Ga naar inhoud

Scherm resolutie


Aanbevolen berichten

Ok, weet niet zo goed waar ik moet beginnen, maar laat ik eerst zeggen wat ik als hardware heb.\r\n\r\nIk heb:\r\n\r\n- Asus M3N78 Pro moederbord\r\n- AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5600+ 2.90 GHz\r\n- PCI to IDE card\r\n- Logitech Webcam\r\n- Een aantal HDD\r\n\r\nEn dat is het dan wel zo\'n beetje. Oh ja, en een CRT monitor (19 inch geloof ik)\r\n\r\nIk heb als OS Windows 7 64-bit. \r\n\r\nSinds een half jaar of zo is mijn resolutie veranderd naar 800x600. Deze kan ik niet veranderen. Bij Display staat dan ook: Generic Non-PnP Monitor. \r\nIk heb een aantal maanden Windows volledig opnieuw geinstalleerd en toen was het even weer goed, maar daarna weer terug naar 800x600. \r\nIk heb toen veel op internet gezocht en iedereen was het erover eens dat het aan de drivers moest liggen. En een \"gouden tip\" was een rollback doen van de drivers. Dit hielp inderdaad, maar na een tijdje was het toch weer terug. Ik heb toen een aantal keer \"update driver\" en \"rollback driver\" gedaan en af en toe lukte het me om dan weer de juiste resolutie te krijgen. Soms gebeurde het zelfs dat spontaan de resolutie weer goed was om dan weer na enkele uren/minuten weer terug te springen op 800x600.\r\nNa lang overwegen heb ik vandaag een nieuwe Graphics Card gekocht en die geinstalleerd, maar dat mocht niet baten. \r\nIk heb daarom zojuist weer Windows opnieuw geinstalleerd, en tijdens de installatie was de resolutie even goed, maar na een paar minuten weer teruggesprongen op 800x600. \r\n\r\nIk heb echt geen flauw idee wat ik nu nog kan doen. Bij Device Manager/Display Adapters staat nu: NVIDIA GeForce 8300 (dat is mijn on-board Graphics Card, ik heb de nieuwe weer uitgebouwd, want die wil ik weer terugbrengen naar de winkel). Dubbelklikken erop geeft: This device is working properly. \r\n\r\nIk heb zojuist van de Asus website een Chipset Update gedownload genaamd: 1549W7Vista64. Dat was de nieuwste update, maar die heeft ook geen succes gebracht. Bij de eigenschappen van de Display Adapter staat als datum 14 Juli 2009, wat volgens mij niet de nieuwste is, maar dat snap ik dan niet als ik de nieuwste net heb geinstalleerd....\r\n\r\nAnyway, lang verhaal, hoop dat iemand mij kan helpen....\r\n\r\nThanks,\r\n\r\nTheCatcher
Link naar reactie
Als je hier kijkt: [url]http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=nl-nl&m=M3N78+Pro&p=1&s=24[/url]\n\nStaan er 13 bios updates waar er 1 bij is, waarmee problemen met VGA (PCI) worden opgelost. maar ik zou gewoon de hoogste versie gelijk pakken.\nZet de bios daarna op default.\nDaarna je gekochte videokaart plaatsen en installeren. \nKijken hoe dat gaat.\nKlopt het dat het moederbord zo\'n 7 jaar oud is? \n\nNiek
Link naar reactie
Misschien een vreemde suggestie, maar heb je ook de drivers voor de monitor zélf geïnstalleerd? Die worden bijna altijd vergeten of genegeerd omdat het bijna altijd werkt. Maar niet altijd.\nIk heb zelf met een oude 19\" TFT al eens meegemaakt dat je die in enkele games niet boven 800x600 kon zetten (native was 1280x1024) zonder eerst de driver voor de monitor te installeren.
Link naar reactie
Ik heb mijn BIOS geupdate met ez flash en nu start mijn pc totaal niet meer op. Ik kom niet voorbij het scherm waarbij ik op DEL kan drukken om bij de BIOS setup te komen. Ik kan zelfs niet met bootable cd of floppy opstarten.... Wat nu?\n\nHeb overigens mijn monitor getest op een andere pc en dat gaat goed. Ik heb overigens nog nooit drivers voor mijn monitor hoeven te installeren en het heeft ook op deze pc gewerkt. \nMoederbord is ongeveer 4 jaar oud.
Link naar reactie
Heb je een moederbord CD of DVD ? Stop die eens in je station ?\n\nVoor je hem er in stopt even de stekker er uit, en de aan/uitknop een paar maal indrukken, dan stekker er weer in.\n\nAls je geen CD of DVD van het moederbord hebt, zet je het bios bestand op een lege USB stick van minder dan 8 GB, geformatteerd als FAT of FAT32.\nHet bestand moet gaan heten: M3N78VM[B].[/B]ROM.\n(Trek de stekker van je PC er even uit, druk op de aan/uit schakelaar en dan stekker er weer in)\nSteek de USB stick in een poort die direct op je moederbord zit, en start op.\nHopelijk wordt het bestand gevonden, en de BIOS opnieuw geflashd.\n\n! Zorg dat tijdens dit proces de stroom niet uitvalt !\n\nJe kan dat ook met een floppy doen als je die hebt.\n\n[B]Let je wel op[/B] dit te doen met het juiste BIOS update bestand, dat dit echt voor dit moederbord is ? \n[url=http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2Plus/M3N78_PRO/#download]M3N78 PRO BIOS 1402[/url] staat op de site als download.\n\n\n[COLOR=\"White\"].[/COLOR]
Link naar reactie
Sorry TheCatcher bovenstaande procedure is NIET voor de Pro uitvoering, stop even.\nDe Pro versie heeft geen herstelfunctie :(\n\nEven stekker er uit en op de aan/uit schakelaar drukken kan in ieder geval geen kwaad.\n\nHoe heb je de update gedaan ? Via Alt+F2 ?\nHet liefst geen diskettestation gebruiken, liever een USB stick.
Link naar reactie
[QUOTE]Als je geen CD of DVD van het moederbord hebt,[U][I] zet je het bios bestand op een lege USB stick van minder dan 8 GB[/I][/U], geformatteerd als FAT of FAT32.[/QUOTE]\n@Erik, ik weet dat FAT32 niet kan omgaan met bestanden groter dan +\\- 4GB, maar zou dat wat uitmaken voor een bestand, direct in de root van een grotere USB stick? Ik heb zelf nl een kopie van m\'n BIOS in de root van een 16GB stick staan en nog een paar andere dingen alleen zitten die in mappen. Heb \'m nog nooit hoeven te gebruiken voor een BIOS herstel en het is ook niet iets wat je even probeert, ik weet wel dat \'ie herkent wordt. Als het klopt wat jij zegt dan maak ik gewoon een kleine partitie aan voor het BIOS op de stick, maar het is voor het eerst dat ik hiervan hoor, vandaar.
Link naar reactie
Ik heb de update gedaan met een USB stick van 4 GB. Ik heb niet de 1402 BIOS gebruikt, maar de 1301, omdat de 1402 een BETA versie was... Moederbord cd heb ik ook zojuist geprobeerd, maar daar kom ik ook niet bij. Ik heb ook de stekker er eerst uitgehaald en op de aan/uit schakelaar gedrukt. \r\n\r\nMisschien wat ik nog extra kan zeggen is dat ik voorheen eerst ook een melding kreeg (zwarte achtergrond met witte letters) over Express Gate (wat ik niet gebruik) en die krijg ik nu niet meer. Ik krijg gelijk het groene ASUS Rock Solid Heart Touching M3N78 Pro scherm, met daaronder de opties DEL voor BIOS setup en TAB voor POST Message. Beide geven me na een tijdje een groen scherm met helemaal niks erop en doet verder dan ook niks. Als ik geen van beide toetsen gebruik, dan krijg ik een zwart (of heel donker blauw) scherm en doet ie ook niks meer...
Link naar reactie
Ik heb inderdaad mijn oude bios bewaard. Echter, ALT+F2 kun je pas doen bij de POST en die krijg ik dus helemaal niet te zien... Ik heb het zojuist nog een keer geprobeerd door gewoon vanaf dat ik de aan/uit schakelaar indruk ALT+F2 te blijven drukken, maar helaas, geen succes...\nHet irritante is ook dat bij het flashen van mijn BIOS ik geen melding kreeg dat het fout was gegaan. Het leek allemaal perfect gegaan te zijn.
Link naar reactie
[QUOTE=Anacho;617160]@Erik, ik weet dat FAT32 niet kan omgaan met bestanden groter dan +\\- 4GB, maar zou dat wat uitmaken voor een bestand, direct in de root van een grotere USB stick? Ik heb zelf nl een kopie van m\'n BIOS in de root van een 16GB stick staan en nog een paar andere dingen alleen zitten die in mappen. Heb \'m nog nooit hoeven te gebruiken voor een BIOS herstel en het is ook niet iets wat je even probeert, ik weet wel dat \'ie herkent wordt. Als het klopt wat jij zegt dan maak ik gewoon een kleine partitie aan voor het BIOS op de stick, maar het is voor het eerst dat ik hiervan hoor, vandaar.[/QUOTE]\r\nIk lees dit in de manual van dat Asus moederbord, maar ik denk dat je in je eigen manual moet kijken voor de voorwaarden. Elke BIOS is weer anders, de M3N78-Pro verschilt al weer van de M3N78-VM dat er in de laatste een crash free BIOS zit die zelf bij dit soort problemen de disks gaat uitlezen op zoek naar het specifieke ROM file (M3N78VM.ROM). De pro heeft dat niet.\r\n\r\nMaar (voor deze BIOS) minder dan 8 GB staat gewoon vermeld. Die BIOS zal niet groter kunnen zien. \r\nEn niet alleen dat als voorwaarde, dus ook FAT16 of FAT32 en ook.... één partitie, dus je kleinere partitie gaat dan ook niet werken.\r\nMaar als je een nieuwer bordje hebt zou ik de manual lezen, de sticks worden groter, dus misschien ook de ondersteuning van het BIOS.\r\nAnders koop je voor € 5 een stickje van 1 Gbyte.\r\n\r\nDiskettes zou ik niet meer gebruiken als dat niet hoeft. Veel bestaande diskettestations worden al lang niet meer gebruikt, maar bij de meesten zit dat ding wel al jaren in de luchtstroom van de PC[B];[/B] de diskettegleuf is één van de gaatjes waardoor lucht ingezogen kan worden, en effectief wordt dat na zo\'n tijd een stofnest rond de kop. Steek je er een diskette in, dan is er een flinke kans (bij mij al gebeurd) dat er gelijk een hap stof tussen het floppy-oppervlak en de leeskop terecht komt die de boel beschadigd. En updaten van het BIOS op die manier is dan zeer risicovol.\r\nAls het moet via diskette dan eerst het station controleren en eventueel reinigen, en een andere diskettes lezen en volschrijven, en controleren of dat goed gaat. Dan pas een BIOS update doen.
Link naar reactie
Da\'s wel goed waardeloos eigenlijk. Normaal gaat een bios update gewoon goed, tenzij de stroom uitvalt.\nIk zou de pc een nachtje laten uit staan. 220 stekker er uit en de bios batterij eruit.\nMorgen de bios batt. plaatsen en kijken of ie opstart.\nZo niet, vermoed ik toch dat het heen en weer schakelen in de resolutie en het uiteindelijk blijven hangen op 800x600, een voorteken is geweest, van een defect in het moederbord.\n\nNiek
Link naar reactie
Voortaan maar eerst een nieuwe format + schijfcontrole voor de stick doen voordat je die gebruikt voor BIOS update.\n\nDan is er nog: [url]http://www.flashbios.org/[/url]\nmaar dat is wat werk en met een prijskaartje. Daarvoor moet je zeker weten dat dat moederbord wel goed is, en de uitgave het waard is.\nAls je de BIOS chip zelf vervangt, dan goede maatregelen tegen statische elektriciteit treffen bij het verwijderen en monteren.\n\nKijk of de elektrolytische condensatoren op dat moederbord aan de bovenkant niet bol staan of hebben gelekt.
Link naar reactie
Allen hartelijk dank voor de suggesties. Vraag me niet waarom, maar alles werkt weer perfect. \nIk heb de stroomkabel uit de pc en de batterij van het moederbord genomen. Zo een uurtje laten staan (was ongeduldig) en daarna batterij er weer in gedaan. Ik kreeg bij het opstarten ineens een POST message waar bij ik daarna gelijk op DEL drukte. Ik kwam het BIOS setup menu binnen. Ik kon via EZ Flash mijn oude BIOS ROM (0701) herstellen. Ik zag ook de BIOS ROM van mijn moederbord cd, maar koos toch maar voor de oude versie. Misschien zijn beide dezelfde?\nEn tot mijn grote verbazing kon ik ook ineens mijn resolutie weer handmatig veranderen. Mijn pc draait nou een uurtje ongeveer perfect en ik verwacht dus dat het zo blijft (fingers crossed, knock on wood!).\n\nRest mij nog 1 vraag: Doe ik er verstandig aan om mijn BIOS (eventueel via de Windows mogelijkheid) te updaten naar de allernieuwste versie (1402) of zal ik het liever laten? Ikzelf denk aan het laatste...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...