Ga naar inhoud

Een beter milieu begint bij jezelf


Aanbevolen berichten

[B]Oceanen vervuild met plastic zakken[/B]\r\nHet zwerfvuil in de oceanen en zeeën bestaat vooral uit plastic. Flessen en tassen van dit materiaal vormen wereldwijd meer dan 80 procent van het afval in open water. Op sommige plaatsen, zoals in de Middellandse Zee, is de sigaret echter ook prominent aanwezig.\r\n\r\nDat staat in een onderzoek dat de VN-Milieu-instantie UNEP heeft opgesteld, in samenwerking met de milieuorganisatie Ocean Conservancy. De resultaten werden gisteren gepubliceerd tijdens Wereld Oceanen dag.\r\nDe oceanen raken steeds verder vervuild. In totaal werd in het afgelopen jaar meer dan 6,4 miljoen ton afval in zee gekiept.\r\n\r\nTussen 1989 en 2007 zijn elk jaar meer dan 25 miljoen sigaretten in zee gegooid, berekenden de opstellers van het onderzoek. Ruim 9 miljoen plastic zakken, een even groot aantal deksels en nog eens zoveel dozen vonden elk jaar hun weg naar de oceaan. Ook plastic bestek (ruim 7 miljoen stuks) en roerstokjes (4,5 miljoen) vervuilen de zee, net als meer dan 2 miljoen stukken touw.\r\n\r\n[B]Kwallen[/B]\r\nVooral het plastic is een grote bedreiging voor dieren in zee. Veel zeeschildpadden zien plastic zakken aan voor kwallen en eten ze op. [B]Vogels krijgen kleine stukjes plastic binnen, en ook vissen krijgen deeltjes binnen.[/B]\r\n[B]De giftige stoffen uit plastic kunnen daarom ook bij mensen terechtkomen, omdat vis veel gegeten wordt.[/B]\r\n\r\nHoeveel geld het afval in zee de maatschappij kost, is volgens UNEP niet te berekenen. Wel is duidelijk dat het om een groot bedrag gaat. ”Vissers hebben schade aan hun netten, toeristen blijven weg van vieze stranden en schoonmaakacties zijn erg duur”, aldus een Unep-zegsman.\r\n\r\n[B]Zakken verbieden[/B]\r\nVolgens het milieubureau moeten dunne plastic zakken onmiddellijk verboden worden. Ook moet in havens geen vergoeding meer worden gevraagd voor het verwerken van afval van schepen. Nu gooien veel schepen namelijk hun afval overboord om de kosten te drukken.
Link naar reactie
Hoe erg het ook is; ik vraag me af hoe het afval op zee komt. In Nederland wordt toch zo hard geroepen over gescheiden inzamelen en hergebruiken?\n\nEen gemiddelde inwoner betaald elk jaar overigens een vermogen aan de gemeente aan afvalstoffenheffing. Zag net op de kassabon van de supermarkt dat het inclusief verpakkingsbelasting is. Betaal dus dubbelop?!\nZie wel regelmatig dat veel afval \'gewoon\' wordt weggegooid op straat; daar heb ik wel moeite mee.
Link naar reactie
Om dit te verbeteren, kan je dingen blijven verbieden, of blijven vragen om een verkoop verbod. \r\nHet belangrijkste is dat je een norm verandering teweeg brengt bij de vervuiler. DE MENS dus.\r\n\r\nIk woon vlak bij het strand. Zomers staat daar zo\'n beetje om de 10 meter een vuilnisbak. En jawel, na een drukke dag zijn ze weleens vol en mag je je eigen afval een keer mee naar huis nemen. (Ze komen echt niet op het idee maar mikken het zo weg)\r\nOf s\'avonds zijn de prullebakken nog nagenoeg leeg en het strand ligt overvol met avfal. Van poepluier tot gemeen scherp glas. Men is te beroerd om een paar meter te lopen om het fatsoenlijk in een zak te doen.\r\nElke avond wordt het strand hier gereinigd door mensen van een sociale werkplaats, die dan nog door baldadige jeugd worden belaagd.\r\n\r\nDE MENS dient dus te veranderen. Verbieden werkt niet of je moet een levenslang strandverbod kunnen handhaven bij misdragingen.\r\nEen kapitein die zijn manschappen onderhoudt over het verwerken van afval aan boord? Weleens van gehoord? Nee dus. Als het even kan reinigt hij de tanks van zijn schip op zee, dat is veel goedkoper.\r\n\r\nIk weet het. Dit verhaal klinkt oudbollig, het gaat over normvervaging enzo. maar daar ligt wel de basis.\r\nAlles is in Nederland al aan regels en verboden opgehangen. Niemand die het nog kan handhaven. Wat heb je er dan aan?\r\nNiets dus.\r\n\r\nOverigens geloof ik dat de zeevaart zelf de grootste vervuiler is v.w.b. de zee. Maar dat maakt niet uit. Iedereen kan helpen deze wereld iets minder vuil te maken. Schoon krijgen we hem nooit meer.\r\n\r\nNiek
Link naar reactie
[quote=Obelix71;515648]Hoe erg het ook is; ik vraag me af hoe het afval op zee komt. In Nederland wordt toch zo hard geroepen over gescheiden inzamelen en hergebruiken?\n \nEen gemiddelde inwoner betaald elk jaar overigens een vermogen aan de gemeente aan afvalstoffenheffing. Zag net op de kassabon van de supermarkt dat het inclusief verpakkingsbelasting is. Betaal dus dubbelop?!\nZie wel regelmatig dat veel afval \'gewoon\' wordt weggegooid op straat; daar heb ik wel moeite mee.[/quote]\n \nDit vuil wordt vanaf schepen gewoon overboord gegooid.\nIs echt niet het vuil dat op het land door de vuilniswagen wordt opgehaald.\n \nEen beter millieu begint bij je zelf.\nDaar helpen allerlei regeltjes niet zo veel voor.\nDat moet van jongs af aan aangeleerd worden.(daarom zijn hier bepaalde bevolkings groepen de grootste vervuilers)
Link naar reactie
Stel je voor: je hebt iets gegeten IN HUIS. De prullenbak is zo\'n vijf á tien meter weg. Je gooit het papiertje netjes weg. Je hebt iets gegeten OP HET STRAND. De prullenbak is zo\'n vijf á tien meter weg. Je gooit het papiertje netjes weg. Maar waarom doen mensen dit niet? Ze zijn te lui. In huis wil je dat alles netjes is. Op het strand? Dat ruimt iemand anders wel op. Het is gewoon ontzettend associaal.\r\n\r\nBij ons op school krijg je corvee als je een paiertje op de grond gooit. Dat zou eigenlijk op het strand ook moeten, maar dan met een boete ofzoiets.\r\n\r\ngroeten,\r\nW-de-beste.
Link naar reactie
[QUOTE=W-de-beste;516150]Stel je voor: je hebt iets gegeten IN HUIS. De prullenbak is zo\'n vijf á tien meter weg. Je gooit het papiertje netjes weg. Je hebt iets gegeten OP HET STRAND. De prullenbak is zo\'n vijf á tien meter weg. Je gooit het papiertje netjes weg. Maar waarom doen mensen dit niet? Ze zijn te lui. In huis wil je dat alles netjes is. Op het strand? Dat ruimt iemand anders wel op. Het is gewoon ontzettend associaal.\r\n\r\nBij ons op school krijg je corvee als je een paiertje op de grond gooit. Dat zou eigenlijk op het strand ook moeten, maar dan met een boete ofzoiets.\r\n\r\ngroeten,\r\nW-de-beste.[/QUOTE]\r\n\r\nStel je voor: Je hebt mensen die ervoor worden betaald om afval op te ruimen.........;)
Link naar reactie
[quote=hj1;516178]Stel je voor: Je hebt mensen die ervoor worden betaald om afval op te ruimen.........;)[/quote]\n \nVan jouw en mijn geld.\nAls we dus zelf onze troep opruimen wordt er dus geld uitgespaard en houden we geld over.\n \nHet ligt aan maar een ding ,en dat id de opvoeding !\nEn veel zwaarder straffen zouw ook best mogen.
Link naar reactie
[QUOTE=W-de-beste;516150]Bij ons op school krijg je corvee als je een paiertje op de grond gooit. Dat zou eigenlijk op het strand ook moeten, maar dan met een boete ofzoiets.[/QUOTE]\r\n\r\nDat soort boetes bestaan al. Probleem is echter dat iemand betrapt moet worden om bestraft te kunnen worden (net zoals bij jullie op school). Omdat een strand enorm groot is worden mensen niet zo vaak betrapt en worden er bijna geen boetes uitgeschreven.\r\n\r\nDan zou je kunnen zeggen dat er meer politie op het strand moet controleren, maar feit blijft dat het goedkoper is om het strand op te ruimen dan om iedere dag een blik agenten op een stand te zetten.\r\n\r\nMaar werkstraf in plaats van boete lijkt me nog niet zo\'n gek idee: als je je rommel in de openbare ruimte laat slingeren dan moet je een dag langs de weg of op het strand rommel gaan oprapen.
Link naar reactie
In de tijd dat ik een kind was, gooide ik een snoeppapiertje gewoon op straat. De wereld was zooo groot, dat kon niets uitmaken, en na het weggooien kwam je dat papiertje ook nooit meer tegen.... Dus waarom niet ?\r\n\r\nHet antwoord kwam ongeveer van die leraar die maar vertelde dat als je een druppel in de oceaan gooide deze echt niet in hoogte zou stijgen....\r\nIk kon sindsdien de gedachte maar niet uit mijn hoofd krijgen dat dat niet waar kon zijn, want als je maar genoeg druppels zou toevoegen dit wel moest resulteren in een stijging.\r\n\r\nOp een dag kon ik dit principe ook op dat snoeppapiertje toepassen, en eigenlijk op allerlei \'micro tegenover macro\' stellingen.\r\n\r\nSommigen denken- of zijn nog niet zo ver...... 8)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...