Ga naar inhoud

Linux ervaringen


Aanbevolen berichten

Linux verbaast me nog steeds. Alles werkt, browser, mail, video, tekstverwerken, inmiddels ook Dropbox en het gaat vrij goed.\nEr is geleerd van sommige onhandigheidjes bij Windows. De Windows-knop geeft het Menu, er is een disk/map analyser (zoals het Treesize-progje) en je kan je touchpad uitschakelen tijdens het typen (ik gebruik hiervoor bij XP het progje Touchfreeze). Ook aardig dat je snelkoppelingen aan je \"paneel\" (onderste balk) kan vastmaken bij wijze van snelkoppeling.\nEen (Alt)-PrtSc wordt gelijk opgeslagen in de map Schermafbeeldingen; wel zo prettig (én functioneel...)dat je geen progje hoeft op te starten (waarschijnlijk afgekeken van Windows 8 ).\nJe kan het gedrag van muis en touchpad en de vensters op je scherm fijnmazig instellen en naar je hand zetten. \nHet bijwerken van een aantal imperfecties (o.a. de firewall en LibreOffice) met behulp van de tips van de aimabele Pjotr op sites.google.com/site/computertip is grappig werk; bij Android had ik al eerder zitten prutsen met die \"terminal\". \n\nHoewel dit systeem meer geschikt lijkt voor een (beetje-)hobbyist, zou het - na klaarmaken door een hobbyist - wel eens bij uitstek geschikt kunnen zijn voor ouderen of mensen die niet in staat of te lui zijn om hun antivirus te updaten.\nHet werkt sneller dan mijn XP en sommige dingen zelfs veel sneller maar de vergelijking met XP met zijn door de jaren ingesleten overhead, (veiligheids)updates en resident AV-progs gaat nogal mank. \nZo te horen aan de ventilator moet de CPU met Linux doorgaans wel wat harder werken dan bij XP. En over veiligheid bij Linux is het laatste woord nog niet gesproken (inderdaad Niek..), temeer omdat dit de basis vormt voor Android waar ik met mijn tablet verdachte zaken heb meegemaakt. Misschien nog eens een apart topic hierover.\n\nTja de software voor Linux houdt niet over. Zelfs Voipbuster heeft nog geen fatsoenlijke Linux-prog gemaakt (voor Android wél!) en ik zoek nog zoiets als Rainlender (kalender-app) en een handig progje als Restore of Recuva want ik heb het gepresteerd om de map \n/Home/Eigenaar/Documenten weg te poetsen en die zien-we-nooit-meer-...terrrrugg! \n\nMaar vanuit Linux kom ik simpel bij mijn oude C- en D-partities en mijn backups op externe HD\'s. Kopiëren gaat goed met Gnome Commander dat ongeveer hetzelfde werkt als Free Commander bij XP. Zo kan ik de XP-progs nog gebruiken, voorlopig kunnen we vooruit, toch mooi dat Linux...en gratis!
Link naar reactie
Ik zit te wachten op de nieuwste stabiele versie van Linux Mint 17 en dan kan het nog wel eens zijn dat ik de W7 vaarwel zeg en helemaal overstap naar Linux. Het bevalt mij reusachtig met de zelfde kanttekening dat er heel veel drivers en software niet voor Linux te krijgen zijn en dat is wel jammer.
Link naar reactie
Al zo\'n 30 jaar aan het experimenteren met allerlei Linux versies Ubunu, Suze, Minth enz enz, van het telkenmale compiling van kernels kreeg ik het ....... dus na zo\'n 15 jaar overgegaan op meer of mindere stabiele versies, het ermee werken was leuk maar niet zo makkelijk als in Windows vooral de Games die je telkens weer in een virtuele Windows omgeving in Linux moest draaien dat vond ik niets.\nNee Linux is als ervaring leuk maar niet voor de gemiddelde PC gebruiker.
Link naar reactie
[QUOTE=Joman;655033]\r\nEen (Alt)-PrtSc wordt gelijk opgeslagen in de map Schermafbeeldingen; wel zo prettig (én functioneel...)dat je geen progje hoeft op te starten (waarschijnlijk afgekeken van Windows 8 ).\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nDit is in Linux al jaren. Echter worden de screenshots niet standaard opgeslagen in je afbeeldingen maar op de plek die je voor het laatst hebt aangewezen met het programma \'screenshot\'.\r\n\r\n[QUOTE=Joman;655033]\r\nHet bijwerken van een aantal imperfecties (o.a. de firewall en LibreOffice) met behulp van de tips van de aimabele Pjotr op sites.google.com/site/computertip is grappig werk; bij Android had ik al eerder zitten prutsen met die \"terminal\". \r\n[/QUOTE]\r\n\r\nDe enige imperfectie aan de firewall is dat deze standaard uit staat. Zet deze a.u.b. aan in het programma \'gufw\'. Je hoeft hier geen extra regels in te zetten.\r\n\r\n[QUOTE=Joman;655033]\r\n[..] en ik zoek nog zoiets als Rainlender (kalender-app) [..]\r\n[/QUOTE]\r\n[URL=\"http://www.rainlendar.net/cms/index.php?option=com_rny_download&all=1\"]Rainlender voor Linux[/URL]. Je kan ook Thunderbird gebruiken met de \'Lightning\' add-on.\r\n\r\n[QUOTE=Joman;655033]\r\n[..] en een handig progje als Restore of Recuva want ik heb het gepresteerd om de map /Home/Eigenaar/Documenten weg te poetsen en die zien-we-nooit-meer-...terrrrugg! \r\n[/QUOTE]\r\n\r\nHet meest gebruikte programma is [URL=\"http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec\"]PhotoRec[/URL]. Deze haalt ook gewone documenten terug, vergis je niet in de naam. Alternatieven kun je [URL=\"http://www.linuxlinks.com/article/20100226122928107/DataRecovery.html\"]hier[/URL] vinden.
Link naar reactie
Om even terug te komen op de firewall, er zijn twee programma\'s die je wel moet doorlaten, CUPS en SAMBA. Cups is voor printen, samba voor het delen van bestanden met Windows.\nAls je in gufw op het plusje klikt en dan in de categorie \'netwerk\' zit zie je in de lijst CUPS en SAMBA staan. Simpel als dat!\n\n[ATTACH]18105[/ATTACH] [ATTACH]18106[/ATTACH]\n\nDit is mijn lijstje, aangepast aan mijn uitgebreide eisen.\n\nOver de opties reject, deny en allow:\ndeny = gooi weg\nreject = gooi weg en geeft de pc die het pakketje stuurde hiervan een notificatie\nallow = laat door
Link naar reactie
Prima kalender bij Thunderbird, precies wat ik zocht, dank.\n\nInstalleren van proggies is wat moeizamer. Heb Testdisk/Photorec geïnstalleerd via Synaptic, Gddrescue ook zo geïnstalleerd, zie de progjes nu wel als geïnstalleerd met groen vakje in Synaptic maar zie de programma\'s niet in het menu.\nKomt dat misschien doordat in Synaptic het oranje zonnetje ontbreekt? Die oranje zon betekent volgens het pictogramlegenda \"Pakket wordt ondersteund\", dus ...ik installeer een prog en ...het wordt niet ondersteund door Linux Mate?
Link naar reactie
De reden dat het niet in het menu verschijnt is omdat het geen grafische omgeving heeft (in Linux, de Windows beta heeft er wel een). Het zonnetje betekend alleen dat het officieel is getest en wordt maintained door Ubuntu. Echter kan je alles installeren wat je in Synaptics ziet, de inhoud is anders in iedere release. Zo kan je alleen software installeren die ook echt werkt in die release.\nOm photorec/testdisk te starten volg je de [URL=\"http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec_Step_By_Step\"]handleiding[/URL].
Link naar reactie
In de map Downloads heb ik de uitgepakte map \"testdisk-7.0-WIP\" en daarin zit o.a het uitvoerbare bestand \"photorec_static\" dat ik gaar niet weet op te starten in de Terminal met \nsudo photorec_static of sudo aptget photorec_static.\nMoet die map misschien eerst ergens anders geplaatst worden, in de map Home of zo?
Link naar reactie
[QUOTE=Jeroentje94;655083]Om even terug te komen op de firewall, er zijn twee programma\'s die je wel moet doorlaten, CUPS en SAMBA. Cups is voor printen, samba voor het delen van bestanden met Windows.[/QUOTE]\r\n\r\nIk ben simpele alleen-gebruiker en heb vooralsnog geen behoefte aan CUPS en SAMBA. Ik heb wel die gufw geïnstalleerd en bekeken en ben weer wat wijzer.
Link naar reactie
[QUOTE=Jeroentje94;655136]Klopt, gebruik het commando ./photorec_static\r\nAnders zoekt hij het in /usr/bin\r\n./ staat voor current directory[/QUOTE]\r\n\r\nIk had al het gevoel dat je voordat je in de Terminal een uitvoerprog inklopt eerst in de directory of map moet gaan staan waar die executable is opgeslagen. Met overgebleven DOS-kennis in het achterhoofd en trial and error ben ik er uit gekomen.\r\n\r\nInkloppen in Terminal \r\n---------------------\r\n\r\nom naar de directory te gaan waar de executable zich bevindt \r\n\r\ncd /home/eigenaar/Downloads/testdisk-7.0-WIP <<< dat werkt\r\n\r\n./photorec_static <<< Dat geeft de boodschap: you need to be root to use Photorec\r\n\r\nsudo ./photorec_static <<< dat werkt\r\n\r\nIk heb \'m voor de grap even laten recoveren en als recovermap /usr/games aangewezen maar daar kreeg ik honderden kleine bestanden, dus dat heb ik maar afgekapt. Die ca 900 bestandjes in mappen \"recup_dir\" kan ik niet eens verwijderen wegens geen rechten (meneer \"root\" is de eigenaar)! Wat zijn dat voor grappen?(6)\r\nEdit: zelf gevonden. In de Terminal eerst files verwijderen met sudo rm *.* en vervolgens de map verwijderen met sudo rmdir recup_dir\r\nIk sta versteld van mezelf:!::D
Link naar reactie
[QUOTE=Joman;655161]\r\nIk heb \'m voor de grap even laten recoveren en als recovermap /usr/games aangewezen maar daar kreeg ik honderden kleine bestanden, dus dat heb ik maar afgekapt. Die ca 900 bestandjes in mappen \"recup_dir\" kan ik niet eens verwijderen wegens geen rechten (meneer \"root\" is de eigenaar)! Wat zijn dat voor grappen?(6)\r\nEdit: zelf gevonden. In de Terminal eerst files verwijderen met sudo rm *.* en vervolgens de map verwijderen met sudo rmdir recup_dir\r\nIk sta versteld van mezelf:!::D[/QUOTE]\r\n\r\nKlopt. Het programma dat de bestanden aan maakt draait als root, dus je moet ook root zijn om de bestanden te verwijderen.\r\nOm wat sneller dingen te verwijderen, kun je rmdir omzeilen:\r\nsudo rm -r ./path/to/folder\r\n-r staat voor recursief, oftewel gooi alles wat verder in de folder staat ook weg. Als je een extra / erachter zet gooit hij alleen de inhoud weg:\r\nsudo rm -r ./path/to/folder/\r\n\r\nEen tipje:\r\n~ staat voor home. Als je dus iets moet verwijderen in je homefolder maar daar niet in staat met de terminal kun je zo makkelijk bij je bestanden:\r\nopen ~/dingetje.pdf\r\nJe hoeft dus niet per se met de terminal in de juiste folder te staan om dingen te openen/uit te voeren, zolang je het pad ernaar toe op geeft. Doe je dit niet gaat hij het in het systeem zoeken. Waar precies staat in /etc/environment\r\n\r\n[QUOTE=stroke33;655166]Jeroentje94, Joman,\r\n\r\nJullie geven hier exact aan waarom Linux nog steeds niet geliefd is bij grote scharen mensen, je moet gewoon teveel doen om iets werkend te krijgen.[/QUOTE]\r\n\r\nMerendeel komt door de betere beveiliging. Programma\'s als root draaien kan lastig worden en forceert je al snel naar de terminal. En ja er zijn natuurlijk voor sommige dingen meer handelingen nodig. Omdat het gemaakt is om \'vrijheid\' te geven laat het veel keuzes aan de gebruiker over. Ubuntu en Mint zijn hier een uitzondering op, wat een zo goed mogelijk \'out-of-the-box\' ervaring wil geven. Er is gewoon niet genoeg mankracht voor om alles zo mooi grafisch voor elkaar te krijgen als in Windows, en voor sommige dingen maken ze expres geen GUI.\r\nMaar wat ik een groot voordeel van Linux vind is: als je niet weet wat je precies wilt, kan je ook niets. In Windows kan je lukraak op dingen gaan klikken zonder te snappen wat je doet. Linux drukt je met je neus op de feiten en laat je nadenken over wat je precies wilt en vervolgens hoe je dit het beste kan doen, mede dankzij de goede documentatie.\r\nEn geef toe, bestanden recoveren is niet iets wat je dagelijks hoort te doen, tenzij dit je werk/hobby is. En zelfs dan kan het met de juiste grafische programma\'s een *** klus zijn.
Link naar reactie
[QUOTE=Jeroentje94;655179]\r\nMerendeel komt door de betere beveiliging. Programma\'s als root draaien kan lastig worden en forceert je al snel naar de terminal. En ja er zijn natuurlijk voor sommige dingen meer handelingen nodig.[/QUOTE] Dat Linux veiliger is komt door het relatief kleine gebruik[QUOTE] Omdat het gemaakt is om \'vrijheid\' te geven laat het veel keuzes aan de gebruiker over. Ubuntu en Mint zijn hier een uitzondering op, wat een zo goed mogelijk \'out-of-the-box\' ervaring wil geven.[/QUOTE] Vrijheid is een relatief vreemd gezegde in Linux gezien het werk wat je moet verrichten om een programma aan het draaien te krijgen. [QUOTE]Er is gewoon niet genoeg mankracht voor om alles zo mooi grafisch voor elkaar te krijgen als in Windows, en voor sommige dingen maken ze expres geen GUI.[/QUOTE]Het gebrek aan mankracht is onzin omdat er honderdduizenden tegelijk aan werken, het is meer een gebrek aan samenwerking wat er node mist bij Linux [QUOTE]\r\nMaar wat ik een groot voordeel van Linux vind is: als je niet weet wat je precies wilt, kan je ook niets.[/QUOTE]Dat is precies wat de massa ook niet wil.[QUOTE] In Windows kan je lukraak op dingen gaan klikken zonder te snappen wat je doet. Linux drukt je met je neus op de feiten en laat je nadenken over wat je precies wilt en vervolgens hoe je dit het beste kan doen,[/QUOTE] Mensen willen het makkelijk hebben dus gewoon kunnen klikken en het moet werken, en dus niet eerst een heel besturingssysteem leren kennen om enkel een paar foto\'s te bewerken[QUOTE]mede dankzij de goede documentatie.[/QUOTE] Ja in het Engels is er voldoende (eigenlijk veel te veel) documentatie je ziet door de bomen vaak het bos niet meer [QUOTE] \r\nEn geef toe, bestanden recoveren is niet iets wat je dagelijks hoort te doen, tenzij dit je werk/hobby is. En zelfs dan kan het met de juiste grafische programma\'s een *** klus zijn.[/QUOTE] Nou dat is dus wat mensen wel willen doen omdat niet iedereen vak fotograaf is zal er veel ge recovered moeten worden.\r\n\r\nIk hoop dat er eindelijk meer samenwerking komt binnen de Linux groepen en er een homogeen vrij en veilig besturingssysteem ontstaat, al zal het veilig zijn dan ook opgaan aan de massa en zullen er dus meer aanvallen worden gepleegd, omdat de misdaad ook nu al met Linux websites kraakt en die dus zelf al met het besturingssysteem werken en aanpassen aan hun wensen.:cool: word het voor de misdaad gewoon makkelijker als de hele wereld over gaat op Linux;)
Link naar reactie
Voorlopig ga ik iig liever met Linux het internet op dan met XP.:cool:\r\n\r\nDat Photorec recovert letterlijk alles, je krijgt een enorme zooi, en ik kon zo te zien niet saven op mijn C of D-schijf, alleen naar een andere map op mijn Linux-partitie SDA6. Wel een verschil met bijv. het portable Windows-progje Restoration.exe.\r\n\r\nDat Ddrescue heeft zo te zien geen uitvoerbaar bestand. Dat moet je dan gaan compilen of zo, gaat me momenteel effe te ver.:(\r\n\r\nHeeft Jeroentje ervaring met Wine. Bij XP gebruikte ik vaak Scansoft Omnipage om foto\'s van artikelen om te zetten naar tekst. Is dat via Wine aan de praat te krijgen in Linux? Anders moet ik de jpg\'s naar mijn D-schijf kopiëren en XP opstarten en dat duurt nogal.
Link naar reactie
Ja, ik heb ervaring met Wine. Het is vrij traag met het opstarten van applicaties en alleen bedoeld als een last-resort of als een middenweg voor mensen die net van Windows zijn overgestapt. Echter als het eenmaal draait doet het wat het moet doen.\n\nEr is een programma onder Linux dat een plaatje kan omzetten naar text, namelijk [URL=\"http://www.centosblog.com/how-to-convert-an-image-to-text-on-centos-linux/\"]tesseract[/URL]. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je kan het proberen.\nAls je dit niet wilt kan je kan proberen om het aan de praat te krijgen in Wine, echter hangt het van de versie af of [URL=\"http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=1875\"]Wine het ondersteund.[/URL]
Link naar reactie
Dat tesseract werkt vrij vlot zelfs maar je moet achteraf wel eea corrigeren, overigens gaat het met Omnipage ook allemaal niet zo snel. Jammer dat je de tekst niet in LibreOffice Writer kan mikken en dan de foutieve regelafbreking corrigeren met Ctrl-H (zoek en vervang) zoals bij Word. Je kan helaas niet zoeken op het regelafbreking-(Enter)teken.\r\n\r\nIk miste ook heel erg het Taakbeheer van Windows. Daar kun je een onwillig progje effectief elimineren uit het geheugen. Via Ixquick kwam ik hier terecht \r\n[url]http://www.gnodde.com/linux/linux.php?nr=13[/url]\r\nen met de kreten in de Terminal\r\n“ps aux“ en dan\r\n“kill xxxx” (het PIDnr van Firefox) \r\nis het probleem van de vaak hangende FireFox wat dragelijker. Hoop dat ze dat kunnen oplossen want tot nu toe is dat het enige echte en behoorlijk hinderlijk mankement dat ik heb ondervonden.
Link naar reactie
In Linux heet het taakbeheer \'System Monitor\' en staat in het menu onder \'Administration\'. In de tab processen staan (natuurlijk) alle processen. Ga bovenin naar View, hier kun je kiezen tussen alle actieve processen, je eigen processen en alle systeemprocessen.\n\nJe kan een hangend proces ook afsluiten met het volgende commando:\nsudo killall , bijvoorbeeld \'sudo killall firefox\'. Dan hoef je het pid niet eerst op te zoeken.\nWat mij wel opvalt is dat Firefox vooral bij de laatste versie (29) aardig wat problemen ondervindt. Ik hoop dat deze in versie 30 opgelost worden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...