Ga naar inhoud

Onderzoek effectief forum gebruik


Anoniem2

Aanbevolen berichten

[B]Onderzoek naar efficiënter community gebruik, in opdracht van de Technische Universiteit Eindhoven. De resultaten worden na afloop gepost in deze discussie. [/B]\r\nDit artikel is geplaatst met de uitdrukkelijke toestemming van computeridee.nl\r\n\r\nLink naar de enquête:\r\n\r\n[url]http://tiny.cc/T422x[/url]\r\n\r\nDe afgelopen jaren zijn de online netwerksites en forums als paddestoelen uit de grond geschoten. (Facebook, Hyves) Ook kennisdelende sites in combinatie met een actief forum zijn sterk in aantal en activiteit gegroeid (ecadamy.com, ikki.nl, deondernemer.nl, Oudersonline.nl, fok.nl en tweakers.net). Nu dit soort sites al enige tijd bestaan rijst de vraag; Wat is nou het nut van het actief deelnemen aan deze forums en netwerksites? En, wanneer de hype (voor zover je het nog een hype kunt noemen) over is, welke sites blijven over en welke blijken niet levensvatbaar te zijn?\r\n\r\nZoals ook in veel wetenschappelijke literatuur wordt beaamd zien ook de gebruikers zelf van online forums dat de impliciete causale verbanden binnen zowel online als offline netwerken moeilijk inzichtelijk te maken zijn. Uit onderzoek blijkt dat gebruikers kunnen worstelen met vragen als; Als ik meer tijd in mijn offline netwerk steek, levert dat dan daadwerkelijk iets op? Wat is het sociaal kapitaal dat voortvloeit uit deze contacten nu waard? Wat is de informatie die ik kan verkrijgen mij waard? En nog belangrijker, hoe kan die waarde dan worden vergroot. De waarde van een community wordt grotendeels bepaald door het aantal actieve gebruikers. Maar het aantal actieve gebruikers wordt weer beïnvloed door de waarde van de community. \r\n\r\nDit leidt tot de vraag wat die onderscheidende waarde zou kunnen zijn die voldoende gebruikers naar de site toe trekt. Nu is het zo dat er honderden uitingen per dag zijn, maar slechts enkele deze lezen. Het wordt steeds moeilijker om op het Internet zogezegd;\"de schatten tussen al het brandhout vandaan te halen\". Uiteraard helpt het om goede moderators en community regels op te stellen, maar het zou gemakkelijk zijn als dit ook zonder die inzet van mensen en middelen mogelijk zou zijn. De onderscheidende waarde zou bijvoorbeeld kunnen worden geleverd door de mogelijkheid tot een extreem efficiënt gebruik van de community te faciliteren. Dit zou weer kunnen door direct met een bepaald type mensen te communiceren. Maar ook de mogelijkheid om informatie uit te wisselen met mensen met een vergelijkbare achtergrond. Dit zou het aandeel van relevante communicatie in eigen (evt. zelfs sociale) omgeving enorm vergroten. Echter, de effecten van inzicht in een vergelijkbare achtergrond zijn onbekend. Naast de voordelen zijn er natuurlijk ook nadelen. Bijvoorbeeld het feit dat er ook iets te vergelijken moet zijn en daarvoor moet men veel informatie over zichzelf openbaar maken. \r\n\r\nOm de effecten goed te kunnen onderzoeken is er een enquête online beschikbaar. Jouw input is voor het succes van het onderzoek van enorm belang. De resultaten zullen ook op computeridee.nl worden gedeeld. Het invullen van de enquête zal ongeveer 10 minuten in beslag nemen. Onder alle deelnemers aan de enquête wordt een dinerbon van € 25,- verloot.\r\n\r\nLink naar de enquête:\r\n\r\n[url]http://tiny.cc/T422x[/url]\r\n\r\nMet dit onderzoek wordt getoetst of een efficiënter gebruik van communities mogelijk gemaakt kan worden door middel van peer vergelijking. En zo ja, voor welk soort gebruiker dit dan geldt.
Link naar reactie
Ik ga hem ook eens even proberen te beantwoorden, maar de inleiding hier geeft me al een nare smaak in de mond... ... Als je deelneemt aan een forum/community moet dat een nut dienen... het moet iets opleveren. En er moet zelfs worden beredeneert of het offline meer oplevert... Ik snap wel dat dit nu juist wetenschappelijk wordt onderzocht maar het geeft wel de geest van de tijd weer... Dat je iets voor de leut doet en het alleen een beetje eigen genoegdoening oplevert is eigenlijk te slapjes...\n\nmaar goed... ik bekijk de vragen ook even...
Link naar reactie
De sleutel tot een goede enquete is selectie. Als je 100 vragen gaat stellen, dan haakt 80% voortijdig af of begint er niet aan (zoals ik). Ik durf te beweren dat je met 20 vragen ook de informatie kunt vergaren die belangrijk is voor je onderzoek[0]. Omdat veel meer mensen bereid zijn mee te werken is die informatie ook nog eens een stuk betrouwbaarder. Als student(?) aan een universiteit zou je moeten weten dat je meer hebt aan beperkte betrouwbare informatie dan aan veel gegevens waarvan je bij voorbaat weet dat het geen goede afspiegeling van de werkelijkheid is.\r\n\r\nIk wens je oprecht succes met de enquete, maar invullen is mij niet gezien...\r\n\r\n\r\n\r\n[0]Voorbeeld:\r\n- Ik verwacht dat andere gebruikers het beste met me voor hebben\r\n- Ik verwacht dat de gebruikers van dit forum de goede intenties hebben \r\n- Ik verwacht dat de gebruikers van dit forum het met hun antwoorden goed bedoelen\r\n- Ik twijfel niet aan de eerlijkheid van de gebruikers van dit forum \r\nDat is vrijwel hetzelfde en kan dus ook met één enkele vraag.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...