Ga naar inhoud

Netbook/skype


Aanbevolen berichten

Hm, XP, dat zal wel weer een SATA Controller driver probleem zijn. Wordt wel een flink groter gebeuren zo :(\nWindows XP is de laatste Windows versie die op zijn installatie CD geen SATA disk Controllerdriver meegekregen heeft omdat er toen nog geen SATA disks bestonden.\n\nJe zal dan een SATA Controller driver moeten [I]intergrere[/I]n met de XP installatiedisk, zodat je een nieuwe, zelfgebrande installatiedisk krijgt met die drivers. Dat kan je doen met nLite.\nMaar voor je daaraan begint heb je de SATA Controller driver nodig die bij jouw netbook hoort, of bij de gebruikte controller hoort als de fabrikant van het netbook niet thuis geeft.\n\nEen aparte maar gerelateerde vraag[B]:[/B] heeft dat ding een BIOS ?\nZo ja, vertel dan eens wat voor een opties er zijn op het gebied van SATA, of AHCI of Native bij de afdeling disks.\n\n(Ik weet niet eens wat voor een opslag er op zo\'n ding zit, dus misschien zit ik er naast.\nNiek heeft hier meer ervaring, dus misschien even op zijn reactie wachten, of iemand anders ?)
Link naar reactie
  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Het ding is voorzien van een sata hd zie: [url]http://www.cnet.com/laptops/hp-mini-210-1021eo/4505-3121_7-34043267.html[/url]\n\nIk kan je model niet vinden bij hp voor een 1021eo, maar zoek hier even zelf: [url]http://www8.hp.com/nl/nl/support-drivers.html[/url]\n\nIk vermoed dat als je het niet voor elkaar krijgt in het bios om de ide/sata goed in het stellen (probeer eerst \"default\") je moet zoeken naar de intel matrix storage driver. Alks dat kan pak je die in een mapje uit en zet ze in de root van een usb stick.\nTijdens de installatie van XP wordt in het begin gevraagd of je F6 wil drukken om extra drivers te installeren. Druk dus F6 en even later kan je dan bladeren naar de usb stick om daar te laten zoeken. \n\nHet gaat er om, dat xp bij de installatie een klein stukje extra programma nodig heeft, die om kan gaan met de sata disk.\n\nMaar de mooiste methode blijft wel, om het bios zo in te stellen, dat je het vaak zonder extra driver aankan. Maar dat is een aantal keren uit proberen.\n\n\nDus wat Erik opmerkte over opties die er zijn op het gebied van SATA, of AHCI of Native bij de afdeling disks.\n\nNiek
Link naar reactie
Als toevoeging op wat Niek en ikzelf schrijven:\r\n\r\n\'Native\' betekent in deze \'SATA\'. Dat wil zeggen dat als je in het BIOS \'Native\' tegen komt en daarop instelt, dit betekent dat het BIOS de inwendige disk als SATA aan het besturingssysteem laat zien. Haal je het van native af, dan laat het BIOS de disk als een IDE disk aan het OS zien, en dat is wat XP wel aan kan.\r\nHetzelfde geldt zo ongeveer als er een keuze is met AHCI.\r\nDus er vanaf halen (AHCI of Native) zorgt dat de oude bekende IDE (PATA) geëmuleerd (nagebootst) wordt, en daar kan XP wat mee.
Link naar reactie
Oke, in het bios kan ik weinig, is zeer beperkt. De storage manager krijg ik wel op usb maar met de optie F6 tijdens het booten met de xp cd, krijg ik geen browse keuze, setup kan geen diskettestation op deze pc vinden om OEM stuurprogramma`s vanaf diskette te laden. \n\nIk kom met de setup tot hij klaar is met het installeren van de setup bestanden en dan haakt die af. Die setup draai ik vanaf de ultimate boot cd. Hij zet wel wat op de netbook, bij het starten van de netbook krijg ik nu de keuze, windows setup of de gewone windows 7 starten. \n\nIk kwam tijdens het maken van de ultimate boot cd de optie pluggins tegen, zit daar mss een optie in om dit probleem te verhelpen?
Link naar reactie
Voor de BIOS flash neem je de versie die overeen komt met het besturingssyteem van waaruit je de flash gaat starten. Inhoudelijk is het BIOS iedere keer hetzelfde, maar het programma dat de flash uitvoert moet correct functioneren op het besturingssysteem dat je gebruikt. Vandaar de verschillende versies.\n\nAls je nu dus Win7 hebt, neem je het BIOS programma voor Win7.
Link naar reactie
Het begint een beetje hopeloos te worden :-( \nBios is geflasht, geen verschil.\nKan nu wel browsen als ik F6 gebruik tijden de boot, ik denk dat de usb stick te groot was voor dit onderdeel, met een oudje gaat het wel goed. Ik krijg 4 keuzes tijdens de F6 procedure, welke ik ook kies, deze melding krijg ik:\nwindows beschikt over een stuurprogramma dat u voor de intel(r) bla bla bla wil gebruiken.\nals de fabrikant van het apparaat niet uidrukkelijk de voorkeur aan het stuurprogramma op de diskette of cd rom geeft, wordt u aangeraden om het stuurprogramma van windows te gebruiken. S is dan de optie voor de diskette en Enter voor windows, maar op S doet die niks dus kan alleen enter gebruiken, met als gevolg dat ik uit eindelijk weer in het blauwe scherm terecht kom.
Link naar reactie
Lijkt de verkeerde.\nVertel welk stuurprogramma, want als het bla bla bla is begrijp ik dat Windows het niet wil. \nIs het van de netbook fabrikant of de Intel site ? Geef de link er naar toe.\n\nIs vaak of altijd dat de stick aan een maximale grootte is gebonden, verschilt per BIOS, maar zorg gewoon voor de kleinste stick die je hebt.\n\nEdit:\nvolgens de link die ik gaf in #15 heb je de driver nodig voor[B]:[/B]\nIntel NM10 (NM10 Express Chipset)
Link naar reactie
:-$ je hebt wel een punt, had geen zin meer om het over te typen. Die van de fabrikant is een exe file en moet je dus uitvoeren op je pc, dat werkt niet. Ik heb van de intel side een bestandje gehaald. \nFile name:\n10.8_f6flpy-x86.zip\ndie in de root van de usb stick uitgepakt en dan krijg ik dus die melding tijdens de f6 boot. Ik moet het opnieuw doen wil je de exacte bla bla weten, geen probleem, maar misschien weet jij nu al dat dat bestandje niet het juiste is.
Link naar reactie
Ai, ik heb er een hard hoofd in....\n\nHier wordt verklaard dat Intel de driver niet levert:\n[url]http://communities.intel.com/thread/25241?wapkw=nm10+driver[/url]\n\n\nIk Google me suf, kwam alleen dit tegen, nee heb je...:\n\nZOTAC NM10 - ITX Intel AHCI driver\n[url]http://www.zotac.com/index.php?option=com_docman&task=doc_details&gid=539&Itemid=100059&lang=de[/url]\n\nZotac NM10-A-E Intel AHCI Driver\n[url]http://drivers.softpedia.com/get/Other-DRIVERS-TOOLS/INTEL/Zotac-NM10-A-E-Intel-AHCI-Driver.shtml[/url]\n\nNog eentje, persoonlijk zou ik deze als eerste proberen:\n[url]http://www.asus.com/Eee/Eee_PC/Eee_PC_1215P/#download[/url]\nOnder SATA staat:\nAHCI Driver\nIntel(R) NM10 AHCI Driver\nFile Size 22,72 (MBytes)\n\nUitpakken, en de driver zit er los bij.
Link naar reactie
[url]http://www.asus.com/Eee/Eee_PC/Eee_PC_1215P/#download[/url]\n\nHet bestand txtsetup.oem heeft ee onverwachte fout <1> veroorzaakt\nop regel 1747 in D:\\xpsprtm\\base\\boot\\setup\\oemdisk.c.\n\ndruk op een toets om door te gaan. \n\n[url]http://www.zotac.com/index.php?optio...100059&lang=de[/url]\n\nU wilt met bhv een diskette of cd rom van een adapter fabrikant een scsi adapter voor gebruik van windows \nconfigureren. \nSelecteer de gewenste scsi adapter in de volgende lijst of druk op esc....\n\nIntel ich7r/dh sata raid controller\nIntel ich7mdh sata raid controller\nIntel destop/workstation/server express chipset sata raid controller\nIntel mobile express chipset sata raid controller\n\nOptie 1\nsetup zal ondersteuning voor deze hardware voor een massa opslag intalleren:\n\nIntel ich7r/dh sata raid controller\n \nDan komt er weer de optie druk op E voor ekstra apparaten enz\nof druk op enter als u geen diskettes heeft enz. \n\nop die 3 andere opties krijg ik de melding dat windows de drivers heeft \nen als je toch die van de diskette wil hebben druk op s en anders enter,\ns werkt niet, doet die niks op uit. \n\naan het einde weer de bsod....... \n\nOke nu vond ik dit op internet en ga ik dat proberen:\n\n\n\nHi Alleyes\n\n \n\nfirst you must have a regular XP Professional o Home license. Vista home doesn\'t inlcude the right to downgrade to XP.\n\nWhen you have your XP CD, if you try to install youi will have a ble screen error with code : STOP ERROR 0xX0000007B. \nThis because the XP CD from Microsoft is missing the AHCI driver for the SATA disk controller.\n\n \n\nYou must add the AHCI driver to the XP cd using the software nlite.\n\nsteps you have to do are:\n\n1) downlaod and install Nlite from nliteos.com web site\n\n2) downlaod the AHCI driver from HP [url]ftp://ftp.hp.com/pub/softpaq/sp39501-40000/sp39786.exe[/url]\n\n3) if you don\'t know how to use nlite, just watch the short clip you can find here\n [url]http://www.filecloud.com/files/category.php?user_category_id=283210[/url]\n\nyou can see 2 clips:\n\n1) aggiungere driver SATA per controller ICH9 (intel Montevina).avi --> \nThis shows how to add the AHCI driver only (some words in Italian)\n\n2) integrareSP3_e_SATA_AHCI_finale_con_audio_e_logo2.avi --> This shows how to add the SP3 and \nthe AHCI driver (audio in Italian but you can understand just seeing to video)\n\n \n\nWhen you have your new CD with SATA/AHCI driver you will be able to install XP into your notebook\n\n \n\nCiao\n\nAnswertome
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...