Ga naar inhoud

belazerd?


Aanbevolen berichten

Bij de bouw van een nieuwe computer overkomt mij het volgende. Op het moederbord MSI-K7T-266 pro2 socket A is een AMD Athlon 1.4 T-bird 266 mhz FSB geplaatst. Dit onder een gigantische CPU coolmaster. Bij het opstarten van de computer lijkt alles uitstekend te werken. Alleen wordt de processor herkend als 1.050 mhz. Geen probleem denk je dan, een kwestie van de FSB instellen op 133 i.p.v. 100. Niet meer op het moederbord m.b.v. switches, maar keurig via de BIOS. Wat gebeurt er tot m'n verbazing: de BIOS (en daarmee de hele computer) loopt vast nog tijdens het aanbrengen van de wijzigingen in de BIOS. Herstarten lukt. Maar de processor wordt nog steeds herkend als 1.050 mhz. Opnieuw de de computer en vervalgens BIOS gestart, deze geeft nog steeds 100mhz aan. Opnieuw probeer ik de 133 mhz in te stellen, maar opnieuw loopt de computer vast en wil vervolgens ook niet meer resetten. Ik neem contact op met de leverancier, die mij bevestigd dat ik de juiste handeling verricht en mij aanraadt de BIOS te resetten om het opnieuw te proberen. Het resetten van de BIOS gaat goed, waarna de computer keurig doorstart als je raad het al "1.050 mhz". Herstart en aanpassing van de BIOS levert excact hetzelfde probleem op, met dit verschil dat de BIOS zich nu niet meer laat resetten. Maar weer gebeld met de leverancier. Deze vermoedt dat er iets mis is met het moederbord. Bij het uitbouwen van MB en CPU valt mij op dat het garantiezegel op de onderkant van de CPU "geblakerd" is. Duidelijk een geval van oververhitting lijkt mij. Dus de heleboel (MB+CPU) opgestuurd naar de leverancier. Twee dagen later deelt de leverancier mij doodleuk mee dat er niets mankeert aan het moederbord en dat de processor "gesmolten is" en niet vergoed wordt omdat thermische overbelasting niet onder de garantie valt. Nou vraag ik mij af hoe kan een processor versmelten met een loeier van een koeler die aan de pasta te zien ook echt contact heeft gemaakt met de processor en waarvan de vin draait als een tierelier. Ik krijg het gevoel dat ik belazerd wordt. Ik heb of een processor gekregen die niet deugt, of een 1050 Mhz ipv. 1400 Mhz, of een defect moederbord, of ik doe iets verkeerd maar zie zelf niet wat! De leverancier suggereerd dat de processor "niet gekoeld" heeft gedraaid. Het enige wat ik echt zeker weet is dat hier geen sprake van is geweest. De leverancier stelt voor de koeler dan maar op te sturen om te controleren of deze het doet, maar zelfs m'n neus kan zien dat deze werkt. Kunnen jullie licht scheppen in deze duisternis. Kan een spiksplinternieuwe processor van deze handelingen "smelten"??? Ik hoor graag snel van jullie.
Link naar reactie
[quote:09e9995221] Op 21-02-2002 20:04, schreef fbj.goossens: Bij de bouw van een nieuwe computer overkomt mij het volgende. Op het moederbord MSI-K7T-266 pro2 socket A is een AMD Athlon 1.4 T-bird 266 mhz FSB geplaatst. Dit onder een gigantische CPU coolmaster. Bij het opstarten van de computer lijkt alles uitstekend te werken. Alleen wordt de processor herkend als 1.050 mhz. Geen probleem denk je dan, een kwestie van de FSB instellen op 133 i.p.v. 100. Niet meer op het moederbord m.b.v. switches, maar keurig via de BIOS. Wat gebeurt er tot m'n verbazing: de BIOS (en daarmee de hele computer) loopt vast nog tijdens het aanbrengen van de wijzigingen in de BIOS. Herstarten lukt. Maar de processor wordt nog steeds herkend als 1.050 mhz. Opnieuw de de computer en vervalgens BIOS gestart, deze geeft nog steeds 100mhz aan. Opnieuw probeer ik de 133 mhz in te stellen, maar opnieuw loopt de computer vast en wil vervolgens ook niet meer resetten. Ik neem contact op met de leverancier, die mij bevestigd dat ik de juiste handeling verricht en mij aanraadt de BIOS te resetten om het opnieuw te proberen. Het resetten van de BIOS gaat goed, waarna de computer keurig doorstart als je raad het al "1.050 mhz". Herstart en aanpassing van de BIOS levert excact hetzelfde probleem op, met dit verschil dat de BIOS zich nu niet meer laat resetten. Maar weer gebeld met de leverancier. Deze vermoedt dat er iets mis is met het moederbord. Bij het uitbouwen van MB en CPU valt mij op dat het garantiezegel op de onderkant van de CPU "geblakerd" is. Duidelijk een geval van oververhitting lijkt mij. Dus de heleboel (MB+CPU) opgestuurd naar de leverancier. Twee dagen later deelt de leverancier mij doodleuk mee dat er niets mankeert aan het moederbord en dat de processor "gesmolten is" en niet vergoed wordt omdat thermische overbelasting niet onder de garantie valt. Nou vraag ik mij af hoe kan een processor versmelten met een loeier van een koeler die aan de pasta te zien ook echt contact heeft gemaakt met de processor en waarvan de vin draait als een tierelier. Ik krijg het gevoel dat ik belazerd wordt. Ik heb of een processor gekregen die niet deugt, of een 1050 Mhz ipv. 1400 Mhz, of een defect moederbord, of ik doe iets verkeerd maar zie zelf niet wat! De leverancier suggereerd dat de processor "niet gekoeld" heeft gedraaid. Het enige wat ik echt zeker weet is dat hier geen sprake van is geweest. De leverancier stelt voor de koeler dan maar op te sturen om te controleren of deze het doet, maar zelfs m'n neus kan zien dat deze werkt. Kunnen jullie licht scheppen in deze duisternis. Kan een spiksplinternieuwe processor van deze handelingen "smelten"??? Ik hoor graag snel van jullie. [/quote:09e9995221]DOM DOM dan moet je maar het boekje door lezen dat bij je mobo zit.om de cpu op 133mhz te laate lopen moet je een JUMPER OP HET MOEDERBOARD OM ZETTEN.CHAPTER2 CPU CORE SPEED DERIVATION PROCEDURE. cpu Front Side Bus frequency selector J17for cpu fsb 100mhz ddr 200mhz j17 dicht for cpu fsb 133mhz ddr 266mhz j17 open:):):). [ Dit Bericht is bewerkt door: plextor op 2002-02-21 20:29 ]
Link naar reactie
Ja, maar daar blaas je nog geen CPU mee op. Sowieso is hij niet opgeblazen als hij het op 1050 MHz nog wel deed. Als hij gesmolten is, dan zou hij het helemaal niet meer moeten doen. Als het systeem op 1400 MHz niet funtioneren wil kan dat een aantal oorzaken hebben, het geheugen kan slecht zijn, waardoor het niet op 133 MHz lopen wil. Verder kan ook je voeding te zwak zijn voor een 1400 MHz systeem, en het kan ook nog zo zijn dat je koeling niet genoeg is. Even uit nieuwsgierigheid, wat voor koeler zat er eigenlijk op? (gigantische coolermaster, maar bij gigantisch dennk ik aan een 80mm heatsink) Als de onderkant van de heatsink de pasta wel raakt, maar er niet strak genoeg op zit, kan het best voorkomen dat de core en heatsink elkaar evengoed niet raken, als de clip verkeerd aan de socket zit oid. (de pasta dient alleen om kleine oneffenheden op te vullen) Als dat het geval is, dan zal de pasta eerder isoleren als voor betere koeling zorgen. Nu komt de hamvraag, heb je het systeem zelf in elkaar gezet, of heeft de leverancier dat gedaan? Als je het namelijk zelf gedaan heb, en er was iets loos met je koeling, hetzij verkeerd gemonteerd, of gewoon veel te zwak, dan valt dat vaak onder user abuse, en zal je die niet vergoed krijgen.
Link naar reactie
Vast bedankt voor je reactie. De koeler is inderdaad een heatsink van 80 mm, waarmee ik tot 1800 mhz zou kunnen koelen. De voeding is 300 watt, dat kan het dus ook niet zijn. De processor draaide wel op 1050 mhz. (100x10,5) maar liet zich niet omzetten naar 133 mhz FSB (BIOS liep vast). De bevestiging van de koeling was gecontroleerd of deze goed contact maakte. Ik heb voordat ik de FSB omzette gezien dat de processortemperatuur 52 graden was. Maar 2x gaf m'n BIOS hetzelfde probleem bij het omzetten van de FSB! Blijft het geheugen over!? Ik heb niets gemerkt maar dat zegt misschien niet alles? Ik kan dus niets achterhalen wat ik bij de bouw verkeerd zou hebben gedaan. [quote:25aa235043] Op 21-02-2002 20:45, schreef BA: Ja, maar daar blaas je nog geen CPU mee op. Sowieso is hij niet opgeblazen als hij het op 1050 MHz nog wel deed. Als hij gesmolten is, dan zou hij het helemaal niet meer moeten doen. Als het systeem op 1400 MHz niet funtioneren wil kan dat een aantal oorzaken hebben, het geheugen kan slecht zijn, waardoor het niet op 133 MHz lopen wil. Verder kan ook je voeding te zwak zijn voor een 1400 MHz systeem, en het kan ook nog zo zijn dat je koeling niet genoeg is. Even uit nieuwsgierigheid, wat voor koeler zat er eigenlijk op? (gigantische coolermaster, maar bij gigantisch dennk ik aan een 80mm heatsink) Als de onderkant van de heatsink de pasta wel raakt, maar er niet strak genoeg op zit, kan het best voorkomen dat de core en heatsink elkaar evengoed niet raken, als de clip verkeerd aan de socket zit oid. (de pasta dient alleen om kleine oneffenheden op te vullen) Als dat het geval is, dan zal de pasta eerder isoleren als voor betere koeling zorgen. Nu komt de hamvraag, heb je het systeem zelf in elkaar gezet, of heeft de leverancier dat gedaan? Als je het namelijk zelf gedaan heb, en er was iets loos met je koeling, hetzij verkeerd gemonteerd, of gewoon veel te zwak, dan valt dat vaak onder user abuse, en zal je die niet vergoed krijgen. [/quote:25aa235043]
Link naar reactie
Mag ik even opmerken dat die 52 graden op 1050 Mhz met een 80MM koeler behoorlijk hoog is? (even ter vergelijking: mijn 1200 MHz @ 1.8V draait op 40-42C met een 60MM koeler) Die 52c is ook nog niet eens volledig stressed. Van 1050 naar 1400 MHz komt er toch al snel zo'n 20 Watt aan warmteuitstoot bij, ongeveer 40%. Ik denk dus dat je dan ongeveer tegen een stressed temp tussen de 65 en 75 graden moet denken. Dat zou ieg best kunnen verklaren waarom hij niet opstart op 1400 MHz. Stond je Vcore niet toevallig op 1.85V ipv 1.75V of zo? Daardoor schiet je temperatuur ook behoorlijk de de lucht in.
Link naar reactie
Ik denk toch dat mijn MB verschilt van de jouwe. De beschrijving verwijst alleen naar de BIOS. Jumper 17 komt niet voor! [quote:0c2538887d] Op 21-02-2002 22:19, schreef plextor: je moet niet in je bios de fsb op133mhz zetten MAAR OP HET MOBO JUMPER J17 DICHT IS 100(200DDR) OPEN 133(266DDR) [/quote:0c2538887d]
Link naar reactie
[quote:13ef40df70] Op 21-02-2002 22:23, schreef BA: Mag ik even opmerken dat die 52 graden op 1050 Mhz met een 80MM koeler behoorlijk hoog is? (even ter vergelijking: mijn 1200 MHz @ 1.8V draait op 40-42C met een 60MM koeler) Die 52c is ook nog niet eens volledig stressed. Van 1050 naar 1400 MHz komt er toch al snel zo'n 20 Watt aan warmteuitstoot bij, ongeveer 40%. Ik denk dus dat je dan ongeveer tegen een stressed temp tussen de 65 en 75 graden moet denken. Dat zou ieg best kunnen verklaren waarom hij niet opstart op 1400 MHz. Stond je Vcore niet toevallig op 1.85V ipv 1.75V of zo? Daardoor schiet je temperatuur ook behoorlijk de de lucht in. [/quote:13ef40df70]Na de BIOS reset heeft hij op defaultwaarde gestaan. Ik weet niet wat de defaultwaarde is. Ik heb zelf niets veranderd aan de Vcore! Het resetten werd mij aangeraden door de leverancier. De CPU is hierna pas defect geraakt. Zou de hoge CPU temperatuur de oorzaak kunnen zijn van het al direct vastlopen in de BIOS (na het overzetten op 133mhz)? Want je kunt je misschien voorstellen dat ik het een riskante zaak vind om opnieuw een CPU op dit MB te plaatsen. Blijft natuurlijk de kans dat de cooler toch niet goed contact heeft gemaakt. Aan het achterblijven van de pasta op de CPU leid ik af dat dit wel het geval was.
Link naar reactie
Loopt hij vast als je 133MHz selecteerd, of als je daarna reboot? Normaal wordt die 133 MHz FSB pas actief als je de bios saved, en daarna reboot. Als hij wel meteen vastloopt als je 133MHz selecteerd dan lijkt mij de temp geen probleem, die schiet niet in een kwart seconde 20c omhoog. Als hij na reboot vast loopt, dan kan het wel een propbleem zijn. BTW Plextor: ik heb de manual van dat mobo ff gedownload, en er staat inderdaad nisk over een jumper, maar dat je in de bios 100 of 133 MHz FSB moet instellen.
Link naar reactie
[quote:64f1ebc792] Op 21-02-2002 23:48, schreef BA: Loopt hij vast als je 133MHz selecteerd, of als je daarna reboot? Normaal wordt die 133 MHz FSB pas actief als je de bios saved, en daarna reboot. Als hij wel meteen vastloopt als je 133MHz selecteerd dan lijkt mij de temp geen probleem, die schiet niet in een kwart seconde 20c omhoog. Als hij na reboot vast loopt, dan kan het wel een propbleem zijn. BTW Plextor: ik heb de manual van dat mobo ff gedownload, en er staat inderdaad nisk over een jumper, maar dat je in de bios 100 of 133 MHz FSB moet instellen. [/quote:64f1ebc792]je heb gelijk
Link naar reactie
Hoi, Welke bios versie zit erin?? Check eens hier: http://www.msi.com.tw/support/bios/bios.php?model=MS-6380 Ik las hier dat de "oude" bios problemen kent met het herkennen van nieuwe cpu's. Jouw t'bird 1.4 GHz stond er dan wel niet tussen, maar toch misschien het proberen waard?? Ik heb ook zo'n gelazer gehad bij de bouw van mijn computer. Als je het zelf doet en de boel draait niet, heb je schijnbaar geen enkel recht op garantie meer!!!!! groeten en succes, HAMMAR [ Dit Bericht is bewerkt door: HAMMAR op 2002-02-22 10:57 ]
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...