

Bij een slecht relais zal je hem dan zien flikkeren.

Ook zou ik je aan willen raden een gebruiksmeter in de kring te zetten zodat je de stroom weet die de compressor trekt. Want als de compressor niet de juiste spanning aan geboden krijgt vanwege een rot relais of omdat de bedrijfselco niet voldoende hulp biedt dan zal dit ook tot oververhitting leiden.

Een soort gelijke machine weer tot leven gewekt door en het relais van de compresssor op de stuurprint te vervangen als wel de elco te vervangen. Het relais heeft een poot minder als gebruikelijk, afknippen en isoleren.

Reparatieverslag:

De compressor loopt slecht of niet.

Door lawaai van de aandrijving is dit niet goed te horen

Meting aan de bedrijfscondensator van de compressor van 18uF geeft aan dat de capaciteit gezakt is tot 12 uF. Dus veel te weinig. Ook de spanning die aankomt op de compressormotor is instabiel.

Dus moeten er meerdere problemen zijn.

De elco zit onder de aandrijf motor en heeft de bekende schuifconstructie van Electrolux, maar die is geborgd met een schroef, die zonder verwijderen motor niet bereikbaar is.

Kap ventilator los gemaakt

Waaier los geschroefd

Spanveer motor los genomen, neem voor de loop riem een foto

Borg links naast plugstel naar achteren duwen en stel naar links schuiven

Stekker motor los nemen denk aan indrukken borg nok in plug

Beugels motor los schroeven.

Beugels zijn aan achterzijde vast gehaakt.

 

Na wissel elco weer in omgekeerde volgorde op bouwen.

De aansluiting van de compressor gaat met 2 grijze draden naar een 2 polige stekker, die in de buurt zit van relais RL3 dit is ook het relais van de compressor.

Een standaard relais, alleen is deze niet met 5 maar met 4 pennen uitgerust, het verbreekcontact wordt niet gebruikt.

Deze zijn nu slecht te verkrijgen, dus pennetje verwijderd. Onder dit relais is alleen isolatie aanwezig.

Dus hoeft niet geïsoleerd te worden.

Met lidze het relais gedesoldeerd.

En met veel vloeimiddel gesoldeerd.

Op de plug naar de motor met een snoer met platte faston  male stekkertjes 230 volt voeding aangebracht.

De compressor draait prima op vreemde voeding.

Plug aangesloten en proefgedraaid.

Machine loopt perfect.

De stroom begint rustig en loopt gedurende het proces op tot 3,2 A

Aandrijfmotor, compressor, pomp en compressor ventilator.

En een zeer volle trommel was in 1 uur 42 minuten kast droog.

 

15:22 Start drogen

16:05 Start compressor ventilator 3,14 (00:43)

Pompen 3,2 A

17:05 Compressor af (01:43)

 

17:07 Na koelen anti kreuk  (01:45)

 

 

Tijdsduur drogen volle trommel na centrifugeren met 1400 toeren.

1 uur 45 minuten

Bij instellen machine geeft hij de verwachtte tijdsduur van 2 uur en 3 minuten aan

 

Aansluitingen

Condenspomp 2 x oranje

Vlotter 2 x zwart dun

Motor 3 x wit

Compressor 2 x grijs bij de relais

Gaat over van grijs op blauw; van grijs op zwart; C op wit en blauw.

 

 

 

 

 

Met vriendelijke groet,  

 

Lampje   Lampje-kl.jpg.24efe35bebc578de8497820696a9554d.jpg

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...