Ga naar inhoud

Vista/windows 7


Aanbevolen berichten

Hoi. \r\nik zit met het volgende.\r\nTijd geleden is mijn pc gecrashed en heb ik alles nieuw erop laten zetten, dus een \'schone\' installatie. Ik heb dit laten doen bij een vriend van een nichtje van mij. En ja...je raad het al...er is een Vista versie opgezet die niet helemaal in orde is. Denk dus meer aan een illegale versie. Ik weet het...dom dom. Maar het is nu eenmaal zo. Met als gevolg dat er geen updates meer gedaan konden worden en zo nu en dan vervelende foutmeldingen.\r\nNu was ik eigenlijk toch al van plan om mijn pc (desktop) voorzien van Windows 7 versie. Betaalde en legale versie dus. Nu ik toch al de nodige problemen heb wordt dit alleen maar bespoedigd.\r\n\r\nMaar ik heb nog wel een paar vraagjes voordat ik er een nieuwe \'schone\' versie opzet.\r\n1- kan ik over mijn huidige illegale versie Windows 7 installeren? Zo nee wat moet ik dan doen om W7 alsnog te installeren?\r\n2- Ben ik al mijn ogeslagen gegevens verloren als ik er een schone versie opzet? Ik bedoel foto\'s, filmpjes en vooral ook muziek en andere documenten.\r\n3- En hoe zit het met mijn mailbox? Heb nu Windows Mail met enkele opgeslagen berichten die ik heel graag wil behouden. Of staat mail hier helemaal buiten?\r\n4- De vriend van mijn nicht heeft er Vista Premium 64Bit opgezet maar daar wil ik een 32bit versie voor terug. (Stond er vroeger ook op) geeft dat problemen met de installatie?\r\n5- Is Upgraden naar W7 ook een mogelijkheid of toch beter meteen te kiezen voor bijv. een nieuwe versie Windows 7 Home Premium?\r\n6- Is een zogenaamde OEM versie voldoende?\r\n\r\nSysteem Info:\r\nFujitsu Siemens\r\nmodel: D2151-AD\r\nmemory: DDR2 DUAL size:2048 Mb\r\nGrafisce kaart: NVIDIA GeForce 8400 GS\r\nprosessor: Intel Core 2 DUO E4300\r\nbesturingssys.: Windows Vista Ultimate 64 Bit SP1 (2007)\r\n\r\nps. Ik heb vernomen dat 1 GB voldoende is om W7 te kunnen installeren?
Link naar reactie
1. Ja, maar dan wel met een volledige licentie, niet met een upgrade-licentie (je hebt immers geen recht om te upgraden).\n2. Als je een schone installatie doet wel, maar daar hebben ze backups voor uitgevonden. Bij een installatie \"over Vista heen\" blijft alles staan, maar ook dan doe je er goed aan om eerst een backup te maken, voor het geval het toch mis gaat vanwege die illegale versie.\n3. Mail die op je computer staat is in feite niets anders dan andere bestanden: backuppen!\n4. Dan moet je een schone installatie doen, waarbij in de tussentijd geformatteerd wordt.\n5. Zie 1.\n6. Ja. Dat staat gelijk aan een volledige versie (geen upgradeversie). Hou er rekening mee dat een OEM versie aan de computer gekoppeld wordt, dus later meenemen naar een andere computer is er niet bij. Met een retail versie kan dat wel, maar wellicht wil je tzt liever een nieuwere Windows op een nieuwe computer. Dus OEM is prima als je er aan kunt komen.\n\nPS. 1GB is in principe genoeg, maar om lekker te werken is 2 GB toch echt wel het minimum, en wil je eigenlijk gewoon minstens 3 GB voor de wat zwaardere software.\n\nEDIT: Vista heeft geen Windows Mail meer (het heeft niet eens een mailprogramma!), maar je kunt Windows Live Mail downloaden en installeren. Hoewel ik er geen ervaring mee heb, is het wellicht handiger om eerst onder Vista te upgraden, dan je mail te exporteren naar een backup, die je onder Win7 weer in Live Mail kunt importeren.
Link naar reactie
1 - Zou in principe moeten kunnen, maar let op punt 4!\n2 - Bij een schone installatie, ja, dan ben je alles kwijt waar je geen backups van maakt.\n3 - Zie 2.\n4 - Nee. Je kunt een 64-bits versie niet \"upgraden\" naar 32-bits. Je kunt voor zover ik weet sowieso niet van 32 naar 64, of omgekeerd. Overigens is er geen enkele reden meer om nog voor een 32-bits OS te kiezen.\n5 - Dat maakt feitelijk niet uit - maar een upgrade is vanwege 4 niet mogelijk. Ik zou wel minimaal voor Win7HP gaan, ja. Ultimate voegt naar mijn mening niks toe dus die zou ik links laten liggen.\n6 - Maakt niet uit, maar feitelijk mag jij geen OEM kopen - die is alleen voor levering bij een nieuwe PC. Nou doen de meeste computerzaken daar niet moeilijk over, maar technisch gezien mag het dus niet.
Link naar reactie
Dank FooBar en JohnL voor jullie reacties.\r\nHet is wel de bedoeling om een \'volledige\' licentie aan te schaffen. Ik was er ook nog niet over uit of het een zgn OEM versie gaat worden of een zgn retailversie. Een goede tip natuurlijk van jullie allebei is om Backups te maken voor het geval dat... Dus dat ga ik zeker doen om vervelende dingen uit te sluiten. Had eigenlijk wel het idee dat Windows Mail eigenlijk een apart programma was, waar ik mee bedoel dat er geen backups van gemaakt dienden te worden als ik eventueel een schone W7 versie op mijn pc zat. Maar jullie vinden het beiden verstandig om dit wel te doen.\r\nWat de OEM versie beterft is heel simpel aan te komen. Genoeg gerenomeerde bedrijven die het zo te koop aanbieden. Maar als ik jullie reacties lees is het toch beter om een Retailversie aan te schaffen. \r\n\r\nIk heb dus 2GB dat zou dus voldoende moeten zijn om W7 te kunnen laten draaien. En er is eventueel ook nog wel extra 2GB of 1 GB bij te \'prikken\' als dat moet is geen probleem. Maar het ging er mij meer over wat er nodig dient te zijn voor een 32bit of een 64bit want daar lopen hier en daar de meningen nogal uiteen. Voor een 64bit wordt aangeraden minimaal 2GB en voor een 32Bits versie zou 1GB meer dan voldoende zijn.\r\n\r\nOf het de \'Ultimate\' gaat worden of eventueel W7HP moet ik nog bekijken. Dus nog genoeg om even over na te denken. Wel weet ik dat ik nu voldoende info heb gekregen wat het makkelijker maakt om over te stappen naar W7. Maar is wel iets waar je meestal tegen opziet voor de eventuele problemen die je tegen kan komen. En ik ben ook maar een leek wat dat betreft.\r\n\r\nNogmaals FooBar en JohnL dank voor jullie hulp ben nu een heel stuk verder gekomen. Mocht het zijn dat het niet wil lukken trek ik wel weer aan de bel. Dank.
Link naar reactie
Ik zou altijd een 64 bit versie kopen, die kan met meer geheugen omgaan als een 32 bit versie (32 bit = max 3.2 GB aan geheugen) \nInderdaad backupsmaken van je data en ook je mail en contactpersonen exporteren naar een externe schijf. \nIk zou niet beginnen aan een upgrade, want dat levert vaak een traag en slechts werken systeem op (zo dit al mogelijk is met een niet legale versie van Vista.\nDus na de backup DVD van W7 plaatsen, in het bios instellen dat je vanaf DVD wilt opstarten en op een toets drukken als het systeem daarom vraagt (alleen de eerste keer). Tijdens de installatie kan je voor \"geavanceerd schijfbeheer\" kiezen, waar je partities kunt aanmaken, verwijderen, formatteren etc. \nDaarna beschik je over een clean systeem en kan je de persoonlijke data weer terug zetten.\nIk W7 zit standaard geen email programma. Daar wordt Windows Live Mail voor gebruikt, wat veel lijkt op Outlook Express en dat is gratis te downloaden bij Microsoft\n\nNiek
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...