Ga naar inhoud

re-allocated sectors


Aanbevolen berichten

Gewoon een plaatje getekend...\n\nMijn systeem-harddisk is een week of twee geleden overleden.\nMAXTOR STM3320620AS firmware 3.AAE, in 2007 gekocht, 2 keer opspinnen per dag (4329 keer), ruim 16.300 uur gedraaid. Met [url=http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=55655]harddisk cooler[/url] overigens.\n\nIk vond het leuk om een idee te geven wat de re-allocated sectors in die tijd gedaan hebben, omdat sommigen zich afvragen hoe dat in te schatten.\nRe-allocated sectors zijn sectors welke slecht waren, maar succesvol ergens anders op schijf zijn ondergebracht. De schijf moet daarna wel meer verplaatsingen verduren om die afwijkende plaatsen te bereiken, dus slijt sneller.\nDeze 320 GB harde schijf had als ik het goed bereken zo\'n 83 miljoen sectors ter beschikking.\n\nDe verzamelde data komt van het over de jaren in een kladblokje vastleggen wat Speedfan over de schijf wist te vertellen (S.M.A.R.T. data).\n\n[ATTACH]17780[/ATTACH]\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]\nHet uiteindelijk falen was geen gevolg van beschadigde sectors, ik heb een vaag vermoeden dat een draad naar de kop metaalmoeheid kreeg en langzaam contact verloor, want de fouten werden per uur groter, de schijf werd in twee dagen wat testen steeds minder toegankelijk, tot deze zelfs formatteren niet afmaakte, en uiteindelijk ook geen schijfcontrole liet voltooien, handelingen die bij de eerste signalen van falen nog wel prima gingen.\n\nIk had een paar maanden geleden al ingeschat een nieuwe nodig te zullen hebben, dus die had ik gelukkig al in huis.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Na ruim 3000 draaiuren gaat het \"reallocaten\" plotseling oplopen. Als ik zoiets zie binnen de garantie termijn gaat tie subiet terug.\nM\'n eerste ssd was net geen 3 jaar en HDTune pro gaf 98% gezondheid aan en wat reallocated sectors. \nIk heb met succes bij OCZ een claim neergelegd. Kreeg gewoon geld voor een nieuwe 256 Gb ssd en heb nu een Samsung 840 pro van 250 GB. \n\nNiek
Link naar reactie
16 maanden gebruik, voor het startte met 32 sectors. Geen idee meer wat Maxtor in 2007 voor een garantieperiode had, maar dat had er binnen gelegen.\n\nHet feit dat jij telkens succes hebt met garantie claimen is wel opvallend, de schijf werkt prima, er is geen data verlies, en ook SMART trekt niet aan de bel. Uiteindelijk maakt het ding z\'n levensverwachtingen redelijk waar, al is het defect wat optreedt misschien wel ietwat versneld door het wat harder moeten werken van het koppenmechaniek, maar hoe vaak zullen nu 171 sectors op 83 miljoen worden aangesproken. Als je dat afweegt tegen het aantal verplaatsingen wat de koppen op een schijf met drie partities toch al moeten doen is dat niet veel.\n\nWe hadden hier pas nog iemand op het forum met 16.000 reallocated sectors, zonder beschadigde sectors. Goed, Windows weigerde toen om te installeren, en dat is maar goed ook natuurlijk.\n\nSMART via Speedfan uitgelezen gaf bij mijn disk telkens aan (al een paar jaar) dat deze schijf beter presteerde dan anderen van ditzelfde model die via Speedfan online gecheckt zijn, er werd altijd gerapporteerd dat hij meer power-on hours had, en vaker opgespind, en een 7 à 9 graden lagere temperatuur had (de koeler...). Alleen bij de reallocated sectors werd altijd de waarchuwing gegeven:\n\n\"[I] SERIOUS ISSUE : your hard disk has 171 reallocated sectors. Hard disks do have spare sectors (usually from 256 up to 2560) used to replace bad ones. This remapping operation is transparent to the end user. Anyway, this can lead to degraded performances (because remapped sectors are in different places of the disk than the original ones and the head needs additional moving). If reallocated sectors grow over time, you might encounter some serious troubles. A backup of the most important data is suggested anyway.[/I]\"\n\nIk moet zeker zeggen dat ik geen spijt heb om geen claim op de garantie te hebben gelegd, al was het maar om het kwijt zijn van je systeem voor een tijd, de rompslomp van data verhuizingen, en gewoon omdat ik het een beetje zonde vind om zo\'n ding weg te doen terwijl het werkt.\n\n\nEen andere Maxtor in dezelfde PC, 250 GB en een maand of twee jonger (Maxtor 7L250S0 firmware BANC1G10) heeft dus ongeveer hetzelfde meegemaakt, had het Windows wisselbestand en temp mappen op zich (b.v. werkschijf voor Photoshop), maar die heeft nog geen enkele reallocated sector. In totaal schat ik wel dat die schijf minder werk verzet heeft.
Link naar reactie
Ja zonder systeem zit ik hier nooit. M\'n pc boven (die ik meest voor het recoveren van schijven gebruik) is sneller als menig nu nieuw verkocht systeem. Bovendien heb ik behoorlijk wat nieuwe en gebruikte onderdelen liggen om problemen snel te verhelpen. Het wegbrengen van de OCZ ssd resulteerde in de aanschaf van een 120 GB Samsung, die nu weer in een laptopje draait hier, maar dus tijdelijk in mijn pc zat.\n\nDoor m\'n hobby wil ik ten alle tijden beschikken over een snel en betrouwbaar systeem. \nAan die hobby hou ik soms wat over en in zulke gevallen is dat dan weer gemakkelijk. \nIk ben echter geen \"weggooier\" (behalve als het op schijven aan komt dan) en verwerk veel getest en gebruikt spul in m\'n hobby. \n\nNiek
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...