Ga naar inhoud

The CAD race to hell....


Anoniem2

Aanbevolen berichten

In één decennium is de omlooptijd van PC-ware in het Westen gedaald van zes jaar naar twee jaar.\nDe meeste (of in ieder geval veel) ontmanteling van het spul gebeurt nog steeds in ontwikkelingslanden met [url=http://www.salon.com/news/feature/2006/04/10/ewaste]de meest primitieve onbeschermde methoden[/url]\n\nDit is toch niet de \'[I]ver van mijn bed-show[/I]\' ? Vergeet niet dat in de toxische rook van de ontmanteling ook jouw thee, koffie, of wat dan ook kan worden verbouwd...\n\nNu vraag ik mij af hoeveel de honger van Microsoft met het het uitbrengen van \'nieuwe\' besturingssystemen daartoe bijdraagt , welke, veel vaker als vroeger, niet geschikt zijn voor de oude hardware.\n\nNiet alleen Microsoft trouwens, maar ook hardwarefabrikanten van randapparatuur die weigeren voor die nieuwe besturingssystemen de aangepaste drivers voor de oude hardware te schrijven.\n\n(Men zou meer moeten \'schoonschrijven\', een oud woord en oude kunst met een nieuwe betekenis misschien.)
Link naar reactie
Het is niet alleen de honger van Microsoft, maar die van iedereen die hieraan bijdraagt. Wij als gebruikers zijn niet lang(er) tevreden met het systeem dat we hebben, het moet sneller. Dat de gebruiker vaak zelf de beperkende factor qua snelheid is (je kunt nu eenmaal niet sneller typen) ontgaat velen, als dat Word-document maar binnen no-time op dat bureaublad staat. Er staan zeer veel computers bij consumenten thuis waarbij de term \'overkill\' nog een understatement is. Hard- en softwarefabrikanten doen hun werk maar met één ding voor ogen: geld verdienen, en wel zo veel mogelijk. Daartoe dient de hardware continue vernieuwd te worden om de markt niet te laten verzadigen. Er zijn twee manieren om er voor te zorgen dat de hardware ruim voor het verstrijken van z\'n technische levensduur wordt vervangen: het creëeren van vraag door het ontwikkelen van software die niet genoeg heeft aan de kracht van de huidige hardware, en het creëren van vraag door het ontwikkelen van hardware met nieuwe (vaak onnodige) mogelijkheden. Door nu voor deze nieuwe hardware geen drivers te ontwikkelen die integratie in een oud(er) systeem mogelijk maakt, dwingt men de consument min of meer om over te stappen naar een nieuw besturingssysteem, en dus vaak ook meteen nieuwe hardware in de vorm van een nieuwe computer. Men zorgt eigenlijk voor een vicieuze cirkel teneinde ervoor te zorgen dat de inkomstenbron nooit opdroogt. Ik heb een aantal pc\'s waarop ik nog met Windows 2000 werk, een paar met XP en een laptop met Windows Vista (te lui geweest om dit eraf te mikken en er weer XP op te zetten). Zolang de apparaten blijven werken zie ik geen noodzaak om ze te vervangen en zolang ik met de software kan blijven doen wat ik er nu mee doe laat ik het lekker staan. Ik ben dus niet van plan om mee te doen aan deze race.
Link naar reactie
Ik denk dat je met me eens moet zijn dat niemand gevraagd heeft om Windows Vista. Voor mij (en ik weet nog een heleboel meer mensen) is Windows 2000 toereikend voor de dingen die ze met de PC doen. Velen zouden nog met Windows 98 toekunnen. Probeer jij maar eens een systeem op Windows 98 fatsoenlijk draaiend te houden. Veel software doet het al niet eens meer onder Windows 2000. Als je de pech hebt dat je van die software gebruik maakt ben je mooi de sjaak. Dan moet je over naar een nieuwere versie van Windows, willen of niet willen. En daar zit dan meteen een nieuwe(re) PC aan vast met de bijbehorende randapparatuur. Ik heb thuis een prachtig fotoprintertje staan van HP, weigert onder Vista elke vorm van dienst. Geen drivers voor beschikbaar. Je maakt mij niet wijs dat ze voor W7 geen drivers voor die oude printer kunnen ontwikkelen. Ze hebben liever dat je een nieuwe koopt. Voor de oudere OS\'en komen geen drivers beschikbaar voor nieuwe apparatuur. Werk je met mijn fotoprinter onder Windows 2000 of XP en begeeft het ding het, dan komt er een nieuwe printer, maar daar zijn de drivers niet voor beschikbaar. Deze doet het niet meer onder 2000 of XP, dus upgrade naar Windows 7, dus ander systeem omdat 7 niet (lekker) draait op mijn W2000 systeem. En zo is het kringetje rond, je kunt niet het één vervangen zonder ook aan het ander te verbouwen....
Link naar reactie
De gemiddelde consument laat zich gek maken. Net als de man die een nacht in de rij staat voor een Ipad en als ze hm intervieuwen en vragen wat er mee gaat doen zegt hij\"Ik weet het niet, ik wil hem gewoon hebben\".\r\nIk ben het verder helemaal eens met Hans. Fabrikanten willen verdienen en dat is ook het doel van elk bedrijf. Welke strategie daarvoor wordt gevolgd mbt computer hard en software is geheel duidelijk. \r\n\r\nIk kocht 2 jaar geleden deze pc met Vista. Binnen een week stond er weer XP op. Nu draai ik met Windows 7 en dat draait perfect, omdat ik bij de aanschaf ernstig rekening hield met de toekomst en 64 bit systemen.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE=Hans60;535786]Wij als gebruikers zijn niet lang(er) tevreden met het systeem dat we hebben, het moet sneller. Dat de gebruiker vaak zelf de beperkende factor qua snelheid is (je kunt nu eenmaal niet sneller typen) ontgaat velen, als dat Word-document maar binnen no-time op dat bureaublad staat. Er staan zeer veel computers bij consumenten thuis waarbij de term \'overkill\' nog een understatement is.[/QUOTE]\nIk loop mij een punthoofd te verzinnen wat mijn W 98SE (Intel P2, 450 mHz) meer kon dan XP SP3 (Intel C2D, E6600) , maar kom alleen op[B] snelheid van bewerking van data[/B] uit, zoals foto- of videobestanden die over de jaren zoveel groter zijn geworden door oprukken van digitale beelden.\nEen bewerking op die oude PC van een bestand van 50 mB is eigenlijk onbegonnen werk. Één bewerking of data-opslag kan zo maar 1-2 minuten in beslag nemen, en dat is te veel.\n\nMaar dat is dus een kwestie van een moederbord + CPU + harddisk, en niet eens met [I]andere[/I] functies, alleen maar de snelheid hoger als functionaliteit, en aan die race komt eens echt een eind wanneer de resolutie van bestanden hoog genoeg is voor een door iedereen geaccepteerde weergave-kwaliteit.\nIk moet eerlijk zeggen dat het aantal megapixels wat zo\'n bestand zo groot laat groeien inmiddels niet gerechtvaardigd is met de kwaliteit lens en/of sensor. Eind in zicht lijkt mij.\n\nVoor mij is het dus wel snelheid, maar alleen voor gecompliceerde bewerking van giga-bestanden, en uiteraard up/download van die bestanden.\nNiet voor een tekst, niet voor surfen, niet voor mail etc. Dat kon al jaren geleden met precies dezelfde kwaliteit.\n\n\n@ Animal\nIk had min of meer een vraagstelling neergezet: \n\'[I][B]in hoeverre draagt [/B]het telkens introduceren van [B]een nieuw OS door Microsoft bij[/B] aan die verlaagde omlooptijd van hardware[/I]\'.\n\nDat wil niet zeggen dat ik vind dat wij als consument daar niet aan mee doen.\nSterker nog, veel consumenten dragen juist overbodig veel bij door (bij gebrek aan tijd en ervaring) blindelings op de verkooppraatjes af te gaan, en ook niet voldoende kennis in huis te hebben om een \'oud\' systeem zo in te richten dat het toch doet wat zij eigenlijk willen.\n\'Overkill bij velen in huis\' ? Zeker weten. Ik denk dat een zeer groot deel alleen surft en zijn/haar email doet. En dat Flash filmpje doet het op praktisch elk goed onderhouden systeem.\nGoed,[I] hopelijk[/I] is voor die mensen het inzicht beschikbaar om een honderd maal zo kleine gadget al die taken uit te laten voeren, i.p.v zo\'n bak van een energieslurpende PC of zelfs laptop.\n\nAl mijn 5 PC\'s vanaf mijn begin in 2000, op de laatste na waar ik nu ruim drie jaar elke dag op werk, zijn tweede hands, en samengesteld uit tweede hands (of heel soms als noodzaak nieuwe) onderdelen. \nMet Windows 98SE heb ik nog een paar jaar na het officiële support (tot 2007) succesvol doorgewerkt. \nIk hoop echt ook dat ik van mijn laatste PC niet hoef te scheiden alleen omdat Microsoft ergens in 2014 het support voor XP stopt, of omdat een kern-onderdeel van de hardware het begeeft ([I]power on time 7472 hrs[/I] volgens S.M.A.R.T.). Ik hoef echt niet zo nodig.\n(! Dit wil echt niet zeggen dat mijn PC perfect werkt, het heeft gebreken (echte fouten) waar ik mee heb leren leven)\n\n[QUOTE=Niekie30;535861]\nIk kocht 2 jaar geleden deze pc met Vista. Binnen een week stond er weer XP op. Nu draai ik met Windows 7 en dat draait perfect, omdat ik bij de aanschaf ernstig rekening hield met de toekomst en 64 bit systemen.\n\nNiek[/QUOTE]\n64 bit zou voor \'gewone consumenten\' wel eens de laatste stap hoeven zijn, zeker de eerste decennia.
Link naar reactie
[QUOTE=Hans60;535811]Ik heb thuis een prachtig fotoprintertje staan van HP, weigert onder Vista elke vorm van dienst. Geen drivers voor beschikbaar. Je maakt mij niet wijs dat ze voor W7 geen drivers voor die oude printer kunnen ontwikkelen.[/QUOTE]\r\n\r\nWelke heb je Hans als ik vragen mag?\r\nMijn HP all in one werkte ook niet onder windows 7 maar heb hem met wat omwegen tóch aan de praat gekregen. ;)
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;535866]Ik loop mij een punthoofd te verzinnen wat mijn W 98SE (Intel P2, 450 mHz) meer kon dan XP SP3 (Intel C2D, E6600) , maar kom alleen op[B] snelheid van bewerking van data[/B] uit, zoals foto- of videobestanden die over de jaren zoveel groter zijn geworden door oprukken van digitale beelden.\r\nEen bewerking op die oude PC van een bestand van 50 mB is eigenlijk onbegonnen werk. Één bewerking of data-opslag kan zo maar 1-2 minuten in beslag nemen, en dat is te veel.\r\n[/QUOTE]\r\n\r\nDaarom zou het fijn zijn als er voor je nieuwe, snellere hardware gewoon ondersteuning in de vorm van drivers etc. was geweest voor W98se, dan had je nog steeds een systeem gehad wat aan je wensen zou voldoen. Het had je echter voor een aantal van de door mij eerder geschetste problemen behoed.
Link naar reactie
Klopt Hans60, en daarom heb ik Microsoft + hardwarefabrikanten genoemd, want vooral Microsoft heeft winst meer opgepot i.p.v besteedt om de markt beter sluitend te houden.\n\nEn dan verbind ik Microsoft nét iets sneller met een gemeenschap (in verweggiestan zonder millieu-wetgeving) die in een wok printplaten zit uit te koken om een paar gram edelmetalen tegen een hoge gezondheidsprijs terug te winnen.\n\n\nEr is trouwens wel meer dan de nieuwbouw-afdeling...\nook de kapitalistische speculatiemarkt neemt zo zijn \'byte\', want sommige scheepsladingen wisselen wel een paar maal van westerse eigenaar voordat ze uiteindelijk tegen de laagste- of hoogste prijs (wie zal het zeggen :confused:) gedumpt zijn in een ontwikkelingsland.
Link naar reactie
[QUOTE=Hans60;535871]Betreft hier een Photosmart 100. Heb hem nu aan een XP-machine hangen en gebruik hem dus gewoon. Desalwelteplus (:confused:): als je de omweg wilt delen zou me dat mogelijk in de toekomst nog van pas kunnen komen.[/QUOTE]\r\n\r\nWou eigenlijk een pm sturen maar die heb je niet aanstaan....:o\r\nBij mijn printer heb ik een oude driver gedownload (wel van vista).\r\n1* Configuratiescherm\r\n2* apparaatbeheer\r\n3* printer opzoeken\r\n4* eigenschappen \r\n5* stuurprogramma\r\n6* bijwerken\r\n7* op mijn computer naar stuurprogramma\'s zoeken\r\n8* naar map met download bladeren (\'inclusief onderliggende mappen\' aanvinken)\r\n9* selecteren en OK\r\n\r\nAls dit niet lukt kun je bij stap 7 ook nog kiezen voor \"Ik wil kiezen uit een lijst met apparaatstuurprogramma\'s op mijn computer\" en kijken of daar wat tussen staat.\r\nWat je ook nog kunt doen is het \'inf\' bestand van de driver opzoeken, met je rechtermuisknop selecteren en kiezen voor installeren. (in mijn geval mede mogelijk gemaakt door google;) )\r\nAls het dan nog niet lukt koop je maar een andere printer....:mrgreen:
Link naar reactie
Sommige vernieuwingen van OSsen (ook Linux) zullen wel noodzakelijk zijn ivm technologische ontwikkeling, denk ik. Ik neem aan dat bijv. W98 niet lekker op een dual core of quad core machine draait (hela..heeft iemand dat ooit geprobeerd?).\r\nEn ja, MS heeft de macht, houdt zichzelf aan het werk en scheept de geachte cliënt af met onaf-rommel zoals ME en Vista. Maar om daarom somber te doen over zielige mensen in zielige landen gaat me te ver. Bekijk het positief; de PC-bladen zijn blij met elke \"vernieuwing\". FAQman, hoe zit dittum? FAQman hoe zit dattum? Logisch als het je eten is.\r\nMacro-economisch gaat menskracht, energie, materiaal, hulpbronnen en \"vervuilingsongemak\" naar nutteloze producten die geen echte bijdrage leveren aan de welvaart en het welzijn van de mens, maar zo ken ik nog wel een paar voorbeelden.... :(
Link naar reactie
[QUOTE=Joman;535930]...\nEn ja, MS heeft de macht, houdt zichzelf aan het werk en scheept de geachte cliënt af met onaf-rommel zoals ME en Vista. Maar om daarom somber te doen over zielige mensen in zielige landen gaat me te ver....[/QUOTE]\nKlinkt onzorgvuldig.\nDus toch wel een \'ver van mijn bed\' show, ondanks dat het een gigantisch kapitaal voor het bedrijf- en privé kapitaal voor Bill Gates heeft opgeleverd, terwijl veel personen die het eindproduct met reëel gevaar voor hun zelf en hun omgeving \'afhandelen\' zich het product niet kunnen veroorloven.\n\nMisschien staar je je wat blind op het onderscheid dat gemaakt is, namelijk de [B]hard[/B]- en de [B]soft[/B]-ware. Ze kunnen degelijk niet zonder elkaar, en kunnen daarom als één productie-systeem gezien worden, eigenlijk één bedrijf dus.\n\nHet is ook niet zo dat elke PC op deze manier wordt verwerkt, en het is ook niet zo dat het alleen om PC\'s gaat, PC\'s zijn een onderdeel, net als TV\'s, telefoons, en auto-electronica, noem maar op, maar ik vind één ding opvallend bij Microsoft:\nde succesvolle- en de floppende besturingssystemen wisselen elkaar al jaren nogal netjes af, alsof de klant, markt of hardwarefabrikant vanzelf zegt: \'[I]Het hoeft voor mij niet zo nodig, wat je nu brengt is niet beter als het oudere[/I]\'.\nMaar in dat proces wordt door de klant wel degelijk ook de hardware gewisseld.\n\nPositief punt is wel dat XP (SP3) inmiddels een langere omlooptijd heeft gekregen (of gaat krijgen) qua ondersteuning, dan welk voorgaande dan ook.
Link naar reactie
[QUOTE=erikdenhouter;536192]Positief punt is wel dat XP (SP3) inmiddels een langere omlooptijd heeft gekregen (of gaat krijgen) qua ondersteuning, dan welk voorgaande dan ook.[/QUOTE]\r\n\r\nWat mij betreft nog niet lang genoeg, ik ben in Vista/W7 niets nieuws tegengekomen waar ik niet zonder zou kunnen. Het is meer van hetzelfde, alleen in een nieuw jasje. Wanneer men XP zou blijven bijwerken, inclusief drivers voor nieuwe hardware, dan zou dit nog jaaaaaaren mee kunnen.
Link naar reactie
[QUOTE]Wat mij betreft nog niet lang genoeg, ik ben in Vista/W7 niets nieuws tegengekomen waar ik niet zonder zou kunnen[/QUOTE]\r\nAhh...ik had al een bruin vermoeden, was al van plan om W7-gebruikers te vragen of ze een voordeel konden noemen t.o.v: XP. Al één reactie dus. Ben benieuwd of we nog iets positiefs horen.\r\nEen tijdje geleden schreef de Faqman hierover, had wat eigen testjes gedaan. Als ik me goed herinner, léék W7 sneller (dan Vista, dacht ik) door een wat flitsere schermafhandeling maar was het in feite niet. Wel vond hij de netwerkfuncties verbeterd maar als je de netwerkellende op de forums beziet dan zijn gewone gebruikers niet beter af met W7!
Link naar reactie
Helaas lees je op forums vaak alleen maar problemen, omdat die forums daar ook voor bedoeld zijn. (En voor het oplossen daarvan).\r\nIk heb Vista maar 1 week gebruikt, hoewel het net gekocht was, bij m\'n pc. Het ding was niet vooruit te branden. Xp is snel. Op mijn pc is 7 minstens even snel als XP. \r\nVoordelen van 7: Het ziet er wat gelikter uit. De :\"thuisgroep\"is wel een voordeel, als al je andere pc\'s ook op Win7 staan, maar dat is meestal niet zo. (Vista is en blijft een dweil waar het (vooral in combinatie met securety programma\'s) netwerken betreft.)\r\nEn ja je bent weer \"bij de tijd\" en dat is voor herstellen van pc\'s van anderen ook wel gemakkelijk.\r\n\r\nNadelen van 7: \r\nJa de drivers voor oudere hardware, maar dat ligt meer aan de fabrikanten van die hardware vind ik.\r\nDe taakbalk blijft lastig. Ik mis nog steeds linksonder de snelle klik, naar het bureaublad. \r\nVanuit dit forum had (ik dacht) Erik een keer een tooltje om dat handmatig in te stellen. Ik had het ook, maar na een paar keer opstarten was het weer weg. \r\nZo ook met aan de taakbalk gekoppelde pictogrammen, die te pas en te onpas verdwijnen. \r\nIk klaag niet hoor, want ik vind het veder perfect werken.\r\nHet Startmenu, met per programma een gele map, die eerst weer open geklikt moet worden. Het is wennen en het went denk ik nooit. :-)\r\n\r\nWaar ik wel verdrietig van wordt zijn dingen van Microsoft als dat hele \"Live\" gebeuren. Ik kom dat tegen op pc\'s dat alles gekoppeld is aan \"Live\". \r\nJe moet hel goed lezen, anders installeer je naast Windows Live Mail gelijk de gehele boekenkast van Bill Gates op je pc. WLM vind ik trouwens nou weer wel een perfect programma.\r\n\r\nMaar, eerlijk is eerlijk, zonder Windows 7, zou m\'n leven er nog even goed uitzien.:-)\r\nIk schaf het aan en installeer het, omdat ik het nodig heb. Klaar.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
@ Niekie\n\nHeb je hier iets aan ?\n\nZie onderaan de pagina :\n[url]http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/Whats-new-with-the-Windows-7-taskbar[/url]\nEn :\n[url]http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/Change-how-buttons-appear-on-the-taskbar[/url]\nOok is er nog : [url]http://social.answers.microsoft.com/Forums/nl-NL/windows7nl/threads?filter=answered,mf:bd8bb5ce-9039-4ca8-af16-92f153ec272b[/url]
Link naar reactie
[QUOTE=ricky1;536352]@ Niekie\n\nHeb je hier iets aan ?\n\nZie onderaan de pagina :\n[url]http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/Whats-new-with-the-Windows-7-taskbar[/url]\nEn :\n[url]http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/Change-how-buttons-appear-on-the-taskbar[/url][/QUOTE]\nHier zijn de Nederlandstalige versies van je eerste twee links:\n\n* [url=http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/Whats-new-with-the-Windows-7-taskbar]Wat is nieuw in de Windows 7-taakbalk?[/url]\n* [url=http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows7/Change-how-buttons-appear-on-the-taskbar]De weergave van de knoppen op de taakbalk wijzigen[/url]
Link naar reactie
Bedankt jullie beiden. Maar het is niet wat ik bedoelde.\r\n\r\n%userprofile%\\AppData\\Roaming\\Microsoft\\Internet Explorer\\Quick Launch \r\nDit tooltje bedoelde ik.\r\nIn XP stond er links op de \"snelstarten\" taakbalk een icoon om snel naar het bureaublad terug te gaan en alle geopende vensters naar de taakblak te brengen. Deze knop is in Windows 7 veel kleiner en staat rechts en dat went dus niet.:-)\r\n\r\nMaar door deze discussie ben ik even gaan zoeken en staat tie er nu weer. Alleen de vraag is voor hoelang gezien de vorige ervaring.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
[QUOTE]erik schreef:\r\nalleen maar de snelheid hoger als functionaliteit, en aan die race komt eens echt een eind wanneer de resolutie van bestanden hoog genoeg is voor een door iedereen geaccepteerde weergave-kwaliteit.\r\nIk moet eerlijk zeggen dat het aantal megapixels wat zo\'n bestand zo groot laat groeien inmiddels niet gerechtvaardigd is met de kwaliteit lens en/of sensor. Eind in zicht lijkt mij.[/QUOTE]\r\n\r\nAls dat zo zou zijn, zouden ze bij digitale fototoestellen voor consumentengebruik al zijn opgehouden bij 3-6 megapixel. Als je niet groter print of laat printen dan A4 (en welke niet prof-fotograaf doet dat?) kan je goed voort met deze hoeveelheden. \r\nDe beeldkwaliteit bij deze pixeldichtheid op een gewone sensor is ook nog eens beter dan wanneer je naar 12+ megapixel gaat...\r\nMaar de consument heeft geen idee, de producent biedt aan, en de consument koopt...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...