Ga naar inhoud

Na plaatsing geheugen.. laptop zwart beeld.


Aanbevolen berichten

Hoi luitjes,\n\nIk heb een notebook, een Acer Aspire 3633WLMI, die na plaatsing van extra geheugen niet meer goed opstart.\n\nIk heb de specificaties van de laptop bestudeerd, en ik heb twee keer één blokje van 1GB ram erbij gekocht, die prima ondersteund worden.. maar:\n\nAls ik de beide geheugenmodules in de notebook heb steken, dan vindt het bios prima beide modules tot 2 GB ram (iets minder ivm geintegreerde video). Wil ik Windows installeren dan gaat dat goed tot aan het punt na het formatteren en bestanden kopieren, daarna gaat het beeld op zwart... na een paar restarts werkt het beeld maar zit de notebook \'zomaar\' op 1 GB.. \n\nIemand een idee hoe dat kan.. of dat het iets met het VGA bios van doen heeft? MIjn normale notebook-bios is geupdate tot de nieuwste beschikbare versie..\n\nGaarne een oplossing zodat ik toch met 2GB kan werken met deze verder nog prima functionerende laptop..\n\nDe modules zijn beide prima in orde en werken individueel los van elkaar prima op de slots..\n\nGr. Geeviz.
Link naar reactie
Het probleem is dus, de oude en nieuwere module konden niet met elkaar overweg, toen kwam er een soort foutmelding over toewijzing irq.. \n\nVandaar dat ik nu twee identieke modules heb die wel met elkaar samenwerken, tot aan het moment dat ik net beschreef.. zodra op het grafische gedeelte van Windows dan \"vervalt\" 1 van de modules qua werking..\n\nIn het bios wordt de 2 Gb herkend en zodra het grafische start.. niet meer..
Link naar reactie
het grappige is dus... die standaard biosjes die op de acer laptops zitten valt echt niets op in te stellen m.b.t. toewijzen van extra geheugen aan bijvoorbeeld de videokaart... zijn daar geen Windows-programma\'s voor, of kan het probleem opgelost worden door een pcmcia videokaartje.. (als die bestaan..)\n\nop een CD van Hiren\'s Boot CD staat wel een Dos programma.. genaamd Award DMI Configuration Utility 2.43 waarmee enigszins het \'bios\' in te lezen is en een aantal dingen kunnen daarin worden aangepast wat gewoon in het bios niet te zien is.. maar of het ook werkelijk werkt (d.w.z. opgeslagen wijzigingen doorgevoerd) ??\n\nUpdate 23:50\nVanmiddag en zonet lukte het mij om op 1,93 GB ram te zitten in Windows xp, met geupdate videodrivers (kan nog steeds geen geheugen toewijzen aan de videokaart van de acer laptop).. maar zodra ik de computer uit doe, vervalt de status naar 1GB ram zelfs tot op bios niveau.. blijft raar..
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Om en om de geheugenmodules erin steken, batterij (CMOS & laptop) eruit.. dus een videoprobleem met toewijzing van grafisch lijkt het me ook niet zo... alleen als ik zometeen de computer uitzet (werk nu \'even op 1,93..) dan klapt het beeld weer zwart na opstarten en is de zojuist bijgestoken module niet zichtbaar.. en zit ik weer op 1 GB. en hij moet nog uit om even de batterij er weer op te klikken. Allebei de modules zijn OK en zijn ook geschikt voor de laptop. Was bang dat het misschien ook een firmware probleem kan zijn maar kan even niet beschikken over de originele acer 1.0 firmware voor deze laptop.. die kan ik nergens meer vinden.. \n\nGr. Geeviz.
Link naar reactie
Heb onlangs ook de faqman van computeridee gevraagd die zei dat de module zichtbaar moet worden in het bios en daarna een zware zelftest.. maar bij deze qua bios simpele zijnde laptop (verder uitstekend!) zie ik daar niet zoveel van?.. en het bios valt écht niet veel in in te stellen.. ook al niet qua toewijzing geheugen voor onboard video..
Link naar reactie
[QUOTE] kan even niet beschikken over de originele acer 1.0 firmware voor deze laptop.. die kan ik nergens meer vinden.. [/QUOTE]\nFirmware voor een Acer laptop????? Hooguit brengen ze wat firmware uit voor een dvd speler ofzo, maar firmware voor de hele laptop heb ik echt nog nooit van gehoord.\n\n[QUOTE]Om en om de geheugenmodules erin steken, batterij (CMOS & laptop) eruit.[/QUOTE]\nAls je ze er om en om inprikt kan je nooit een 2 Gb komen natuurlijk, dus iets meer duidelijkheid zou verhelderend werken.\n\nEn 7 MB video geheugen zou best kunnen voor een al wat oudere laptop.\nIk denk eerder dat de Acer laptop het langzaam aan het opgeven is vwb hardware. \n\nNiek
Link naar reactie
Tegelijk ingestoken nu, was eigenlijk wat ik bedoel. Dan kom ik wel op 2 uit, maar nu zit ik alweer op 1 GB.. en wat betreft firmware.. BIOS.. maar dat had je toch vast ook al wel begrepen? ;-)\n\nEn wat betreft.. aftakelen van de laptop.. hij is dan wel tien jaar oud, maar heb hem nieuw gekocht; lijkt me sterk dat alles ineens stuk gaat.. een normale computer kan bij gewoon netjes gebruik ook wel langer mee.\n\nHet enige dat er is, is dat de module van 1 Gig extra na een paar keer opstarten ineens [B]niet[/B] meer herkend wordt en dat ik maar op 1 Gig werk in plaats van 2. \nna 2, 3 keer opstarten blijft het scherm zwart.\n\nherhaal ik alle stappen weer dan gaat het even goed en daarna niet meer. dus soms werk ik \'even\' op 1,93 GB en daarna weer op 1 GB. (992 MB)\n\nmodules zijn oke en kunnen in deze laptop en de laptop zelf is ook oke.\n\nhet maakt trouwens geen verschil of de harddisk uberhaupt is aangesloten of niet.. \n\nGr Geev.
Link naar reactie
Bij een Bios noem je dat een upgrade waarbij je het bios flasht. [url]http://www.acer.nl/ac/nl/NL/content/drivers[/url]\nHier vindt je versie 3A22 van het bios van de Acer aspire 3630 (ik kan het door jou genoemde type zo snel niet vinden). \nMaar die bios is al van 2008, dus ik vermoed dat het de eerste bios is, die je nu ook hebt. (dat kan je controleren)\n\nVerder schrijf je laptops af in 3 tot 5 jaar en al zeker een Acer. ( met HP één van de gemiddeld minder goede merken) En alles gaat een keer stuk. \n\n[QUOTE]het maakt trouwens geen verschil of de harddisk uberhaupt is aangesloten of niet.. \n[/QUOTE]\nZo wordt het er niet duidelijker op. Zonder HD zal je nooit veel verder komen dan een bios beeld. \n\nEn alles gaat niet ineens stuk. \n1) Je moederbord wil vaak geen 2 GB mem herkennen en dat kan vrij ernstig zijn. \n2) Verder wordt er vermoedelijk niet voldoende geheugen toegewezen aan de videochip.\n3) Voorts geeft de videochip (of het beeldscherm) geen beeld.\nIk vermoed wel dat alle 3 de problemen met elkaar te maken hebben.\n\nHeb je al gekeken, wat een extern scherm voor beeld geeft?\n\nAanvulling: Overigens lees ik dat de Intel® Graphics Media Accelerator 900 (die zou in de Acer zitten) normaal 128MB mem kan gebruiken.\n\nNiek
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[url]http://interngeheugen.com/kingston/29504/acer-aspire-3630-series-3633-3634.html[/url]\n\nAls je hier nu even naar kijkt, dan staat er dat er max 2 GB aan geheugen in kan, en ja heb nu twee setjes gehad van de rechterkant. Kingston en Transcent ( 2x 1 GB )\n\nLaptop is OKE\ngeheugenmodules OOK\n\nmijn vraag nogmaals, als de laptop het aankan.. waarom slikt hij dan niet het tweede module?\n\nDus of ik nou max 32 of 64 mb aan mijn videokaart toewijs en/of de biosinstellingen standaard zet, het zou theoretisch en praktisch moeten werken!\n\nkan ik ook nog iets uithalen met de DMI-instellingen van het BIOS om de computer te foppen? Daar zijn tools voor..
Link naar reactie
Wij geloven ook wel dat er 2 Gb max in kan. Dat het niet gezien wordt is een ander verhaal.\nHeb je wel eens bedacht dat er één geheugenbankje (dat waar je het geheugen inprikt) defect kan zijn, dan wel de connectie in de chipset om 2 GB te zien?\n\nWant \"laptop is OKE\" klinkt lekker, maar dat is ie niet, anders was dit hele probleem niet ontstaan. \n\nIk zie geen oorzaken of oplossingen meer.\n\nbtw: Ik zou het bios op default zetten. Zo moet tie het gewoon herkennen. Doet tie dat niet, dat is er iets stuk.\n\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=Geeviz;642449]\n\nHet enige dat er is, is dat de module van 1 Gig extra na een paar keer opstarten ineens [B]niet[/B] meer herkend wordt en dat ik maar op 1 Gig werk in plaats van 2. \nna 2, 3 keer opstarten blijft het scherm zwart.\n\nherhaal ik alle stappen weer dan gaat het even goed en daarna niet meer. dus soms werk ik \'even\' op 1,93 GB en daarna weer op 1 GB. (992 MB)[/QUOTE]\nEr is een kans dat bij een oudere laptop de koeling niet meer optimaal is (dichtgestoft), en de timing van het geheugen na een korte tijd fout loopt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...