Ga naar inhoud

Extra RAM voor Pentium 2???


Aanbevolen berichten

Hangt af van het besturingssysteem en de gebruikte software. Gebruik je Windows98 met huis-tuin-keuken applicaties, dan zul je er niet veel op vooruit gaan. Gebruik je WindowsXP of 2000, oif maak je gebruik van zware grafische applicaties als Photoshop, ó ga je veel multitasken, dan heeft het zeker nut. Over het algemeen is een upgrade van 64 naar 128MB sowieso geen slecht idee.
Link naar reactie
Ik neem aan dat je Mb bedoelt i.p.v. kb :smile: Als je van plan bent om dit systeem een tijdje vast te houden zal het zeker de moeite waard zijn om het geheugen uit te breiden. Veel meer dan een 128 Mb module heeft niet erg veel zin, tenzij je XP of 2000 draait. Voor Windows 98 ligt de Sweet Spot volgens mij op niet meer dan 256 Mb geheugen.
Link naar reactie
P2 draaien meestal op aantal xxmb op 100 mhz of 66mhz. DIe dingen zijn inprincipe in de normale winkel niet meer verkrijgbaar. 64 mb is meer dan zat want p2 heeft niet veel mb nodig. Als je photoshop wat die gast zei of heavy software gaat gebruiken koop dan meteen een nieuwe pc voor 2000 piek heb je een goeie pc. Zonde van je poen om aan die p2 te besteden. Voor kleine 700 piek heb je een snelle cpu en een moederbord. Dus...
Link naar reactie
[quote:c9dd5ab45d] Op 07-02-2002 0:51, schreef Chappie: P2 draaien meestal op aantal xxmb op 100 mhz of 66mhz. DIe dingen zijn inprincipe in de normale winkel niet meer verkrijgbaar. 64 mb is meer dan zat want p2 heeft niet veel mb nodig. Als je photoshop wat die gast zei of heavy software gaat gebruiken koop dan meteen een nieuwe pc voor 2000 piek heb je een goeie pc. Zonde van je poen om aan die p2 te besteden. Voor kleine 700 piek heb je een snelle cpu en een moederbord. Dus... [/quote:c9dd5ab45d] Onzin. Ten eerste werkt zijn CPU op 350 MHz, dus het geheugen draait op 100 MHz. Ten tweede kun je er perfect PC133 geheugen in zetten, is achterwaarts compatible. Ten derde ken ik iemand met een PII 350 die z'n geheugen heeft uitgebreid van 64 Mb naar 192 Mb en het scheelt behoorlijk. Voor die oudere pc's kan meer geheugen wonderen doen, ook als je geen zware applicaties draait. Het open hebben van een paar Explorer vensters en een Word document is al voldoende. Tot slot kost een 128 Mb module minder dan 100 gulden, dus dat is geen grote investering als de pc nog een half jaar of meer mee moet. [ Dit Bericht is bewerkt door: egslim op 2002-02-07 11:28 ]
Link naar reactie
Het heeft wel degelijk zin om je geheugen uit te breiden. Het opstarten van programma's kost ook een hoop tijd en extra geheugen gebruik. Die snelheidswinst ga je sowieso merken. Tja, als je ook geluidsbewerking of fotobewerking doet, of wat zwaarder Office werk, dan ken je je PC niet weer. 128 MB is op zich genoeg, maar minder zou ik er zelf niet bijkopen, dan wordt het in jouw geval 192 MB. De opdrachten die echte rekencapaciteit vragen, daar zal niet veel sneller worden. Ga ook na of je de nieuwste drivers gebruikt, cq. de harde schijf goed presteert. Een moderne schijf kan ook een sneller systeem opleveren.
Link naar reactie
Hoi, Ik heb dezelfde processor, en in het begin ook 64 Mb (geen kB!!!) geheugen. Op een gegeven moment heb ik dit uitgebreid, omdat CADten niet ging met uitgebreide tekeningen... Maar het was zowiezo heel nuttig. Alles wordt een eindje sneller, dus da's mooi. Het is echt een hele verbetering, dus dat kan ik je aanraden. Ik heb er zelf 128 bijgezet. Met de huidige geheugenprijzen zou ik dat op zijn minst doen. Toendertijd heb ik er nog 350 gulden voor betaald :eek: De PII-350 en hoger draaien op een bussnelheid van 100 MHz. Dat maakt ze naar mijn idee ook een stuk sneller dan alles net daar onder. Je kunt gewoon 133 MHz (SDram) geheugen kopen, dat loopt dan gewoon op de bussnelheid mee (=100 MHz)... Chappie: hoezo is 64 mb meer dan zat??? Ik moet zeggen dat mijn pc met 192 mb harstikke goed loopt, en zo nog een hele tijd mee kan hoor. Ik doe er ook vrij zwaar CAD werk mee af en toe. En zo'n geheugenuitbreiding kost rond de 100 gulden, dat is wel een factor 20 lager dan een nieuwe pc kopen volgens jou. En naar mijn mening is een pc voor zwaar gebruik zowiezo duurder dan 2000 gulden, maar dat terzijde. [quote:e360fef3b6]Voor kleine 700 piek heb je een snelle cpu en een moederbord. Dus...[/quote:e360fef3b6] Ja en dan??? Wat heb je aan zo'n uitbreiding? Alle andere componenten van het systeem kunnen dit in feite niet bijbenen, zodat het systeem eigenlijk niet heel veel sneller wordt. Het zal best schelen, maar de videokaart, HD enz. is gewoon een stuk langzamer. Dus die zou je dan ook moeten gaan vervangen, je kunt dan beter een nieuwe kopen... Dus absoluut doen die geheugenuitbreiding. Daarnaast kun je overwegen je pc over te clocken. Ik heb mijne nu sinds de zomer op 400 MHz lopen, scheelt ook weer een klein beetje. :smile: Succes, Ed _________________ Guido Weijers: "Geld is net als schaamhaar: het groeit niet op mijn rug." [ Dit Bericht is bewerkt door: Eddey op 2002-02-07 12:58 ]
Link naar reactie
[quote:51ba98a943] Op 07-02-2002 0:51, schreef Chappie: P2 draaien meestal op aantal xxmb op 100 mhz of 66mhz. DIe dingen zijn inprincipe in de normale winkel niet meer verkrijgbaar. 64 mb is meer dan zat want p2 heeft niet veel mb nodig. Als je photoshop wat die gast zei of heavy software gaat gebruiken koop dan meteen een nieuwe pc voor 2000 piek heb je een goeie pc. Zonde van je poen om aan die p2 te besteden. Voor kleine 700 piek heb je een snelle cpu en een moederbord. Dus... [/quote:51ba98a943] nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen....
Link naar reactie
Wat een overweldigende respons! Bedankt voor de respons. Mijn plan is nu om er 128MB (sorry voor de stomme typfout...) 100 of 133 MHz bij te kopen. Ik ben niet van plan een nieuw moederbord of een nieuwe processor aan te schaffen (als antwoord op iemands reactie....ik noem geen namen.....:smile:). Dan gelijk nog maar een andere vraag: hoe overklok ik een PII-350Mhz processor? Aangezien het hier wemelt van de whizzkids durf ik de vraag wel aan.... Alvast bedankt! Rob
Link naar reactie
De processor zal waarschijnlijk gelockt zijn (ik dacht dat dat toen met alle pII na de 266 gedaan is....). je kunt hem met een hardwarematige ingreep unlocken (moet je wel het kastje ervan af halen om aan de print te komen.) of je kunt FSB overklokken, bedenk dan wel dat je hiermee bij de toenmalige moederborden ook de pci, agp en geheugenbus overklokt aangezien deze aan elkaar gelinkt zijn.
Link naar reactie
Overklokken van de processor kan op 2 manieren, de multiplier omhoog schroeven, of de FSB omhoog schroeven. De multiplier is bij een PII 350 gelocked door Intel, dus OC'en met de MP gaat in jouw geval niet. Wat je wel kan doen, mits je mobo het ondersteund, of als je de clockgenerator van je mobo softwarematig programeren kan, is de FSB omhoog zetten. De snelheid van de CPU wordt door 2 dingen bepaald, de multiplier en de FSB. In jouw geval is de multiplier 3.5, en de FSB 100 MHz. 3,5x100 = 350 MHz. Stel je zou bijvoorbeeld je FSB op 112 MHz zetten, dan zou je CPU dus op 3,5x112= 392 MHz lopen. Een nadeel van deze methode is alleen dat je niet alleen de CPU overklokt, maar ook de rest van je systeem, zoals het geheugen, en de PCI en AGP bus. De PCI en AGP bus zitten met dividers aan de FSB gelinked, 1/3 voor de PCI (33 MHz) en 2/3 voor AGP (66 MHz). Als je dus de FSB op 112 zet, dan zal de PCI bus op 112 x 1/3 = 37 MHz lopen, en de AGP bus op 112 x 2/3 = 74 MHz lopen. Ook zal je geheugen op 112 MHz lopen. Verder zijn er een aantal trucs voor hogere overclock's: Als je systeem onstabiel wordt, kan je proberen om het voltage van je CPU iets te verhogen, van bijvoorbeeld 2.0V naar 2.2V. Nadeel hiervan is echter dat je temperatuur ook de lucht in schiet. Een zwaardere koeler helpt ook bij het overclocken, je CPU is immers van half-geleider materiaal, en daarvan is bekend dat deze bij lagere temperaturen beter werkt. Verder zou je nog uitsluitend PC133 geheugen kunnen plaatsen, op die manier weet je zeker dat je systeem niet onstabiel wordt door het gebruik van slecht geheugen, deze moet immers standaard veel hogere snelheden aankunnen. Succes :smile:
Link naar reactie
[quote:dd37c41ceb] De processor zal waarschijnlijk gelockt zijn (ik dacht dat dat toen met alle pII na de 266 gedaan is....). je kunt hem met een hardwarematige ingreep unlocken (moet je wel het kastje ervan af halen om aan de print te komen.) of je kunt FSB overklokken, bedenk dan wel dat je hiermee bij de toenmalige moederborden ook de pci, agp en geheugenbus overklokt aangezien deze aan elkaar gelinkt zijn [/quote:dd37c41ceb] NOT, alleen AMD Athlon's en Duron's zijn te unlocken, alle chips van Intel na de Klamath core (tot PII 333 MHz) zijn in de core zelf gelocked, daar kan je dus niks aan doen. De II 350 MHz is een Deschutes core, en is dus MP locked.
Link naar reactie
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat er op moederborden met een BX chipset ook een 1/4 PCI divider mogelijk is. Als die is te vinden zou ik 'm gebruiken wanneer je de FSB verhoogt; een FSB van 112 betekent dan een PCI klok van 28, dat is ook buiten spec, maar computeronderdelen hebben geen probleem met een lagere snelheid. Prestatieverlies kost het nauwelijks. Als je uitsluitend PC133 geheugen gebruikt op een lagere snelheid dan 133 MHz zou het zonde zijn op de geheugentimings niet op twee te zetten in de BIOS. Misschien wil dat ook met PC100 geheugen, maar in combinatie met een verhoogde FSB is dat erg onwaarschijnlijk. Overigens is die Deschutes 350 een vrij goede overklokker, Deschutes begon op 333 MHz en liep in feite (niet precies, voor de muggezifters) tot 550 MHz. Als je andere hardware het ondersteunt denk ik dat 420 MHz goed te doen is.
Link naar reactie
Klopt Egslim, de BX heeft een PCI 1/4 divider. Lullig is alleen dat hij geen AGP 1/2 divider heeft, en oudere videokaarten dus meestal niet tegen hoge AGP snelheden kunnen. (mijn GeForce heeft aan de andere kant geen probleem met AGP 88 MHz op een BX @ 133 MHz, mijn voodoo kon daar echter niet tegen.)
Link naar reactie
[quote:9848cca060] Op 07-02-2002 22:43, schreef BA: NOT, alleen AMD Athlon's en Duron's zijn te unlocken [/quote:9848cca060] klopt je hebt gelijk was even in de war met de slot versie van de athlon, waar het wel gaat, intel heeft inderdaad de multiplicator in het DIE gelockt. sorry..... enige mogelijkheid blijft dus de FSB overklokken....
Link naar reactie
Hoi, [quote:077ea711b2]Verder zijn er een aantal trucs voor hogere overclock's: Als je systeem onstabiel wordt, kan je proberen om het voltage van je CPU iets te verhogen, van bijvoorbeeld 2.0V naar 2.2V.[/quote:077ea711b2] Dat ga ik eens proberen. Ik kreeg mijn PII 350 niet stabiel als ik verder ging dan 400 MHz... Eens kijken wat dit op levert. En die 1/4 PCI devider ook meteen proberen :smile: Leuke anekdote: met overclocken was ik met de FSB-jumpers bezig. De 3e stap liep 'ie ineens op 500 MHz :grin: . Bleek dat het plaatje in het boekje hetzelfde was als een bussnelheid van 140 Hz. Terwijl ik iets tegen de 110 wilde :wink: Groetjes, Ed
Link naar reactie
Hoi, Ik heb eens in het boekje van mijn mobo gekeken, maar het enige wat ik over het voltage zag staan was het volgende: [quote:b90cc9fd3e]3. Voltage input/output selection (VIO). This jumper allows you to select the voltage supplied to the DRAM, chipset, and AGP. [/quote:b90cc9fd3e] Vervolgens zijn er 2 mogelijkheden, default en test... Maar ik vind nergens terug (ook niet in de beschrijving van de BIOS) waar ik dan het voltage precies in kan stellen. Verder kom ik die PCI devider niet tegen. Wel staat de PCI frequentie aangegeven bij de BUS snelheid, maar die loopt er in principe gelijk mee op. Soms kun je wel kiezen uit 2 PCI snelheden bij dezelfde bussnelheid. Een AGP freq. selector is er wel: 1 op 1 of 2/3e... Ik zal vanavond wel eens kijken in m'n bios en op het mobo zelf. Jullie horen het nog wel. Wat ik me trouwens afvraag: ik heb toen met geleidelijk oplopende frequentie de boel lopen overclocken. Maar op een gegeven moment kom je volgens de plaatjes in het boekje uit op een CPU freq. van 133 MHz, en een PCI freq. van 33.3. Dan zou je toch zeggen dat het stabiel zou lopen??? Maar dat deed het volgens mij niet... (het is al ff geleden) Ik heb een PII 350 MHz, en een ASUS P2B (Intel 440 Bx chipset). Groetjes, Ed
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...