Ga naar inhoud

Communicatie tussen Computer en server traag


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Beste computerliefhebbers,\r\n\r\nIk draai op me werk een bedrijfsnetwerk met ongeveer 5 windows computers en 1 server waar windows server 2011 op draait. De computers en server hangen allemaal aan een switch. Deze switch is ook nog eens verbonden met een router waar openwrt op draait. Op de server draai ik een DHCP en DNS server. De router fungeert alleen als gateway. Op de server draai ik diverse programma\'s waaronder hotel software en planning software etc. Op de server werk ik met een domain controller zodat ik op alle windows pc\'s kan inloggen met het zelfde account. Nu valt mij op dat de communicatie tussen mijn werk pc en de server gigantisch traag is. Voornamelijk het Hotel programma (dat gebruikt maakt van SMB en UDP om met de server te communiceren) geeft erg vaak het bericht \"reageert niet\". Ook SMB is af en toe gigantisch traag. Het vreemde is, Het verschilt enorm. het ene moment werkt het perfect. Het andere moment moet je erg lang wachten. Waar zou dit probleem kunnen liggen? Heb het gevoel dat het is begonnen toen ik ben overgestapt op een andere router.(Een TPLINK 1043nd met openwrt). alleen lijkt me dit erg sterk. Iemand ideeen waar ik zou kunnen checken?\r\n\r\n Bij voorbaat dank!
Link naar reactie
Vooropgesteld dat ik geen ervaring heb met dit soort netwerken, kan ik wel een tip geven voor een klein programmaatjes om in je snelstart-menu klaar te zetten voor wanneer het probleem zich voordoet, zodat je snel een test kan uitvoeren:\n\n* Kijk op de site [url=http://www.watismijnip.nl/]\'watismijnip\'[/url] welk IP je hebt van buitenaf gezien, dus dat is het IP wat jouw router op dit moment van je provider heeft gekregen.\n* Kijk in een opdrachtprompt wat het IP van je Standard Gateway is met de opdracht IPCONFIG.\n* Kijk op de server met IPCONFIG wat het IP van die server is.\nMaak dan met Kladblok een batchbestandje met de volgende inhoud, waarbij je zelf die IP\'s invult:\n\n\n[CODE]@echo off\nstart /b ping 127.0.0.1\nstart /b ping Standard-Gateway-IP\nstart /b ping Server-IP\nstart /b ping Router-IP-van-buitenaf\npause[/CODE]\nSla het op met de extensie [B].[/B]bat, en plaats het b.v. in je snelstart-menu.\n\nHet venster blijft na de opdracht open (pause), tot je een toets indrukt.\nDe resultaten van de verschillende ping opdrachten staan door elkaar (ping statistieken) omdat de opdrachten tegelijk worden uitgevoerd, maar je krijgt hierdoor meer een momentopname.\n\nMisschien dat dit je kan helpen, en gewoon wat algemeen inzicht geven, anderen zullen meer tips hebben.\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
[quote]start /b ping 127.0.0.1[/quote]\nAls je het zo doet dan pingt hij maar 4x dus het pause commando is overbodig want hij stopt vanzelf na 4 pings.\n\nAls je het zonder \"start /b\" ervoor doet, dan doet hij ze netjes achter elkaar 4x.\n\nVerder ben ik het met Niels eens. In een professionele bedrijfsomgeving zou ik niet met Openwrt gaan werken en als het kan ook met een duurder segment router. Moet het al iets goedkopers zijn dan toch op zijn minst Fritzbox of Draytek.
Link naar reactie
Ik wilde juist datie ze tegelijkertijd uitvoert (snelle momentopname, het schijnt af en toe te gebeuren), vandaar juist de start /b, maar het kan natuurlijk ook zonder.\nEn de pause is voor zekerheid om het opdrachtscherm niet te laten sluiten, want of dat gebeurd is afhankelijk van de Eigenschappen (van de snelkoppeling) voor CMD.
Link naar reactie
Ik wilde juist datie ze tegelijkertijd uitvoert (snelle momentopname, het schijnt af en toe te gebeuren), vandaar juist de start /b, maar het kan natuurlijk ook zonder.\nEn de pause is voor zekerheid om het opdrachtscherm niet te laten sluiten, want of dat gebeurd is afhankelijk van de Eigenschappen voor CMD.
Link naar reactie
bedankt voor de reacties,\r\n\r\n@erikdenhouter\r\n\r\nHeb de verbinding tussen de pc en server al gechecked op packet loss. Het lijkt me niet relevant de gateway en de router van buitenaf te pingen. Het probleem ligt hem immers in de communicatie tussen 2 locale pc\'s(de werkpc en de server). Er zijn geen problemen in de communicatie dat tussen lan <-> wan. verder draai ik DHCP en DNS op de server zelf.\r\n\r\n@niels\r\nIk bedoel microsoft smb. en de Switch is een netgear gigabit switch.\r\n\r\nMisschien een optie om toch voor iets anders te kiezen. PC kopen en PFSENSE draaien?
Link naar reactie
[QUOTE=tomsema;642092]Probleem is gevonden! het probleem lag bij de hardeschijf waar de Hotel data etc op stond. Deze schijf verdween plotseling. Reden... Gecrasht. Hardeschijf was gewoon bagger. had smart monitoring uit staan dus logs en alles waren nergens te vinden... Iedereen bedankt voor de moeite![/QUOTE]\r\nS.M.A.R.T. info wordt door- en in de schijf zelf opgeslagen, daarvoor hoeft geen extern programma te loggen, hoewel dat natuurlijk wel kan. Als het juiste deel van de elektronica van de harddisk nog even aan de praat te krijgen is kan het simpel uitgelezen worden, b.v. met [url=http://www.almico.com/speedfan.php]Speedfan[/url].\r\n\r\nAls Windows hem niet meer ziet in Schijfbeheer (dat is iets anders dan in de Verkenner) is het denk ik niet te doen.
Link naar reactie
[quote]S.M.A.R.T. info wordt door- en in de schijf zelf opgeslagen, daarvoor hoeft geen extern programma te loggen,[/quote]\nKlopt, maar als je de monitoring uit hebt staan, krijg je die info niet te zien van de harddisk. Dan maakt het ook weinig uit of die info wel of niet op de schijf opgeslagen is. \nDus nu wordt ik nieuwsgierig wat je dan nog met Speedfan wilt doen, de bevestiging uitlezen dat ie stuk is? ;)\n\nEr is nog wel een tooltje wat je kunt gebruiken om te proberen hem te repareren. Ben even over de naam aan het denken.\nDju.... weet jij de naam daar niet meer van? Is ook zo\'n korte naam, niet Speedfan maar iets anders. Kun je opstarten vanaf diskette en CD, vaak krijgt dat het nog klaar om sectors te repareren. Maar ik kom niet meer op de naam.
Link naar reactie
Ik vermoed dat je dit bedoelt:\n\n[url=http://www.myharddriverecovery.org/deleted-file-recovery/how-to-repair-bad-sectors-on-a-hard-drive-with-mhdd.html]How to repair bad sectors on a hard drive with [B]MHDD[/B][/url]\n\nIk denk trouwens niet dat de SMART info [I]op[/I] de schijf is opgeslagen, maar [I]in[/I] de schijf d.m.v. een type geheugenchip; een defect van de fysieke schijf zou anders juist de info ontoegankelijk maken. \nZeker weet ik dat niet.\n[quote=BlackTiger]\n... als je de monitoring uit hebt staan, krijg je die info niet te zien van de harddisk.[/quote]\nJe hebt toch geen monitor programma nodig om toch met b.v. Speedfan de gegevens te zien ? Ik dacht dat een monitor alleen nodig is als je op tijd gewaarschuwd wil worden.\n[quote=BlackTiger]...nu wordt ik nieuwsgierig wat je dan nog met Speedfan wilt doen, de bevestiging uitlezen dat ie stuk is? [/quote]\nDe tip was eigenlijk een reactie op:\n[quote=tomsema]...had smart monitoring uit staan [I]dus logs en alles waren nergens te vinden[/I]...[/quote]\nSpeedfan zou je dan misschien nog kunnen vertellen wat er aan SMART gegevens is.\nNutteloos ? Ja, zeker in het geheel, want de schijf is al schuldig bevonden, maar je weet nog niet tot welke conclusie je zou komen als je die gegevens ziet. Nieuwsgierigheid is het toch ?
Link naar reactie
[quote]Je hebt toch geen monitor programma nodig om toch met b.v. Speedfan de gegevens te zien ?[/quote]\nNee maar jij schreef dat geen extern programma hoefde te loggen. En je hebt altijd iets nodig om de info te kunnen zien. Smart monitoring is inderdaad nodig als je op tijd gewaarschuwd wilt worden. Ik neem aan dat niemand graag te laat gewaarschuwd wordt, toch?\n\n[quote]De tip was eigenlijk een reactie op:[/quote]\nAh oke, dat was me niet helemaal duidelijk.\n\nOverigens nee, het was niet MHDD maar iets veel kleiners en makkelijkers.\nDju dat ik de naam weer kwijt ben.... ah... heb het teruggevonden.\n\n[url=https://www.grc.com/spinrite.htm]Spinrite[/url] heet het ding. Van de bekende grc.com site.
Link naar reactie
In een bedrijfsomgeving heb je niets aan SMART, imho. Als het goed is heb je al raid om de uptime te verbeteren, en een goede backup om dataverlies tegen te gaan als het toch catastrofaal fout gaat. \n\nSchijven crashen vaak genoeg zonder dat smart een melding geeft, en ook wel schijven gezien, die nog jaren(!) draaiden, ondanks een smart melding dat de schijf het binnenkort zou begeven.\nGewoon zorgen dat de data op de schijf goed gebackupped wordt.
Link naar reactie
[quote]In een bedrijfsomgeving heb je niets aan SMART, imho.[/quote]\nNatuurlijk wel. Ik gebruik het immers ook in een bedrijfsomgeving. Uiteraard wordt hier ook raid gebruikt en backup, maar het is toch wel reuze handig om te weten of je schijven het aan het begeven zijn.\nDan kun je daar van tevoren al op inspelen met evt. bestellen en klaarleggen van een nieuwe harddisk, op je eigen tijd de vervanging plannen etc.\n\nIk gebruik wel professionele schijven in de server, die speciaal geschikt zijn voor 24/7 (iets duurder), die zie je niet zo snel crashen zonder melding. Dat gebeurt meer met harddisks voor thuis.\nSmart is niet alles, dat klopt, maar mijns inziens zeker wel bruikbaar, al helemaal in combinatie met monitoring software als Munin bijvoorbeeld.\nAfhankelijk van wat je bedrijfssituatie en doel is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...