Ga naar inhoud

DVD's niet meer leesbaar (disc error)


Anoniem2

Aanbevolen berichten

Hallo,\r\n\r\nIk heb veel vakantiefilms, feestjes etc etc gemonteerd met Pinnacle Studio. Nu wilde ik deze weer eens bekijken, maar kreeg nu ineens een \'disc error\" op mijn dvdspeler. Ook op de computer zijn ze niet meer te lezen. Ze hebben het ALTIJD gedaan.\r\nDe films zijn JAREN geleden gemonteerd en gebrandt op o.a. NASHUA dvd\'s.\r\n\r\nWie weet raad en een oplossing zodat ik ze weer kan lezen!!!!!\r\n\r\nAlvast bedankt!\r\n\r\nGr,\r\nEdwin!
Link naar reactie
Thuis gebrande DVD\'s zijn niet onbeperkt houdbaar. De \"verf\" die de informatie vasthoudt is lichtgevoelig, de kwaliteit gaat langzaam achteruit. Na jaren kunnen er dus plekken ontstaan waar de informatie niet meer te lezen is. Zo heb ik diversie muziekCD\'s verloren.\r\nHet is dus zaak om DVD\'s waarvan de inhoud moeilijk (opnieuw) te verkrijgen is, donker op te bergen, en eens in de zoveel tijd opnieuw te branden. Tegenwoordig is opslaggeheugen goedkoop, dus ik zou als backup zeker een image van DVD\'s die het nog doen op een externe HD opslaan.\r\nIk meen dat DVD-RW\'s beter houdbaar zijn dan DVD-R\'s omdat de verf van een betere kwaliteit is. Ook een overweging dus om voortaan DVD-RW\'s te gebruiken.\r\n\r\nWat te doen met de DVD\'s die nu een disc error geven? Ik heb goede hoop dat ISOBuster je kan helpen: [url]http://www.smart-projects.net/cdrecovery.php[/url] \r\nIk heb het in het verleden gebruikt om video tevoorschijn te halen van niet meer te lezen DVD\'s (waarschijnlijk niet goed afgesloten, dus een ander probleem dan veroudering). Het is gebruikersvriendelijk en niet duur.\r\n\r\nSucces!
Link naar reactie
[QUOTE=congusto;480306]Thuis gebrande DVD\'s zijn niet onbeperkt houdbaar. De \"verf\" die de informatie vasthoudt is lichtgevoelig, de kwaliteit gaat langzaam achteruit. [/QUOTE]\r\n\r\nBehoorlijk volledige informatie over de houdbaarheid van CD\'s en DVD\'s met tips vind je op de website van Digitaal Erfgoed Nederland: [url]http://www.den.nl/docs/20050808095810[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...