Ga naar inhoud

2x1 tb, hoe te splitsen


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hoi,\r\nik heb een samsung np550p7c s03nl.\r\ndeze heeft 2x1tb hardeschijf.\r\nnu is de indeling dat ik 8 partities van 250gb heb, te weten c systeem, d dvdplayer en dan e,f,g,h,i,j,k\r\nIk wil er eigenlijk 2 onafhankelijk van elkaar harde schijven van maken van 2x 1tb.\r\nschijf A c,e,f,g met wd7\r\nschijf B c e f g met wd 8.1\r\nals ik dan de laptop aan zet wil ik voor of na het inloggen een keuze menu krijgen of ik verder met A of B wil.\r\ndit is in grote lijnen het eindresultaat.\r\nNu wil ik eerst met behulp van jullie het volgende gaan doen\r\nWie kan mij uitleggen hoe ik erachter kom of ik idd 2 schijven in een huis heb of daadwerkelijk 2 aparte schijven heb?\r\nhoe kan ik deze 2 schijven scheiden van elkaar?\r\nIk weet dat we het over een multiboot hebben. Heb er over gelezen maar daadwerkelijk een goede handleiding om dit te maken nog niet gevonden. Moet ook volgens mij een goede mbr installeren.\r\nstel het op prijs als ik in jullie ervaring in deze kwestie mag delen.\r\nalvast bedankt.\r\n\r\nPaul
Link naar reactie
bedankt voor de reactie.\r\nbij bedrijfsbeheer zie ik 2 keer exact hetzelfde staan te weten\r\n[url]http://forum.computeridee.nl/attachment.php?attachmentid=17944&stc=1&d=1392664484[/url]\r\nDISC DRIVES\r\n ST1000LM024 HN-M101MBB\r\n ST1000LM024 HN-M101MBB\r\nKunnen we hier iets mee?\r\nzegt dit dat ik twee schijven separaat van elkaar kan gebruiken?\r\nthanks
Link naar reactie
Je backupped al je belangrijke data, mail, contacten etc.\nJe stelt in het bios in, dat je vanaf dvd wilt opstarten en plaatst de dvd van W7.\nTijdens de installatie kan je een keer rechts onder kiezen voor \"schijfbeheer\". Kies dat en verwijder alle partities. \nKies daarna 1 van de schijven uit voor W7, maak 1 partitie van gewenste grootte aan en installeer daar W7 op.\n\nPlaats daarna de dvd van W8 en installeer die op een te maken partitie (of de hele schijf) op de andere schijf. \n\nHet dual boot menu wordt vanzelf gemaakt door W8, want die ziet dan W7 al staan. \n\nAdvies: Zet beide besturing systemen op 2 partities op 1 hd en gebruik de andere 1 TB schijf puur als backup van de data, van beide besturing systemen. \n\nNiek
Link naar reactie
Alvast bedankt voor jullie meedenken.\r\nOm even met de juiste gegevens verder te gaan de volgende info.\r\nde samsung np550p7c-so3nl heeft 2 schijven en op \r\nschijf 1 C staat wd7 ultimate. de partities heb ik terug gebracht naar 3 tw, C, E, F. D=dvdplayer- brander. De partities tellen door over de 2 schijven, dus schijf 1, C en E\r\nop de 2de schijf staat als eerste 100mb gereserveerd waar ik tot nu toe niets mee kan en verder partitie F.\r\nMet wd 7 ultimate heb ik gezeur, oa heb ik geen recovery mogelijkheden meer, geeft hij bij opstarten aan dat er geen bmr aanwezig is etc. Dit word hopelijk opgelost wanneer ik de herstel cd ontvang en deze kan uitvoeren. Ik krijg de herstel cd met wd7 home premium ergens deze week. Dit is trouwens de origineel opgeleverde software op deze laptop.\r\nOmdat ik een nas gebruik voor backup(ook voor andere laptop) wil ik in 1ste instantie nog niet ingaan op het backup verhaal.\r\nIk wil graag schijf 1(heet bij bedrijfsbeheer 0)wd7 installeren en later opdelen in tot. 3 of 4parties incl C.\r\nSchijf 2(heet bij bedrijsbeheer 1)wd8.1 installeren ook met in totaal 3 of 4 partities.\r\nDaar er iets fout zit in mijn Bios kan ik daar nu niet kiezen uit opstarten van cd/dvd. die keuze heb ik niet. ik heb alleen iets met UEFI en LEGALCY of iets dergelijks. misschien verandert dit met herstelcd.\r\nNu wil ik voorkomen dat straks de ene schijf met de andere kan communiceren, dus deze schijven wil ik als 2 echt separate schijven maken.\r\nHoe ga ik dit doen?
Link naar reactie
Ik zou niet te snel partities gaan maken , dat kan altijd nog.\r\n\r\nEn een DVD Drive of Brander ja die hebben wel een schijfletter maar dat is niet van invloed op partities.\r\n\r\nDie kun je beter eerst een letter in het alfabet die wat verder weg zit geven, zodat je alle andere letters voor je harde schijf partities in kunt zetten.\r\n\r\nMaar eerst proberen een Verse W7 Installatie uit te voeren , dan begin je tenminste zoals het hoort.
Link naar reactie
Kunnen we nu de 2 schijven separaat van elkaar maken of is dit standaard het geval?(partities volgen elkaar op over 2 schijven) ben bang dat het als 1 schijf word gezien.\r\nOf krijg ik de mogelijkheid te kiezen later bij installatie wd7 en of wd8?\r\ndacht dat het meest veilig was eerst 7 dan 8.1 installeren? \r\nals ik driveletter d van dvd/cd etc verander moet ik hem dan ook opnieuw installeren?
Link naar reactie
Van CD en DVD drives kun je altijd zonder problemen de letters veranderen .\r\n\r\n\r\nDe schijf waar je mee opstart blijft als een aparte schijf werken , maar je kunt wel in de andere schijf kijken en ook dingen verplaatsen.\r\n\r\nAls je met W7 opstart is dat normaal de :C schijf \r\n\r\nEn als je met W8 opstart is dat de :C schijf
Link naar reactie
Je hebt een UEFI bios en dat vergt vaak wat extra instellingen in het bios, zodat je die kunt omzeilen en wel van dvd kunt opstarten.\nDit dit is per UEFI bios verschillend.\nVaak staat er een OS (operating systeem) ingevuld als W8. Dat moet je wijzigen in \"Other OS\" (Omdat je begint met W7) \nDan zal je vermoedelijk een instelling als Legacy Boot moeten inschakelen. Kijk ook wat je met de CMS instelling kunt doen.\n\nEen herstel schijf zal niets aan je bios instellingen wijzigen. \n\nEn Partities lopen niet door van de ene naar de andere schijf in principe. Omdat je nu 1 besturing systeem hebt lijkt dat zo, maar fysiek zal dit niet zo zijn.\n\nDe 2 schijven separaat van elkaar gebruiken, zonder dat je vanuit W7 op de W8 schijf kunt kijken en andersom, zal heel lastig worden. \n\nAls je in de buurt van Westland woont kan je me een persoonlijk berichtje sturen. (Doe regelmatig dual boot systemen installeren)\n\nNiek
Link naar reactie
hallo,\r\nsorry voor de late reactie maar ik krijg/kreeg geen mailmeldingen meer en nu dacht ik ga even kijken.\r\nEven voor mij\r\n1-Vaak staat er een OS (operating systeem) ingevuld als W8. Dat moet je wijzigen in \"Other OS\" (Omdat je begint met W7) \r\n2-Dan zal je vermoedelijk een instelling als Legacy Boot moeten inschakelen. \r\n3-Kijk ook wat je met de CMS instelling kunt doen.\r\n\r\n1- waar moet ik dit zoeken? in het bootmenu(F4)?? en moet ik dit bij de eerste te installeren wd7 doen of na de eerste dus bij de tweede? \r\n2- Dit doe je volgens mij in het Bootmenu(F4)?\r\n3-Tja, wat zijn CMS instellingen en waar kan ik die vinden en hoe moet ik die instellen?\r\n\r\nIk heb trouwens de herstelschijf nog steeds niet binnen.\r\nAls je foutjes in je systeem hebt zoals ik met dat opstart gedoe en geen recoverymogelijkheden meer, is dit bios of is dit wat anders?\r\nIk vraag mij af of ik met een herstelschijf de Samsung software herinstalleer, de windows7 of beide?\r\n\r\nalweer bedankt.\r\nPaul\r\n\r\nps ik zit in limburg, helaas niet in de buurt van Westland.
Link naar reactie
[QUOTE=yellowpoint;651521]\r\nEven voor mij\r\n1-Vaak staat er een OS (operating systeem) ingevuld als W8. Dat moet je wijzigen in \"Other OS\" (Omdat je begint met W7) \r\n2-Dan zal je vermoedelijk een instelling als Legacy Boot moeten inschakelen. \r\n3-Kijk ook wat je met de CMS instelling kunt doen.\r\n\r\n1- waar moet ik dit zoeken? [/QUOTE]\r\n\r\nDie instellingen moet je zoeken in het BIOS. \r\n\r\n[QUOTE]Ik vraag mij af of ik met een herstelschijf de Samsung software herinstalleer, de windows7 of beide?[/QUOTE]\r\n\r\nAls het een recovery dvd is speciaal voor jou type pc zal daar vermoedelijk Windows en de drivers van je systeem bevatten. \r\n\r\nOp deze pagina: [url]http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Interface[/url]\r\nstaat iets omlaag info over CSM (Sorry ik tikte eerder cms) \r\n\r\nNiek
Link naar reactie
Het is idd een herstelcd speciaal voor en van mijn type laptop.\r\nDeel 2 word wel erg ingewikkeld maar ik zal snel even plaatje maken van mijn bootsectie, kijken wat de mogelijkheden zijn betreffende uefi of legacy bios keuze? Eerst nog even wachten tot ik de cd binnen heb.\r\nWaar kan ik het antwoord op vraag 1 vinden?\r\nIk heb iets gelezen over de Burg loader. Heeft in de tekst die ik heb gelezen betrekking op ubuntu en wd8 maar dit keuzemenu voor os ziet er zo mooi uit dat ik mij afvraag of het ook alleen voor windows werkt?\r\nWeten jullie dat?\r\n\r\nmvg\r\nPaul
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...