Ga naar inhoud

Virtual pc


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo lezers,\r\n\r\nIk heb op mijn hobby pc wat verschillende dingen geprobeerd... Gewoon zelf wat uiproberen (lees: nogal veel) en ik wou nu eens een virtuele pc opzetten. Ik weet alleen niet helemaal hoe. Want voor het downloaden van de Microsoft virtual pc moet je eerst dat activatie gebeuren downloaden. Ik werk onder Windows 7 Ultimate 64-Bits. Maar nu zou ik graag wat alternatieven horen, en (als het kan) met een kleine handleiding hoe ik daar bijvoorbeeld makkelijk Ubuntu in kan opzetten. Ubuntu was gratis las ik in de nieuwste Computer idee(Nr.24 alweer);)...\r\nEn nog 1xtra vraag; Was linux ook gratis, en zoja, waar kan je die downloaden?\r\n\r\ngroeten!
Link naar reactie
Dat activatie-gebeuren kan geen kwaad als je gewoon netjes bezig bent. Maar Linux op Microsoft Virtual PC is nogal instabiel. Het draait hier wel, maar het wil nogal eens crashen. Een alternatief is Virtualbox daar draait linux wel probleemloos in, maar persoonlijk wordt ik niet zo vrolijk van de extra netwerkadapter die het programma aanmaakt binnen Windows. Het verandert niets aan de functionaliteit van je computer, maar je krijgt geen rood kruis meer als je geen internetverbinding hebt. Beetje irritant soms. Voor de rest werkt Virtualbox wel prima en het heeft ook opties om de staat van een virtueel besturingssysteem op te slaan zonder dat je dat besturingssysteem moet afsluiten. Kun je een volgende keer gewoon verder waar je gebleven was.\n\nLinux is inderdaad gratis, maar je kunt nergens een besturingssysteem downloaden dat \'linux\' heet. In plaats daarvan download je een distributie die gebruik maakt van de linux-kernel. Ubuntu is daar een voorbeeld van, maar zo zijn er tientallen meer.\n\nOm Ubuntu in je virtuele machine te krijgen zorg je eerst dat je een iso-bestand hebt van de installatie-cd van Ubuntu. Kun je zo van de website downloaden. Vervolgens maak je een nieuwe virtuele machine en leg je opties zoals geheugen en schijfgrootte vast. 512 MB geheugen is genoeg om te beginnen. Als je kiest voor een dynamische virtuele harde schijf, dan kun je best 20 GB instellen. De daadwerkelijke ruimte die de virtuele schijf in beslag neemt is niet groter dan alle bestanden die erin staan, en kan dus ruim minder zijn dan de ingestelde waarde.\nHeb je dat, dan start je de virtuele machine en kies je de optie om een iso-bestand als cd te gebruiken. Een herstart later krijg je de installatieprocedure van Ubuntu voor je snufferd. Volg die, waardoor Ubuntu op de aangemaakte virtuele harde schijf wordt geinstalleerd. Wijst zich allemaal behoorlijk vanzelf.\n\nTot slot: de virtuele harde schijf is niets meer dan een (groot) bestand op de echte harde schijf van je computer. Het kan dus geen kwaad om die virtuele harde schijf te formatteren, want daarmee maak je alleen dat bestand leeg. Alles blijft binnen de virtuele pc, dus maak je geen zorgen dat je je eigen harde schijf zit te formatteren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...